Pinker (richtingaanwijzer)

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
jonasr

Pinker (richtingaanwijzer)

Bericht door jonasr »

Zijn er nog mensen die hier last hebben van te 'hard' afspringende pinker?
Als ik rechtsaf slaag in een bocht en vervolgens links moet bijsturen slaat de 'pinker'-hendel dus automatisch af, hij slaat zo hard af dat er automatisch 3x naar links wordt gepinkt...
Nogal lastig voor het achterliggende verkeer vrees ik..
Naar de dealer hiermee?
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Pinker (richtingaanwijzer)

Bericht door goos »

Ik zou zeker even langs de dealer gaan als ik jou was, kan niet de bedoeling zijn lijkt me.
Groet,
Martijn

Afbeelding
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

Waarschijnlijk iets met de sleepcontact ring, hierop zit het pinnetje wat de hendel weer terug op zijn plaats duwt.
misschien springt ook wel de hendel te hard terug waardoor hij een puls geeft naar de andere kant.
Aangezien er nog garantie op zit zou ik terug gaan naar de dealer.
Ga dan ook in een showroommodel zitten en kijken of deze het ook doet.
Succes :thumbsup:
Groeten, Vincent.
clint
beginner
Contacteer:

Bericht door clint »

Ik heb het zelfde probleem,
Heb het aangegeven bij de garage ,
Heb alleen nog geen tijd gehad om een afspraak te maken,
Het is wel zeer storend ,
jonasr

Bericht door jonasr »

Ik ga vandaag of volgende week bellen :chinrub: .
Is inderdaad erg lastig, had het met parkeren daarnet nog, rechts pinken, insturen, stuur terug en hop pinkt ie naar links. Vond de achterliggende auto terecht niet zo tof.
Vermoed dat het idd om een klein foutje gaat.
jonasr

Bericht door jonasr »

Update:

Net van garage, de garagist wou me in eerste instantie niet geloven en na nog eens goed uitleggen: "Dan moet ge al als nen rally piloot rijden".
Dan maar even hem op de weg genomen, eerste instantie dat ik rechts moet insturen en dan moet terug sturen; boenk pinker pinkt automatisch naar de linker kant !.

Ik zei ook tegen mijn garagist, dat ook al rij je als een rallypiloot het niet de bedoeling is dat je pinker zomaar pardoes de andere kant oppinkt.

Hij heeft dit ook onmiddellijk uitgetest op een andere nieuwe clio die klaarstond, resultaat; daar ook !!
Dus ik vermoed dat dit een wijdverspreid probleem is, dat toch wel gevaarlijk is in het verkeer, rechts inpinken om te parkeren, bij het indraaien gaat de auto automatisch links pinken.
Kan niet de bedoeling zijn !

Maar.. Blijkbaar is daar geen simpele oplossing voor. Hij ging renault contacteren en hopelijk krijgen we antwoord.
Ik vrees alvast dat héél de "module" (zoals de garagist zei) zal moeten vervangen worden.
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

Maar het is niet alleen met inparkeren.
Voor veel stoplichten heb je een bocht naar bijv. rechts, als je daar links af moet geeft hij dus automatisch richting aan naar rechts.
Lijkt mij niet heel erg handig.

Mooi dat ze het snappen, nu alleen wachten op een oplossing :thumbsup:
Groeten, Vincent.
jonasr

Bericht door jonasr »

Ja, ik heb het ontdekt in een bocht die ik elke dag naar huis moet nemen, rechts afslaan in een links bocht + die straat waar je in afdraait draait ook nog eens naar links, dus moet je redelijk stevig en snel terug sturen om de bocht goed te nemen en daar heb ik het probleem eigenlijk ontdekt.

Heb alvast even ook zelf met Renault contact opgenomen, want de garagist gaf me eerder de indruk dat ik gewoon wat rustiger aan mijn stuur moest draaien, terwijl dat toch niet écht de bedoeling kan zijn.

Maar bon, voor de rest ben ik eigenlijk wel enorm tevreden van mijn clio :driving:
Laatst gewijzigd door Vinnie op 07 jun 2013 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote niet nodig
Mooky
forum starter
Contacteer:

Bericht door Mooky »

hmmm,.. dat zet ik nu dus ook op mijn lijst om te controleren voor het aannemen van de auto.

Bedankt voor het melden! :thumbsup:
jonasr

Bericht door jonasr »

Ik heb tevergeefs contact gehad met de mijn dealer... het zou aan mijn rijstijl liggen volgens de dealer.
Al ben ik zeker geen wilde chauffeur & ben ik van mening dat ook al stuur je dan agressief, het nog niet de bedoeling is dat je auto automatisch de andere kant gaat aanwijzen...

Geen idee hoe ik dit probleem nog kan aankaarten eigenlijk...
Ik heb gezien dat het net hetzelfde is bij een andere nieuwe clio (bij stevig sturen & terug sturen, 3x verkeerde kant oppinken automatisch).
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Lijkt me dat de gevoeligheid van de contacten in de richtingaanwijzerhandel dan te groot is. Is dus iets wat door de fabriek opgelost moet gaan worden. Het moet inderdaad niet uitmaken of je kalm of snel terugstuurt na een bocht.

Is het 3x knipperen bij een lichte aanraking van de pook uit te zetten? Dan zou ik het eens proberen of het dan nog is als ik jou was :thumbsup:
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

Niet dat antwoord accepteren, dit hoort zeker niet, niet bij een Alto of een Porsche dus ook niet bij een Clio...
Anders een andere dealer of Renault Nederland schrijven mocht de dealer er echt niets aan doen.

Lijkt ook op wat Arjan omschrijft.
Dat de hendel te zwak is en dus bij terugspringen hij even contact maakt met het comfort knipperen van 3x.
Groeten, Vincent.
Kevin De Smet

Bericht door Kevin De Smet »

Ik heb dit ook, mij stoort het minder maar je bent dus zeker niet alleen. Het gebeurt enkel in bepaalde bochten aan bepaalde snelheden.
jonasr

Bericht door jonasr »

Wat Arjan aangeeft zal ik morgen eens proberen !
Hoe meer ik eroplet (en rustiger stuur) des te meer het opvalt, bij korte stuur beweging om de pinker af te zetten, doet hij het ook.
Dat het dus niet enkel is bij stevig insturen.

Ik accepteer het antwoord inderdaad niet, wel jammer dat ze het afwimpelen op mijn rijstijl.
Makkelijk antwoord om een jongere af te wimpelen, al rij ik verre van agressief wél een rijstijl van een jongere maar bon...
Ook mocht ik plots héél wild gaan rijden moet de auto toch zijn werk doen denk ik dan ;P.

Ik hou jullie ook up-to-date want het lijkt me inderdaad dat er een heleboel clio's dit hebben. (Nieuw geleverde clio waar bij ze het ook getest hebben in de garage deed net hetzelfde).
En, altijd tof om te horen dat je niet alleen staat (zeker als je garagist je zo afwimpelt.).
jonasr

Bericht door jonasr »

En nieuwe update;

Contact gehad met de klantendienst van Renault en die verwijzen mij terug naar de "garage" omdat ze volgens hun niet zelf verder kunnen gaan maar naar het advies van de garagist moeten luisteren (zou de rijstijl zijn).
Klaas
forum starter
Contacteer:

Bericht door Klaas »

De garagist heeft het zelf toch ook ondervonden in een andere Clio???

Snap niet dat ze dan moeilijk gaan doen, lijkt me meer de garagist die er te makkelijk over denkt :huh:
jonasr

Bericht door jonasr »

@Klaas, ja de garagist is in een nieuw geleverde clio gaan zitten en kreeg net dezelfde pinker-response.

Ik heb een kennis met véél meer rijervaring als mij met de auto laten rijden (om het "rijstijl" excuus nog eens te ontkrachten) en die kwam tot dezelfde conclusie als mij, zéér hinderlijk.
Dankzij hem ook ontdekt dat bij insturen van bocht van meer dan 90°, dat als je de auto uit zichzelf laat terugdraaien (dus niet aan je stuur komen) hij ook automatisch de andere kant gaat oppinken, dus zeker geen "Rally' manouvers voor nodig.

Om voor jullie ook wat duidelijkheid te scheppen heb ik even geprobeerd het op film vast te leggen (wel stilstaand, rijden is het nogal moeilijk :P), 1ste en 2de poging ga je onmiddellijk zien dat hij de andere kant op wijst. Zeker bij de 2de stuur beweging maak ik een zéér rustige beweging.

http://youtu.be/dYAv-ruWqBo

[youtube]dYAv-ruWqBo[/youtube]
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Ik heb hier geen rally beweging in gezien hoor :smile:

De constructie van de RAW schakelaar laat blijkbaar te wensen over. Daar zal dus een robuuster exemplaar voor gemaakt moeten worden. Ik zie een terugroepactie komen want dit is echt niet normaal.
Mooky
forum starter
Contacteer:

Bericht door Mooky »

Ik meen dat dat soort dingen getest dient te worden door de fabrikant in de laatste fase van de prototyping?
Naar alle waarschijnlijkheid heeft men te veel haast gemaakt om deze auto in de markt te zetten (speculatie).
Dit is in mijn optiek een kwalijk en potentieel gevaarlijk probleem. Ik hoop van harte dat het hierbij blijft. Dit is meer dan een schoonheidsfoutje of een kinderziekte...

*edit - correctie spelfoutje
jonasr

Bericht door jonasr »

Mocht Renault reageren dat het inderdaad om een kinderziekte/schoonheidsfoutje zou gaan,
zou ik er nog begrip voor hebben (kan altijd foutje in een nieuwe auto sluipen).

Al lijkt het me sterk dat ze dit niet tijdens de test fase hebben opgemerkt, zo als je zelf kan zien is het
frequent en zeer makkelijk na te bootsen.

Waar ik geen begrip voor heb is de reactie vanuit de dealer & de technische dienst van Renault die mijn "Rijstijl"
als probleem aanwijzen. Als je dat te horen krijgt van de dealer ga je toch al twijfelen aan je eigen rijstijl...

Maar zoals ik toen in de dealer ook aangaf, ook bij een agressief manouver is het niet de bedoeling dat zo iets gebeurt.
Blijkbaar vindt men dit niet genoeg als argument en, dat baart me toch zorgen.
Ik laat het hier alvast niet bij, kennissen hebben aangeraden om Test Aankoop (consumenten organisatie) en ik ga volgende week alvast naar mijn verzekering. (Ik vind het zelf een vervelend probleem dat toch een risico op de weg inhoudt.).

Ik was alvast er over aan het nadenken om na 3-4jaar een clio RS te kopen, dat plan heb ik alvast opgeborgen...
Met een RS rij je toch een stuk sportiever, en als ze bij Renault dit al een "rijstijl" probleem vinden...Tja...
Quirico
forum member
Contacteer:

Bericht door Quirico »

Los van het feit dat "droog" sturen niet verstandig is....

Kan ik begrijpen dat dit vervelend is, maar zelf heb ik dit probleem niet...
In bezit sinds 19-11-2016: Clio IV phase2 Intens GT-line Blue Iron
clint
beginner
Contacteer:

Bericht door clint »

Toch maar eens een afspraak gemaakt met de garage heb een paar dingen bij mekaar laten komen die niet klopte,
Waarvan ook de richting aanwijzer ,
Ik heb even laten zien wat het probleem was ze hebben een nieuwe besteld,
Deze vandaag erin gezet probleem opgelost ,
Ze deden hier niet moeilijk over de rekening zal toch wel naar Renault Nederland gaan,
Kevin De Smet

Bericht door Kevin De Smet »

Ik heb dit probleem ook, als ik ga voor mijn onderhoud zal ik het eens vermelden.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”