Hoe zuinig rijdt jouw Clio?

Voor de zin en onzin des levens, Het weer, moppen, hobby's en ga zo maar door
Hendrik020

Re: ACT: Hoe zuinig rijdt jouw Clio?

Bericht door Hendrik020 »

ArjanRS schreef:Er is ook zoiets als een cruise-snelheid...
Waar de auto dus het meest in 'balans' is.

Deden bij top gear keer een test met welke wagen ze het verst kwamen op 1 tank brandstof.
De jaguar reed zuiniger bij 130 dan bijv. 100, raar om te horen maar is echt zo :smash:

Zelf zoek ik ook die snelheid altijd op, gaat mij totaal niet om hoe zuinig me auto is maar op welke snelheid hij het lekkerste rijdt als ik een lang stuk moet karren :driving:
Wat die Jaguar betreft gaat dat voor mijn clio ook op. met 80km-u verbruik ik meer brandstof dan met 100km-u!
Hendrik020

Maar mensen let goed op je schakelmoment, daar is echt heeeeeel veel brandstof te winnen!
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Frank [Factory] »

Ja, hoe later hoe leuker! :thumbsup: :driving:
Hendrik020

Hahahaha... zondermeer waar Frank!!

Maar ja, t'is zuinig en saai of duur en adrenaline...
De gulden middenweg heeft al helemaal geen zin, half zo duur als de snelheidskick maar toch is er niks aan!! :laugh4:
bart0ving
über forummer
Contacteer:

Bericht door bart0ving »

Maar waarom dan al die vermogens upgrades als je vervolgens rijdt als een oud vrouwtje?
Hendrik020

Hahaha, nou mijn Clio is niet echt nieuw, of beter gezegd, echt niet nieuw!
Die tuning heb ik zelf niet laten doen, dat was al zo toen ik hem kocht.
En nogmaals, JE HOEFT NIET TRAAG (ALS OUD VROUWTJE) TE RIJDEN, ALS JE MAAR HEEL VROEG DOORSCHAKELD!! :driving: Trouwens, als jij 186km per dag moet rijden voor je werk, en je moet die €1,75 per liter zelf betalen, dan wil je wel graag zo zuinig mogelijk rijden! :wink:

En toch ben ik erg blij met die tuning! het geeft gewoon een enorme kick als je voor de stoplichten staat, en ik spreek met een maat van me af om een dragrace te doen als het licht op groen springt om vervolgens op vol vermogen weg te scheuren en dan ondertussen in het spiegeltje loeren waar m'n maat eigenlijk blijft met z'n BMW Z3! :grin:
Dragraces reken ik uiteraard niet mee in het verbruik van de auto, want dragracen is geen dagelijks gebruik natuurlijk!
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

JE HOEFT NIET TRAAG (ALS OUD VROUWTJE) TE RIJDEN, ALS JE MAAR HEEL VROEG DOORSCHAKELD!!
"Niet traag" en "heel vroeg doorschakelen" gaan naar mijn mening niet samen...

Feit is, later schakelen geeft meer snelheid. Tot op een zeker punt natuurlijk.

Mijn conclusie: vroeg schakelen = oud vrouwtje :wheelchair: :grin:

Ik snap overigens best dat jullie het allemaal leuk vinden om zuinig te rijden hoor als je bij de pomp staat.
Maar mij ontneemt dat de fun van het rijden. Ik wil niet constant hoeven letten op mijn brandstofmeter.
bart0ving
über forummer
Contacteer:

Bericht door bart0ving »

Volledig met Frank eens. Sportief en vroeg schakelen gaat niet samen.
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Jeeeujjjj :sunny: :grin:
Wizard
forum member
Contacteer:

Bericht door Wizard »

Anyway, deze jongeman, moi, rijdt sportief en in de winter resulteert dat in een gemiddeld verbruik van 7.5/100 op de boordcomputer. Deze klopt vrijwel 100% als ik tank aan de pomp. Wat me wel opvalt is dat het autobaanverbruik niet erg gunstig is. Zeker niet bij 130/140.
Wizard
forum member
Contacteer:

Bericht door Wizard »

Hendrik020 schreef:Trouwens, als jij 186km per dag moet rijden voor je werk, en je moet die €1,75 per liter zelf betalen, dan wil je wel graag zo zuinig mogelijk rijden! :wink:
Dan zou ik geen eens benzine rijden...
Contacteer:

Bericht door Age »

idd, lpg tank erin of een andere auto (diesel) kopen.....
Groet, Age
Hendrik020

Bij heel vroeg schakelen, zo tegen de 2100 toeren, heb ik bijna 13 seconden nodig om van stilstand naar 100km/p.u. Dat is dus niet verschrikkelijk traag! De meeste clio's van rond dat modeljaar redden dat maar net als je volgas optrekt. :smash:
Volgas naar de 100km/p.u. doe ik er 8 seconden over. Het verbruik dan? 1op5 of zo?? :sneaky:

Die 186km op een dag is van tijdelijke aard. Nu nog 2 maanden van de 4. Daar ga je natuurlijk geen andere auto voor kopen! :wink:

Greetzzz...
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Beetje tegenstrijdig. Je plankt je auto maar schakelt vervolgens bij 2100 toeren om zuinig te rijden :huh: Dan kun je nog beter wat meer toeren maken zonder de auto te planken volgens mij.
Maar goed laten we maar ontopic blijven verder...
Hendrik020

Frank [Factory] schreef:Beetje tegenstrijdig. Je plankt je auto maar schakelt vervolgens bij 2100 toeren om zuinig te rijden :huh: Dan kun je nog beter wat meer toeren maken zonder de auto te planken volgens mij.
Nee, dan verbruikt hij meer namelijk! Pedaal half in trappen is voldoende. Pedal-to-the-metal heeft overigens helemaal geen zin bij zulke lage toeren. Je moet met je voet met "de snelheid mee" accelereren. Dan haal je het meeste profeit/acceleratie er uit! Bij pedal-to-the-metal krijg je meer een soort verzuipend effect, en houd hij juist meer in, dan denkmik dat ik wel een 17 seconden, of misschien nog wel meer nodig heb om naar de 100 te komen...

Btw, dit is toch ontopic, we discussieren immers over het verbruik van een auto...
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Nou ja het zal wel. Een laag verbruik en veel snelheid gaan gewoon niet samen. Je kunt van alles verzinnen maar uiteindelijk kun je niets anders dan die conclusie trekken.
Wizard
forum member
Contacteer:

Bericht door Wizard »

Het verbruik valt niet tegen. Mijn 'winterverbuik' is gelijk. Schommelt ergens tussen de 7.5-7.9 gemiddeld.
Frank [Factory] schreef:Nou ja het zal wel. Een laag verbruik en veel snelheid gaan gewoon niet samen. Je kunt van alles verzinnen maar uiteindelijk kun je niets anders dan die conclusie trekken.
Mee eens. Plus, als je langzamer accelereert om tot een x-snelheid te komen is je verbruikpiek lager maar langer. ;)
SteefVR6

Bericht door SteefVR6 »

Lang leve automaat die eerder dan redline opschakelt :thumbsup:
Hendrik020

Er wordt ook gewoon niet goed gelezen hè... dus ik citeer mezelf nog maar eens dan... Ik zal wel even kijken of ik een filmpje kan maken van m'n acceleratie EN m'n verbruik. Maar ja, dan geloof je het waarschijnlijk nog niet...
Hendrik020 schreef:
Frank [Factory] schreef:Beetje tegenstrijdig. Je plankt je auto maar schakelt vervolgens bij 2100 toeren om zuinig te rijden :huh: Dan kun je nog beter wat meer toeren maken zonder de auto te planken volgens mij.
Nee, dan verbruikt hij meer namelijk! Pedaal half in trappen is voldoende. Pedal-to-the-metal heeft overigens helemaal geen zin bij zulke lage toeren. Je moet met je voet met "de snelheid mee" accelereren. Dan haal je het meeste profeit/acceleratie er uit! Bij pedal-to-the-metal krijg je meer een soort verzuipend effect, en houd hij juist meer in, dan denkmik dat ik wel een 17 seconden, of misschien nog wel meer nodig heb om naar de 100 te komen...

Btw, dit is toch ontopic, we discussieren immers over het verbruik van een auto...
Wizard
forum member
Contacteer:

Bericht door Wizard »

Hoe kom je trouwens aan de waardes (PK/Nm)?
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Heeft niets met lezen te maken, zo werkt het gewoon. Jij vindt het snel genoeg, en dat is fijn voor jou ;)
Keviท
beginner
Contacteer:

Bericht door Keviท »

1 op 10 gemiddeld met ClioIII phase1 1600.. :roll:
Wizard
forum member
Contacteer:

Bericht door Wizard »

Kan liggen aan de kou. Mijn Clio gebruikt nu aanzienlijk meer. 8.0-8.5:100. Zomer: 7.3:100.
scully

Bericht door scully »

Hendrik020 schreef: Pedal-to-the-metal heeft overigens helemaal geen zin bij zulke lage toeren. Je moet met je voet met "de snelheid mee" accelereren. Dan haal je het meeste profeit/acceleratie er uit! Bij pedal-to-the-metal krijg je meer een soort verzuipend effect, en houd hij juist meer in,
Is dat wel zo? Ik weet niet hoe de ECU van een Clio RS in elkaar steekt, maar er van uitgaande dat hij werkt op een gasklep positie sensor, zal de ECU de lengte van inspuitmomenten berekenen aan de stand van de gasklep, in combinatie met het toerental. Met als controlerende factor de lambda sensor, die de inspuitmomenten zal verkorten wanneer er een onjuist (te rijk) mengsel wordt gesignaleerd. Wanneer ik er naast zit, hoor ik dat graag, evenals andere meningen hier over. :thumbsup:
clio pekela

Re: Hoe zuinig rijdt jouw Clio?

Bericht door clio pekela »

clio IV Dynamique Tce 90 sinds maart 2013.

Op de snelweg rijd ik veel op de begrenzer ... deze stel ik dan in op 136km
Dan rijdt ie van mij 1:15.

Best zuinig .. lijkt me ... voor een benzine
Plaats reactie

Terug naar “Algemene chat”