Schokkende motor 5e versnelling
- Quirico
- forum member
- Berichten: 381
- Lid geworden op: 17 nov 2012 23:30
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Schokkende motor 5e versnelling
Misschien heeft het met de temperatuur te maken...maar toch stel ik even de vraag aan jullie ''voor'' ik bij dealer ga inlichten.
Voornamelijk 's ochtends heb ik een schokkende motor als ik de 5e versnelling heb bereikt. Van 1t/m 4 heb ik er totaal geen last van.
Na 100 a 200 meter stopt het schokken wel, maar ik vind het eigenlijk best vervelend/gevaarlijk.
Iemand idee wat dit is?.
Voornamelijk 's ochtends heb ik een schokkende motor als ik de 5e versnelling heb bereikt. Van 1t/m 4 heb ik er totaal geen last van.
Na 100 a 200 meter stopt het schokken wel, maar ik vind het eigenlijk best vervelend/gevaarlijk.
Iemand idee wat dit is?.
In bezit sinds 19-11-2016: Clio IV phase2 Intens GT-line Blue Iron
Re: Schokkende motor 5e versnelling
En als je flink door trekt in de vierde versnelling en dan pas naar de 5e gaat?
Het zou sowieso niet moeten mogen, dus ik zou direct naar de dealer gaan.
Het zou sowieso niet moeten mogen, dus ik zou direct naar de dealer gaan.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
- Quirico
- forum member
- Berichten: 381
- Lid geworden op: 17 nov 2012 23:30
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Schokkende motor 5e versnelling
Wat mij ook opvalt, is dat het blauwe lampje een tijdje blijft branden...zag ik in de demo wagen ook.
Aangeven dat de motor koud is....
Het gebeurd eigenlijk voornamelijk als ik de eerste keer in de 5e versnelling zit. Bij terugschakelen en vervolgens weer naar de 5e, heb ik het probleem niet. Dit is dus gewoon een 1x daags probleem.
(ook na goed intrappen 4e versnelling)
Ik zal de dealer vanmiddag anders bellen
Aangeven dat de motor koud is....
Het gebeurd eigenlijk voornamelijk als ik de eerste keer in de 5e versnelling zit. Bij terugschakelen en vervolgens weer naar de 5e, heb ik het probleem niet. Dit is dus gewoon een 1x daags probleem.
(ook na goed intrappen 4e versnelling)
Ik zal de dealer vanmiddag anders bellen
In bezit sinds 19-11-2016: Clio IV phase2 Intens GT-line Blue Iron
Re: Schokkende motor 5e versnelling
Hmm, het lijkt wel een beveiliging ofzo dan. Ik ben wel benieuwd wat ze hebben te zeggen 

Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Re: Schokkende motor 5e versnelling
Ben ook wel héél benieuwd.
Vermoed dat het om een Diesel gaat?
Als je hem goed intrapt in versnelling 4 zou hij toch echt van de eerste x ook vlot mogen rijden in versnelling 5 zou ik zo zeggen
.
Vermoed dat het om een Diesel gaat?
Als je hem goed intrapt in versnelling 4 zou hij toch echt van de eerste x ook vlot mogen rijden in versnelling 5 zou ik zo zeggen

Re: Schokkende motor 5e versnelling
Heb zelf de diesel en heb nergens last van.
Schakel je altijd als de indicator dat aangeeft? Vind zelf dat dit een beetje vroeg is vooral als je de autobaan opgaat!
Schakel je altijd als de indicator dat aangeeft? Vind zelf dat dit een beetje vroeg is vooral als je de autobaan opgaat!
- Quirico
- forum member
- Berichten: 381
- Lid geworden op: 17 nov 2012 23:30
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Schokkende motor 5e versnelling
Het is benzine....vandaag bij bochane lelystad geweest, hadden geen tijd om te kijken, pff.
Morgen in Almere of Amersfoort eens informeren...
Ik schakel rond 75/80 km/h over naar de 5...een gewoonte
Vanmiddag ook weer schokken....het gebeurd als ie na starten voor het eerst in zn 5 staat...
Vreemd!
Morgen in Almere of Amersfoort eens informeren...
Ik schakel rond 75/80 km/h over naar de 5...een gewoonte

Vanmiddag ook weer schokken....het gebeurd als ie na starten voor het eerst in zn 5 staat...
Vreemd!
In bezit sinds 19-11-2016: Clio IV phase2 Intens GT-line Blue Iron
Re: Schokkende motor 5e versnelling
Ik heb ook een benzine, ik heb nog nooit schokken gehad maar merk wel als ik te vroeg naar 5de ga dat het motorblok dat helemaal niet prettig vind! en ik ga vooruit als een schildpad.
ik zou voorstellen pas naar 5de te gaan tussen de 90-100mk/u
ik zou voorstellen pas naar 5de te gaan tussen de 90-100mk/u
Re: Schokkende motor 5e versnelling
Dat is wel laat hoor. Als ik boven de 50 kan en een stuk heb waar ik niet continue hoef te remmen zet ik hem direct in de 5e versnelling zodra ik aan mijn snelheid zit.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
- Quirico
- forum member
- Berichten: 381
- Lid geworden op: 17 nov 2012 23:30
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Schokkende motor 5e versnelling
Ik rij meestal in de eco mode.
In de 5e versnelling voel je wel de turbo.
Wat ik mij afvraag, kan het zijn dat de turbo de ''schokken'' veroorzaker is?.
Antwoord van een monteur laat op zich wachten.....
In de 5e versnelling voel je wel de turbo.
Wat ik mij afvraag, kan het zijn dat de turbo de ''schokken'' veroorzaker is?.
Antwoord van een monteur laat op zich wachten.....
In bezit sinds 19-11-2016: Clio IV phase2 Intens GT-line Blue Iron
Re: Schokkende motor 5e versnelling
Ik schakel meestal ook tussen de 70/80 naar de 5, heb geen last van schokken.
Ik rij niet in de ECO mode, vindt het prettiger rijden als die uitstaat.
Ik rij niet in de ECO mode, vindt het prettiger rijden als die uitstaat.
Re: Schokkende motor 5e versnelling
Bij mijn vorige auto ook, maar bij de clio4 ligt dit toch anders.sj0ertum schreef:Dat is wel laat hoor. Als ik boven de 50 kan en een stuk heb waar ik niet continue hoef te remmen zet ik hem direct in de 5e versnelling zodra ik aan mijn snelheid zit.
Bij de clio 4 tce90 eco, draait de motor tussen de 50/60 in z'n 4 ook heel weinig toeren.
Bij 50/60 is de 4 hierbij te vergelijken met de 5 in m'n vorige auto.
In z'n 5 rijdt de auto bij 50 niet lekker, de schakel indicator geeft ook aan terug te schakelen.
Heeft waarschijnlijk te maken met de speciale versnellingsbak met aangepaste versnellingsbakverhoudingen.
Re: Schokkende motor 5e versnelling
Dat zal inderdaad allemaal wel anders zijn dan mijn oudje uit 2004 

Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Re: Schokkende motor 5e versnelling
Ik had vroeger een Clio II van 2002, benzine 1.2 (geen 16 klepper) en de verhoudingen van schakelen zijn echt helemaal totaal anders dan de Tce90!
anders zou ik ook 90km veel gevonden hebben pas naar 5de te gaan, maar vind het met de Tce90 ideaal. Let wel op enkel als ik optrek om op de autosnelweg te gaan, op gewone banen ga ik rond de 70 naar 5de (indicator stelt dit ook voor).
anders zou ik ook 90km veel gevonden hebben pas naar 5de te gaan, maar vind het met de Tce90 ideaal. Let wel op enkel als ik optrek om op de autosnelweg te gaan, op gewone banen ga ik rond de 70 naar 5de (indicator stelt dit ook voor).
- Quirico
- forum member
- Berichten: 381
- Lid geworden op: 17 nov 2012 23:30
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Schokkende motor 5e versnelling
Het schijnt normaal te zijn bij een koude motor....als het gebeurd, terugschakelen naar de 4 

In bezit sinds 19-11-2016: Clio IV phase2 Intens GT-line Blue Iron
Re: Schokkende motor 5e versnelling
Wij hadden het ook afgelopen weekend. Gebeurde toen we vermogen vroegen (optrekken) in een te hoge versnelling met een te laag toerental.
Het blijven natuurlijk erg schraal afgestelde motortjes.
Je moet wat doen voor een laag verbruik. Hoewel, van een laag verbruik hebben wij nog niets gemerkt
Het blijven natuurlijk erg schraal afgestelde motortjes.
Je moet wat doen voor een laag verbruik. Hoewel, van een laag verbruik hebben wij nog niets gemerkt

Re: Schokkende motor 5e versnelling
Bedenk dat zo'n klein motortje zijn koppel heeft in de onderste versnellingen. De 4e en 5e versnelling is in feite een overdrive (waarbij dus de as op de wielen sneller draait dan de as uit de motor). Hiermee verlies je trekkracht (koppel).
Deze versnellingen zijn dus vooral om op snelheid te blijven, niet om op snelheid te komen.
Deze versnellingen zijn dus vooral om op snelheid te blijven, niet om op snelheid te komen.
Re: Schokkende motor 5e versnelling
weet niet hoe een 3-cilinder werkt, maar met de turbo heb ik wel ervaring. (1.2TCE)
rij altijd 50/60 in 4 (1500 trpm). vanaf 70 in 5(1900). verbruik is iets minder als versnelling lager. snelweg invoegen is wat anders bij mij. meestal tot de 115 in 4(max.4500), misschien niet echt zuinig maar het werkt wel.
rij altijd 50/60 in 4 (1500 trpm). vanaf 70 in 5(1900). verbruik is iets minder als versnelling lager. snelweg invoegen is wat anders bij mij. meestal tot de 115 in 4(max.4500), misschien niet echt zuinig maar het werkt wel.
Re: Schokkende motor 5e versnelling
Inderdaad... ik doe vaak een lang stuk gewestbaan (2 rijvaks, 1 per richting van verkeer) en daar mag men 90. Ik zat achter een truck die zo'n 60 reed en ik wou ervoorbij, met de inschatting dat ik voldoende ruimte had op de auto die van de andere kant in de verte afkwam.JeV schreef:Bedenk dat zo'n klein motortje zijn koppel heeft in de onderste versnellingen. De 4e en 5e versnelling is in feite een overdrive (waarbij dus de as op de wielen sneller draait dan de as uit de motor). Hiermee verlies je trekkracht (koppel).
Deze versnellingen zijn dus vooral om op snelheid te blijven, niet om op snelheid te komen.
Ik zat in 5de, en schakkelde terug naar 4de, om dan op zo'n 60km/u op te trekken in 4de. Maar dat ging tochmaar erg langzaam! het was uiteindelijke maar iets te nipt voor comfort, mss moest ik naar 3de.
Nou; ik heb beslist dit soort maneuvers gewoon niet meer te doen, lijkt me ook een oplossing

Re: Schokkende motor 5e versnelling
Ik zou dan terug hebben geschakeld naar de drie. Ook met mijn 1.2 tce schakel ik terug naar drie als je snel in wilt halen bij zo'n lage (60 km/uur) snelheid.
- klmklmklmklm
- spammer
- Berichten: 1529
- Lid geworden op: 08 dec 2012 17:36
- Contacteer:
Re: Schokkende motor 5e versnelling
Nou; ik heb beslist dit soort maneuvers gewoon niet meer te doen, lijkt me ook een oplossing 
Blijven doen maar dan wel in 3 de en je vliegt er langs door tenzij je een RS clio voorbij wilt.

Blijven doen maar dan wel in 3 de en je vliegt er langs door tenzij je een RS clio voorbij wilt.

renault clio IV Dynamique Cassiopeia 90DCI met RLINK

