Wat die Jaguar betreft gaat dat voor mijn clio ook op. met 80km-u verbruik ik meer brandstof dan met 100km-u!ArjanRS schreef:Er is ook zoiets als een cruise-snelheid...
Waar de auto dus het meest in 'balans' is.
Deden bij top gear keer een test met welke wagen ze het verst kwamen op 1 tank brandstof.
De jaguar reed zuiniger bij 130 dan bijv. 100, raar om te horen maar is echt zo![]()
Zelf zoek ik ook die snelheid altijd op, gaat mij totaal niet om hoe zuinig me auto is maar op welke snelheid hij het lekkerste rijdt als ik een lang stuk moet karren
Hoe zuinig rijdt jouw Clio?
Re: ACT: Hoe zuinig rijdt jouw Clio?
Re: ACT: Hoe zuinig rijdt jouw Clio?
Maar mensen let goed op je schakelmoment, daar is echt heeeeeel veel brandstof te winnen!
- Frank [Factory]
- Oud-beheerder
- Berichten: 3033
- Lid geworden op: 24 mei 2008 19:45
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: ACT: Hoe zuinig rijdt jouw Clio?
Ja, hoe later hoe leuker!



Re: ACT: Hoe zuinig rijdt jouw Clio?
Hahahaha... zondermeer waar Frank!!
Maar ja, t'is zuinig en saai of duur en adrenaline...
De gulden middenweg heeft al helemaal geen zin, half zo duur als de snelheidskick maar toch is er niks aan!!
Maar ja, t'is zuinig en saai of duur en adrenaline...
De gulden middenweg heeft al helemaal geen zin, half zo duur als de snelheidskick maar toch is er niks aan!!

- bart0ving
- über forummer
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 05 okt 2012 15:54
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: ACT: Hoe zuinig rijdt jouw Clio?
Maar waarom dan al die vermogens upgrades als je vervolgens rijdt als een oud vrouwtje?
Re: ACT: Hoe zuinig rijdt jouw Clio?
Hahaha, nou mijn Clio is niet echt nieuw, of beter gezegd, echt niet nieuw!
Die tuning heb ik zelf niet laten doen, dat was al zo toen ik hem kocht.
En nogmaals, JE HOEFT NIET TRAAG (ALS OUD VROUWTJE) TE RIJDEN, ALS JE MAAR HEEL VROEG DOORSCHAKELD!!
Trouwens, als jij 186km per dag moet rijden voor je werk, en je moet die €1,75 per liter zelf betalen, dan wil je wel graag zo zuinig mogelijk rijden!
En toch ben ik erg blij met die tuning! het geeft gewoon een enorme kick als je voor de stoplichten staat, en ik spreek met een maat van me af om een dragrace te doen als het licht op groen springt om vervolgens op vol vermogen weg te scheuren en dan ondertussen in het spiegeltje loeren waar m'n maat eigenlijk blijft met z'n BMW Z3!
Dragraces reken ik uiteraard niet mee in het verbruik van de auto, want dragracen is geen dagelijks gebruik natuurlijk!
Die tuning heb ik zelf niet laten doen, dat was al zo toen ik hem kocht.
En nogmaals, JE HOEFT NIET TRAAG (ALS OUD VROUWTJE) TE RIJDEN, ALS JE MAAR HEEL VROEG DOORSCHAKELD!!


En toch ben ik erg blij met die tuning! het geeft gewoon een enorme kick als je voor de stoplichten staat, en ik spreek met een maat van me af om een dragrace te doen als het licht op groen springt om vervolgens op vol vermogen weg te scheuren en dan ondertussen in het spiegeltje loeren waar m'n maat eigenlijk blijft met z'n BMW Z3!

Dragraces reken ik uiteraard niet mee in het verbruik van de auto, want dragracen is geen dagelijks gebruik natuurlijk!
- Frank [Factory]
- Oud-beheerder
- Berichten: 3033
- Lid geworden op: 24 mei 2008 19:45
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: ACT: Hoe zuinig rijdt jouw Clio?
"Niet traag" en "heel vroeg doorschakelen" gaan naar mijn mening niet samen...JE HOEFT NIET TRAAG (ALS OUD VROUWTJE) TE RIJDEN, ALS JE MAAR HEEL VROEG DOORSCHAKELD!!
Feit is, later schakelen geeft meer snelheid. Tot op een zeker punt natuurlijk.
Mijn conclusie: vroeg schakelen = oud vrouwtje


Ik snap overigens best dat jullie het allemaal leuk vinden om zuinig te rijden hoor als je bij de pomp staat.
Maar mij ontneemt dat de fun van het rijden. Ik wil niet constant hoeven letten op mijn brandstofmeter.
- bart0ving
- über forummer
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 05 okt 2012 15:54
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: ACT: Hoe zuinig rijdt jouw Clio?
Volledig met Frank eens. Sportief en vroeg schakelen gaat niet samen.
- Frank [Factory]
- Oud-beheerder
- Berichten: 3033
- Lid geworden op: 24 mei 2008 19:45
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: ACT: Hoe zuinig rijdt jouw Clio?
Jeeeujjjj



Re: ACT: Hoe zuinig rijdt jouw Clio?
Anyway, deze jongeman, moi, rijdt sportief en in de winter resulteert dat in een gemiddeld verbruik van 7.5/100 op de boordcomputer. Deze klopt vrijwel 100% als ik tank aan de pomp. Wat me wel opvalt is dat het autobaanverbruik niet erg gunstig is. Zeker niet bij 130/140.
Re: ACT: Hoe zuinig rijdt jouw Clio?
Dan zou ik geen eens benzine rijden...Hendrik020 schreef:Trouwens, als jij 186km per dag moet rijden voor je werk, en je moet die €1,75 per liter zelf betalen, dan wil je wel graag zo zuinig mogelijk rijden!![]()
- Age
- Oud-beheerder
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: 17 aug 2008 10:54
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: ACT: Hoe zuinig rijdt jouw Clio?
idd, lpg tank erin of een andere auto (diesel) kopen.....
Groet, Age
Re: ACT: Hoe zuinig rijdt jouw Clio?
Bij heel vroeg schakelen, zo tegen de 2100 toeren, heb ik bijna 13 seconden nodig om van stilstand naar 100km/p.u. Dat is dus niet verschrikkelijk traag! De meeste clio's van rond dat modeljaar redden dat maar net als je volgas optrekt. 
Volgas naar de 100km/p.u. doe ik er 8 seconden over. Het verbruik dan? 1op5 of zo??
Die 186km op een dag is van tijdelijke aard. Nu nog 2 maanden van de 4. Daar ga je natuurlijk geen andere auto voor kopen!
Greetzzz...

Volgas naar de 100km/p.u. doe ik er 8 seconden over. Het verbruik dan? 1op5 of zo??

Die 186km op een dag is van tijdelijke aard. Nu nog 2 maanden van de 4. Daar ga je natuurlijk geen andere auto voor kopen!

Greetzzz...
- Frank [Factory]
- Oud-beheerder
- Berichten: 3033
- Lid geworden op: 24 mei 2008 19:45
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: ACT: Hoe zuinig rijdt jouw Clio?
Beetje tegenstrijdig. Je plankt je auto maar schakelt vervolgens bij 2100 toeren om zuinig te rijden
Dan kun je nog beter wat meer toeren maken zonder de auto te planken volgens mij.
Maar goed laten we maar ontopic blijven verder...

Maar goed laten we maar ontopic blijven verder...
Re: ACT: Hoe zuinig rijdt jouw Clio?
Nee, dan verbruikt hij meer namelijk! Pedaal half in trappen is voldoende. Pedal-to-the-metal heeft overigens helemaal geen zin bij zulke lage toeren. Je moet met je voet met "de snelheid mee" accelereren. Dan haal je het meeste profeit/acceleratie er uit! Bij pedal-to-the-metal krijg je meer een soort verzuipend effect, en houd hij juist meer in, dan denkmik dat ik wel een 17 seconden, of misschien nog wel meer nodig heb om naar de 100 te komen...Frank [Factory] schreef:Beetje tegenstrijdig. Je plankt je auto maar schakelt vervolgens bij 2100 toeren om zuinig te rijdenDan kun je nog beter wat meer toeren maken zonder de auto te planken volgens mij.
Maar goed laten we maar ontopic blijven verder...
Btw, dit is toch ontopic, we discussieren immers over het verbruik van een auto...
- Frank [Factory]
- Oud-beheerder
- Berichten: 3033
- Lid geworden op: 24 mei 2008 19:45
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: ACT: Hoe zuinig rijdt jouw Clio?
Nou ja het zal wel. Een laag verbruik en veel snelheid gaan gewoon niet samen. Je kunt van alles verzinnen maar uiteindelijk kun je niets anders dan die conclusie trekken.
Re: ACT: Hoe zuinig rijdt jouw Clio?
Het verbruik valt niet tegen. Mijn 'winterverbuik' is gelijk. Schommelt ergens tussen de 7.5-7.9 gemiddeld.

Mee eens. Plus, als je langzamer accelereert om tot een x-snelheid te komen is je verbruikpiek lager maar langer.Frank [Factory] schreef:Nou ja het zal wel. Een laag verbruik en veel snelheid gaan gewoon niet samen. Je kunt van alles verzinnen maar uiteindelijk kun je niets anders dan die conclusie trekken.

Re: ACT: Hoe zuinig rijdt jouw Clio?
Lang leve automaat die eerder dan redline opschakelt 

Re: ACT: Hoe zuinig rijdt jouw Clio?
Er wordt ook gewoon niet goed gelezen hè... dus ik citeer mezelf nog maar eens dan... Ik zal wel even kijken of ik een filmpje kan maken van m'n acceleratie EN m'n verbruik. Maar ja, dan geloof je het waarschijnlijk nog niet...
Hendrik020 schreef:Nee, dan verbruikt hij meer namelijk! Pedaal half in trappen is voldoende. Pedal-to-the-metal heeft overigens helemaal geen zin bij zulke lage toeren. Je moet met je voet met "de snelheid mee" accelereren. Dan haal je het meeste profeit/acceleratie er uit! Bij pedal-to-the-metal krijg je meer een soort verzuipend effect, en houd hij juist meer in, dan denkmik dat ik wel een 17 seconden, of misschien nog wel meer nodig heb om naar de 100 te komen...Frank [Factory] schreef:Beetje tegenstrijdig. Je plankt je auto maar schakelt vervolgens bij 2100 toeren om zuinig te rijdenDan kun je nog beter wat meer toeren maken zonder de auto te planken volgens mij.
Maar goed laten we maar ontopic blijven verder...
Btw, dit is toch ontopic, we discussieren immers over het verbruik van een auto...
Re: ACT: Hoe zuinig rijdt jouw Clio?
Hoe kom je trouwens aan de waardes (PK/Nm)?
- Frank [Factory]
- Oud-beheerder
- Berichten: 3033
- Lid geworden op: 24 mei 2008 19:45
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: ACT: Hoe zuinig rijdt jouw Clio?
Heeft niets met lezen te maken, zo werkt het gewoon. Jij vindt het snel genoeg, en dat is fijn voor jou 

Re: ACT: Hoe zuinig rijdt jouw Clio?
1 op 10 gemiddeld met ClioIII phase1 1600.. 

Re: ACT: Hoe zuinig rijdt jouw Clio?
Kan liggen aan de kou. Mijn Clio gebruikt nu aanzienlijk meer. 8.0-8.5:100. Zomer: 7.3:100.
Re: ACT: Hoe zuinig rijdt jouw Clio?
Is dat wel zo? Ik weet niet hoe de ECU van een Clio RS in elkaar steekt, maar er van uitgaande dat hij werkt op een gasklep positie sensor, zal de ECU de lengte van inspuitmomenten berekenen aan de stand van de gasklep, in combinatie met het toerental. Met als controlerende factor de lambda sensor, die de inspuitmomenten zal verkorten wanneer er een onjuist (te rijk) mengsel wordt gesignaleerd. Wanneer ik er naast zit, hoor ik dat graag, evenals andere meningen hier over.Hendrik020 schreef: Pedal-to-the-metal heeft overigens helemaal geen zin bij zulke lage toeren. Je moet met je voet met "de snelheid mee" accelereren. Dan haal je het meeste profeit/acceleratie er uit! Bij pedal-to-the-metal krijg je meer een soort verzuipend effect, en houd hij juist meer in,

Re: Hoe zuinig rijdt jouw Clio?
clio IV Dynamique Tce 90 sinds maart 2013.
Op de snelweg rijd ik veel op de begrenzer ... deze stel ik dan in op 136km
Dan rijdt ie van mij 1:15.
Best zuinig .. lijkt me ... voor een benzine
Op de snelweg rijd ik veel op de begrenzer ... deze stel ik dan in op 136km
Dan rijdt ie van mij 1:15.
Best zuinig .. lijkt me ... voor een benzine