Lekkage (passagiers-/bestuurderszijde) - Bekend probleem?

Voor alles aan de buitenkant, van frontlip tot achterspoiler
Plaats reactie
Citrofrance

Lekkage (passagiers-/bestuurderszijde) - Bekend probleem?

Bericht door Citrofrance »

Goed, zijn we van de uitval/noodloop problemen af (met dank aan de verkopende garage). Stappen mijn vrouw en dochter vanmiddag in de auto. Dochterlief met haar voeten in een miniatuurzwembad. Ook aan de bestuurderszijde beginnen de de vloermatten danig nat te worden.

Het vermoeden gaat uit naar de verticale rubbers aan de beide zijden van de voorruit en de overgangsstukjes naar het bovenrubber van de voorruit.
Als ik de zijranden echter weghaal zie ik dat dit eigenlijk niet meer dan een soort afdekrandjes zijn (vastgeklikt) alleen dat de overgangsstukjes niet meer lekker pasten. Aan de binnenzijde zijn de palletjes verbogen die in het bovenrubber moet klikken. Een soort (voorheen) kneedbare afdichting zit aan beide zijden als een oud kauwgompropje bovenaan aan de binnenzijde (dicht dus niet echt meer af).

Een aantal vragen :
1) bekend probleem?
2) waar zit het probleem?
3) Zijn de verticale voorruitrubbers vervangbaar (incl vers afdicht'kauwgom')
4) Zit het probleem in de horizontale of verticale voorrruitrubbers ?
5) Moet ik iets dichtkitten? (ouderwets binnenzijde van de boven- en onderrubber opvullen met een randje kit? Ook de zijkanten?)

Kortom what to do en met welke kit?
Renaultmonteurtje

Re: Lekkage (passagiers-/bestuurderszijde) - Bekend probleem

Bericht door Renaultmonteurtje »

Mogelijke oorzaken:
- van dakraam (als je dat hebt) afvoeren verstopt of het frame daarvan is verroest
- de afvoeren onder de paravaan voor de voorruit (gezien vanaf de straatkant) zitten verstopt. oplossing: schoonmaken/doorsteken.
- lekke voorruit.
- Antennevoet kan ook lekken

Laat iemand met een tuinslang water op de ruit sproeien en kijk zelf in de auto met een lamp waar het vocht vandaan komt. Haal desnoods de kappen aan de zijkant van de ruit (A-stijl, in de auto) weg, die zitten geklikt en met een beetje beleid zo weg te halen. Dit maakt het zicht beter. De hemelbekleding kan je zo iets wegvouwen.

Succes!
Renaultmonteurtje

Bericht door Renaultmonteurtje »

Citrofrance schreef:5) Moet ik iets dichtkitten? (ouderwets binnenzijde van de boven- en onderrubber opvullen met een randje kit? Ook de zijkanten?)
Ligt eraan wat er lekt :wink:
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Wat het meest voorkomt is verstopte afvoertjes onder de parafan. Dan komt het water via de kachel naar binnen bij je middenconsole. Zoals je het omschrijft lijkt het daar ook op.
dengol93
forum starter
Contacteer:

Bericht door dengol93 »

Als je de achterklep open zie je de 2 zwarte ronde dekseltjes. Ze zijn soms los en komt water tussen uit. Dat had ik zelf :P Heb alles van binnen weg gedaan en heb gekeken waar het water uit komt :dizzy2:
Citrofrance

Bericht door Citrofrance »

:worship: Iedereen hartelijk dank, dit weekend de bijrijderszijde van de paravaan opengegooid. Hier zit oa de ventilator en die klonk mkeer als een schoepenrad van een watermolen dan een ventilator. Ik werd begroet door een helder meertje onderin de bak.
Op goed geluk mijn hand er in gestoken op zoek naar het afvoergat. Hier even een vinger door gestoken en Niagara Falls onder de auto.

Rubber bleek vol halfharde grijsgroene smurrie te zitten die het klepje (toch nog groot) afgesloten hield. Schoongemaakt en teruggezet. Ik vraag me eigenlijk af of ik die niet gewoon weg kan laten. Nu op de vloer van de auto badlakens liggen (dagelijks verwisselen) en een vochtvreter in de auto.

Zijn er nog andere tips (zoals bekleding optillen en er een luchtblazer-föhn?- een paar uur zijn werk laten doen?)

Bijkomende vraag : Aan de bestuurderszijde kon ik niet kijken (ondanks inspuiten van ruitenwisservoeten met WD40 waren deze niet los te krijgen) Moet ik daarvoor een poelitrekker gebruiken?
Petare
forum member
Contacteer:

Bericht door Petare »

Dat zwarte klep ding kan je er volgens mij gewoon uitlaten.. Ik heb ze in mijn auto ook aan beide zijde verwijderd en de ruimte schoongemaakt.
Vrouw: '09 Clio III Dynamique 1.2TCE (Good old D4Ft)
Ikke: '17 Talisman Initiale Paris 1.6TCE 7EDC (M5M)
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Zijn er nog andere tips (zoals bekleding optillen en er een luchtblazer-föhn?- een paar uur zijn werk laten doen?)
Je tapijt is het lastigste om te drogen. En het hangt er natuurlijk ook van af hoe nat het er onder is. Toch kan je daar juist problemen mee krijgen als het vocht er lang onder blijft staan. Denk aan schimmel en dus stank. Wil je het grondig aanpakken moet je de stoelen en het tapijt eruit halen en goed drogen. Maar alles wat je doet om ook onder het tapijt de boel goed droog te krijgen is goed. Denk aan wat stukjes elektrapijp die je tussen bodemplaat en tapijt kan schuiven zodat het belucht wordt. Dan een paar dagen en/of nachten een kacheltje er in kom je ook een heel eind. Als je het water er maar uit kan dampen.
Bijkomende vraag : Aan de bestuurderszijde kon ik niet kijken (ondanks inspuiten van ruitenwisservoeten met WD40 waren deze niet los te krijgen) Moet ik daarvoor een poelitrekker gebruiken?
De asjes waar de ruitenwisserarmen op zitten zijn conisch en door oxidatie kunnen ze inderdaad erg vast zitten. Dus met een poelie inderdaad losmaken. Overigens zijn er veel garages die ze zo even voor je loswippen als je dat vraagt :wink:
PaulM

Bericht door PaulM »

misschien ook tip om in je dorpel te kijken achter de plastic spatlap bij je voorwielen. Daar zit vaak een moestuin door de meuk die via je raam/motorkap naar beneden valt. Daar zal ook wel een tuintje aanwezig zijn :)
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Exterieur (vraag & antwoord)”