18" velgen

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
berkens
forum starter
Contacteer:

Re: 18" velgen

Bericht door berkens »

Hallo goos,
goos schreef:En deze trekhaak heeft ook nog eens de hoogste kogeldruk in zijn klasse, namelijk 75 KG, dit halen de anderen auto's in het B segment niet.
Waar heb je dat gevonden van die kogeldruk?

We kijken naar een nieuwe Clio of Captur.

De Captur heeft max. 60 kg kogeldruk, van de Clio kan ik dat niet vinden in de folder.

Voor 3 fietsen met rek kom ik op zo'n 75 kg. Op onze huidige Clio III kan dat.

Groeten Ben...
Captur Dynamique TCe 120 EDC Gris Platine (mono-tone), Gris/Gris Tropique bekleding, Pack City, R-Link
DrDoom
beginner
Contacteer:

Bericht door DrDoom »

Hoi Ben,

Even googlen en gevonden.
op Bladzijde 12
http://web.renault.nl/downloads/prijsli ... slijst.pdf

:thumbsup:
Sinds 12-04-2013 Clio IV Energy dCi 90 Stop en Start Dynamique eco2
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

Ook op autoweek kan je het vinden. Kies daar voor renault en dan specificaties.
Een collega van me was op zoek naar een auto met 75 kg kogeldruk ivm hun elektrische fietsen en die kwam daar dus mee :thumbsup:
Groet,
Martijn

Afbeelding
Dimsim
forum starter
Contacteer:

Bericht door Dimsim »

Jeffnoir schreef:Inderdaad, wat een bagger kwaliteit, is om te janken! :bigcry:
Was van plan om 17" te monteren, maar begin nu toch wel te twijfelen.
Had ik maar een Belgische Clio...!

Zijn die dan beter? :huh:
Jeffnoir

Bericht door Jeffnoir »

In België kun je de Clio met 17" bestellen: andere wet- en regelgeving, wss dus ook andere achteras en lagers...
Dimsim
forum starter
Contacteer:

Bericht door Dimsim »

Kan je die in Nederland niet met 17" bestellen?
Ik dacht dat het hetzelfde was als België.
Dus hier kunnen we wel van 16" veranderen naar 17"?
clio4driver

Bericht door clio4driver »

Algemeen bekend en geldt voor ieder merk auto. :worship:
De ET waarde is belangrijk, deze mag niet te veel afwijken (niet meer dan 5mm).Om snelle slijtage van de wiellagers te voorkomen!!!
Hoe hoger de ET, hoe meer een velg naar binnen valt, en omgedraaid hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt.
Jeffnoir

Bericht door Jeffnoir »

Dimsim schreef:Kan je die in Nederland niet met 17" bestellen?
In Nederland hebben we dit jaar nog te maken met wetgeving die maakt dat voor de Clio geen wegenbelasting betaald hoeft te worden. Daarvoor moet de auto voldoen aan een aantal strikte eisen m.b.t. uitstoot. Om de auto lichter te maken (om te voldoen aan de uitstoot-eisen) is gekozen voor een andere c.q. lichtere achteras en lagers. Als hier 17" velgen op gemonteerd worden vervalt de fabrieksgarantie op deze onderdelen. In Nederland kun je de Clio daarom ook niet af fabriek of via de dealer met 17" velgen bestellen. De dealers hebben hiervoor een instructie gekregen via de importeur.
In België is deze belastingmaatregel niet van toepassing en worden Clio's dus wel desgevraagd geleverd met 17" velgen. De Belgische modellen hebben wss dus ook een andere achteras/lagers.
michael360

Bericht door michael360 »

clio is inmiddels ook te bestellen met 17 inch,levering later dit jaar
Dimsim
forum starter
Contacteer:

Bericht door Dimsim »

Wat ik heb na een mailtje aan mijn dealer : "Op een clio IV met 16" velgen mogen idd geen 17" gemonteerd worden. Dit geld zowel in Belgie als in de rest van europa. Indien dit toch wordt gedaan vervalt de garantie, dus pas er toch maar mee op !"
clio4driver

Bericht door clio4driver »

Jeffnoir schreef:
Dimsim schreef:Kan je die in Nederland niet met 17" bestellen?
In Nederland hebben we dit jaar nog te maken met wetgeving die maakt dat voor de Clio geen wegenbelasting betaald hoeft te worden. Daarvoor moet de auto voldoen aan een aantal strikte eisen m.b.t. uitstoot. Om de auto lichter te maken (om te voldoen aan de uitstoot-eisen) is gekozen voor een andere c.q. lichtere achteras en lagers. Als hier 17" velgen op gemonteerd worden vervalt de fabrieksgarantie op deze onderdelen. In Nederland kun je de Clio daarom ook niet af fabriek of via de dealer met 17" velgen bestellen. De dealers hebben hiervoor een instructie gekregen via de importeur.
In België is deze belastingmaatregel niet van toepassing en worden Clio's dus wel desgevraagd geleverd met 17" velgen. De Belgische modellen hebben wss dus ook een andere achteras/lagers.
Dat van die lagers lijkt mij fantasie, heb contact gehad met renault nederland en die mail heb ik geplaatst onder een ander topic.
Er wordt niets gezegd over andere lagers, en nogmaals als je andere velgen koopt met een te grote ET afwijking. Gaan onder ieder auto/merk de lagers snel slijten!
En de TCe90 eco, wordt niet geleverd met 17inch omdat hij dan inderdaad niet meer voldoet aan de strikte eisen. Niet omdat er klote lagers opzitten, maar de 16inch heeft banden met lagere rolweerstand, en onder de 17inch niet. Minder verbruik...
Voor diegene die 17inch velgen wil, let bij het kopen op de ET waarde, is deze hetzelfde/of kleine afwijking geeft dit ook geen problemen.
Alleen de keuze in velgen wordt wat beperkter.
En als je in Belgie de TCe 90eco koopt, heb je dezelfe achteras / auto als hier!
Jeffnoir

Bericht door Jeffnoir »

Kun je dan ook verklaren waarom de garantie vervalt zelfs als het gaat over het monteren van originele 17" Renault velgen onder de Clio IV ??
Dimsim
forum starter
Contacteer:

Bericht door Dimsim »

misschien omdat die niet bij deze versie an de clio's horen en de 16" lage rolweerstand heeft, zoals men hierboven zegt.
Dan komen 17" op hoger verbruik en dan komt men niet meer op de voorgelegde waarden?
Denk ik toch... :huh:
Jeffnoir

Bericht door Jeffnoir »

Dimsim schreef:misschien omdat die niet bij deze versie an de clio's horen en de 16" lage rolweerstand heeft, zoals men hierboven zegt.
Dan komen 17" op hoger verbruik en dan komt men niet meer op de voorgelegde waarden?
Denk ik toch... :huh:
Die rolweerstand heeft te maken met het verbruik/uitstoot.
Als je 17" gebruikt met dezelfde ET waarde, zoals de originele 17" renault velgen, dan heeft dat mogelijk belastingtechnische gevolgen ivm grotere rolweerstand dus meer uitstoot, maar dat heeft toch niets te maken met de garantie die dan vervalt....
Dimsim
forum starter
Contacteer:

Bericht door Dimsim »

Waarschijnlijk gewoon luiheid langs hun kant met de garantie en niet-factuurbestelde onderdelen.
Alles om onder garantie uit te komen.
cliozwart
forum starter
Contacteer:

Bericht door cliozwart »

Ik heb het altijd al gezegd....die franse klote rommel!!!!

Maar, waarom koop je niet gewoon 18 inch, rij je daar lekker meer rond en leg je de wielen ff om als je weer naar de dealer moet...? Dan koop je gewoon een goedkoopsetje stalen velgen...
Wizard
forum member
Contacteer:

Bericht door Wizard »

Age schreef:De eerste Clio 4??? :shock:

Dan mogen ze wel eens investeren in betere lagers.....
Aan de andere kant wordt door Renault geadviseerd om geen 18'ers te monteren. Zal allemaal wel ergens op gebaseerd zijn, lijkt mij. Als de boel -na het negeren van advies- stuk gaat kun je niet afgeven op Renault maar dien je boezem in eigen zak te steken. Volgens mij heeft de nieuwe IV verder geen problemen met wiellagers achter...
Wizard
forum member
Contacteer:

Bericht door Wizard »

Jeffnoir schreef:Kun je dan ook verklaren waarom de garantie vervalt zelfs als het gaat over het monteren van originele 17" Renault velgen onder de Clio IV ??
Andere belasting op materialen door verhoogde rolweerstand. ;) Daar is het spul niet op berekend.
Luco

Bericht door Luco »

Ja sneller slijten door hogere rolweerstand :laugh4: :laugh4: , sorry hoor, maar daar slijt een lager echt niet harder van.
Wat betreft de garantie vermoed ik gewoon dat Renault dat doet omdat ze officieel niet mee mogen werken aan belastingontduiking, en dat is wat je doet als je er andere velgen opzet, dus dan een algemene regel, bij andere/grotere wielen vervalt de garantie.

Andere et, verder naar buiten, daar slijt een lager wel sneller van, nou en, dan moet je ipv na 80.000 na 60.000 twee lagertjes vervangen, andere velgen en banden zijn toch veel duurder dan een wiellagertje, maar velgen mogen goud kosten en een lagertje is dan te duur, ik snap dat nooit zo?

En dat sneller slijten valt ook wel mee hoor, lagers van een 5 zijn pislagers, rij met 25mm spacers voor en op slicks en zijn gewoon drie jaar goed gebleven en waren al gebruikt toen ik die auto kocht, dus waar maak je je druk om?
barchibando
forum starter
Contacteer:

Bericht door barchibando »

Onder het motto eerst zien dan geloven ga ik mijn lagers eens uittesten haha! vervelend.. ;)

18"Evolution S038 met 215/35/18 eromheen. ET waarde van 40 naar 38.

Afbeelding

Afbeelding
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Staat mooi! vooral met die chrome rand in je deuren en velgen. Ik zou de auto wel een paar centimeter verlagen.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Dimsim
forum starter
Contacteer:

Bericht door Dimsim »

Wauw, echt mooi!
Net degene die ik wou bestellen, nu kan ik gelijk zien hoe ze op een clio staan.
Ervaar je een groot verschil in comfort vergeleken met je 16"?
Stellingen90

Bericht door Stellingen90 »

@barchibando Echt mooie velgen, staan heel goed bij deze kleur/uitvoering :thumbsup:. Dat verschil in ET waarde is overigens niets. Max. 5mm is toegestaan, maar dat wist je natuurlijk ook wel :wink:
barchibando
forum starter
Contacteer:

Bericht door barchibando »

Jaa echt super blij ben ik ermee!

Velgen maken de auto zeg ik altijd en dat was bij deze niet anders. Ik stond ineens naar een heel andere auto te kijken.

Over het comfort t.o.v. 16" kan ik niet echt oordelen aangezien ik meteen door ben gereden van de showroom naar de wheelshop. Hierdoor kon ik overigens een hele leuke deal maken voor winterbanden aangezien ik nieuwe banden inleverde... Natuurlijk is het zo dat je met de 16" wat meer comfort hebt dan met 18" al vind ik het persoonlijk nog heel erg meevallen. Mijn twingo op 17" met 195/40 bandjes stuiterde een stuk meer dan deze met 215/35. Daarbij komt dat hij op 18" wat strakker door de bochtjes gaat.

Ik ben echt meer dan tevreden over het resultaat en zal het werkelijk niemand afraden dit ook te doen. Mijn contactpersoon bij de dealer was zelf ook zo enthausiast dat hij bij Wielkracht ging kijken en eventueel voor de toekomst wat zaken konden doen!

Groeten!!
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”