Lampen afstellen
- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Lampen afstellen
Van de week xenon ingebouwd en bij de dealer lichtbeeld laten afstellen.
Zij hebben hem zo afgesteld dat hij door de APK komt. Nou prima dacht ik. Nu blijken de lampen toch nog wel erg laag te staan waardoor de xenon niet bepaald tot zijn recht komt.
Wil ze dus zelf wat hoger zetten maar waar zit de stelknop op de koplamp zelf?
Clio 2 phase 1 RS koplampen.
Zij hebben hem zo afgesteld dat hij door de APK komt. Nou prima dacht ik. Nu blijken de lampen toch nog wel erg laag te staan waardoor de xenon niet bepaald tot zijn recht komt.
Wil ze dus zelf wat hoger zetten maar waar zit de stelknop op de koplamp zelf?
Clio 2 phase 1 RS koplampen.
Renault Clio 1.2 RN ('99)
Re: Lampen afstellen
motorkap opendoen en dan zie je torx schroefjes (bovenop de koplamp zegmaar) daarmee kan je de hoogte verstellen
Maar als ze volgens apk richtlijnen goed staan, en jij gaat ze omhoog zetten ga je dan geen andere weggebruikers verblinden met de xenon? A la petjes golf zeg maar..
- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Nee hoor, ik heb een mooie weg in de buurt die niet verlicht is en dus echt pikkedonker is. Goede plek om te testen dus.
Nou scheen mijn rechter koplamp natuurlijk hoger en deze staat bijna hoog genoeg, maar de linker staat wel heel erg laag. Ik gok op zo'n 15 meter voor de auto. Op dit moment zie ik net zoveel, misschien zelfs minder als met halogeen..
Nou scheen mijn rechter koplamp natuurlijk hoger en deze staat bijna hoog genoeg, maar de linker staat wel heel erg laag. Ik gok op zo'n 15 meter voor de auto. Op dit moment zie ik net zoveel, misschien zelfs minder als met halogeen..
- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Heb je misschien een foto? Ik kan t niet vinden :sxeoMe schreef:motorkap opendoen en dan zie je torx schroefjes (bovenop de koplamp zegmaar) daarmee kan je de hoogte verstellen
- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Toppie, heb ze gevonden. Als t wat donkerder is maar een poging wagen 

- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Nou ik kan draaien wat ik wil met allemaal verschillende maten torx maar er gebeurt helemaal niks
Of moet je dat witte dingetje er eerst af halen of zo?

Of moet je dat witte dingetje er eerst af halen of zo?
ik heb die witte dingetjes ook zie ik maar daar heb ik niks mee gedaan,
bovenop heb ik torx schroefjes en die kan ik aandraaien of losdraaien voor verhoging of verlaging.
zie foto's hieronder:
http://i.imgur.com/xVKfU3I.jpg
http://i.imgur.com/FVQ58Qo.jpg
Zoals je ziet staat er ook 1.2% met headlight naar beneden.
bovenop heb ik torx schroefjes en die kan ik aandraaien of losdraaien voor verhoging of verlaging.
zie foto's hieronder:
http://i.imgur.com/xVKfU3I.jpg
http://i.imgur.com/FVQ58Qo.jpg
Zoals je ziet staat er ook 1.2% met headlight naar beneden.
- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Daarmee haal je de koplamp toch alleen los?
Ik heb die schroefjes losgehaald toen ik mijn koplampen heb verwisseld..

Ik heb die schroefjes losgehaald toen ik mijn koplampen heb verwisseld..
zoiets dacht ik ook maar gisteren na de film in de parkeergarage heb ik ze wat los gedraaid en de lamp schijnt nu volgens mij wat hoger.
kzie inderdaad net in filmpjes en op internet dat het via dat witte dingetje moet, ik ga straks ook even kijken! :D
- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Gebeurt bij mij helemaal niks met die witte dingetjes, kan draaien wat ik wil maar er gebeurt niks :s
Komt waarschijnlijk omdat ik dus met torx loop te kloten
Komt waarschijnlijk omdat ik dus met torx loop te kloten

huh, je zit niet met je torx schroefsetje in dat witte ding toch?
Dat witte ding is namelijk gewoon inbus als ik et zo snel zag, verder lijkt het me raar dat dat witte ding wat gaat doen aangezien het niet op de lamp zit aangesloten soort van.
Dat witte ding is namelijk gewoon inbus als ik et zo snel zag, verder lijkt het me raar dat dat witte ding wat gaat doen aangezien het niet op de lamp zit aangesloten soort van.
- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Hehe jawel dus. Jij bedoelde eerst die torx schroef en toen kwam Ezra met die witte busjes. Aangezien hij verder niks zei over wat ik moet gebruiken ging ik er van uit dat ik torx moest hebben. Logisch dat het dus niet werkte..
En dat witte busje zit op de stelmotor van de koplamp dus je kan ze zo zelf hoger of lager zetten.
En dat witte busje zit op de stelmotor van de koplamp dus je kan ze zo zelf hoger of lager zetten.
Oke haha sorry hiervoor, die torx was specifiek voor bovenop de koplamp zoals in mijn plaatjes.
Is het nu gelukt met de koplamp of wacht je tot het donkerder is? Passagierskant gaat weer lastig worden bij mij, zo weinig ruimte
Hoe kreeg jij trouwens je stadslicht los, gaat niet heel makkelijk bij mij of ik doe iets verkeerd
Is het nu gelukt met de koplamp of wacht je tot het donkerder is? Passagierskant gaat weer lastig worden bij mij, zo weinig ruimte

Hoe kreeg jij trouwens je stadslicht los, gaat niet heel makkelijk bij mij of ik doe iets verkeerd
- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Ik wacht tot het donkerder is, heb niet echt een goede plek om te stellen als het nog niet donker genoeg is.
Bestuurderskant is bij mij juist moeilijker omdat daar de accu zit en die plastic plaat met de luchtinlaat. Passagierskant is vrij makkelijk.
Stadslicht is even pielen, ik kreeg de passagierskant er bijna niet meer goed in omdat je vrij veel kracht moet met je vingers moet zetten in een vervelende hoek. Je moet hem een kwartslag draaien en dan lostrekken. Beetje friemelen en draaien en trekken en hij komt wel los (beetje rare zin dit
).
Bestuurderskant is bij mij juist moeilijker omdat daar de accu zit en die plastic plaat met de luchtinlaat. Passagierskant is vrij makkelijk.
Stadslicht is even pielen, ik kreeg de passagierskant er bijna niet meer goed in omdat je vrij veel kracht moet met je vingers moet zetten in een vervelende hoek. Je moet hem een kwartslag draaien en dan lostrekken. Beetje friemelen en draaien en trekken en hij komt wel los (beetje rare zin dit

Thnx, ja ik heb ook geen goede plek om de koplampen te stellen maar stadlichtjes kan ik nu wel proberen te vervangen.
Moet sowieso nog langs de garage (vriend) om de koplampen te laten stellen dus kan ook tot dan wachten.
edit: zo stadslichtjes zijn vervangen inderdaad heel simpel.
Ik heb trouwens gezien dat als je een lange inbussleutel hebt je via de bovenkant van de koplamp door een gat naar beneden kan met je inbus direct in dat witte plastic ding.
Hierdoor kan ik beide kanten makkelijk afstellen maar ik heb geen idee op welke hoogte helaas. (1 meter ofzo?)
Moet sowieso nog langs de garage (vriend) om de koplampen te laten stellen dus kan ook tot dan wachten.
edit: zo stadslichtjes zijn vervangen inderdaad heel simpel.
Ik heb trouwens gezien dat als je een lange inbussleutel hebt je via de bovenkant van de koplamp door een gat naar beneden kan met je inbus direct in dat witte plastic ding.
Hierdoor kan ik beide kanten makkelijk afstellen maar ik heb geen idee op welke hoogte helaas. (1 meter ofzo?)
- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Nou bij mij zit helemaal geen aansluiting. Het is gewoon een rond gat. Lijkt ook niet echt op de busjes op die foto van Ezra, ze zijn wat smaller en wat langer. Heb met allemaal verschillende kopjes lopen draaien maar er gebeurt niks. Als ik met de hand draai zie je hem wel bewegen alleen zit die zo strak dat ik dat waarschijnlijk met een tang moet doen (die ik nu natuurlijk niet bij me heb..)
Of heb ik nou een ander stelmechanisme of zo?
Of heb ik nou een ander stelmechanisme of zo?
Maak is een closeup foto van jouw stelmechanisme, ik heb hetzelfde als Ezra en volgens mij schijnen me koplampen nu wel meer omhoog, waarschijnlijk een beetje te hoog maarja zaterdag fixen en rij niet vaak in de avond.