Vermogenstoename 1600 16V
Vermogenstoename 1600 16V
Zijn er mensen hier met een 1600 16V welke motorisch onder handen is genomen (lees: vermogen toename)? En zo ja, wat heb je laten doen/gedaan en door welke tuner? In het Alfawereldje zijn gerenommeerde tuners die bekendheid hebben en waar veel bezitters dan ook heen gaan. Dat mis ik een beetje hier. Geen naam die eruit springt.
Re: Vermogenstoename 1600 16V
Nee. Mag wat prettiger door de toeren maar ik probeer er geen Ferrari-killer ervan te maken. 

- dopestuff
- über forummer
- Contacteer:
ik heb toen in mijn 1600 16V een K&N inlegfilter (dus in het standaard huis) en dat vond ik toch best wel een beetje verandering (vooral onderin)
Inleg sportfilter wil ik sowieso bestellen. Heb je ook je aanzuiging aangepast?
- dopestuff
- über forummer
- Contacteer:
nope, wat je wel zou kunnen doen is die soort "resonantie box" er tussenuit halen en zelf een slang direct naar koele lucht plek leggen (dan klinkt hij nog wat leuker ook)
Het luchtfilterhuis wordt vaak resonantiebox genoemd. Waar dat idee vandaan komt?
Dus met een inlegfilter is dat geen optie.
- dopestuff
- über forummer
- Contacteer:
op deze foto is 1 een soort resonantiebox, en is 2 de plek waar je filter zelf pas zit (zo was het tenminste wel bij mijn vorige clio)

Ja OK, dat is een K7M blok.
De Clio van Wizard is iets jonger dus ik denk dat daar een K4M in ligt.
Daar zit dan (volgens mij) het gasklephuis boven de bak en niet meer achterop het blok:

De Clio van Wizard is iets jonger dus ik denk dat daar een K4M in ligt.
Daar zit dan (volgens mij) het gasklephuis boven de bak en niet meer achterop het blok:

Misschien een motorswap ?
Heb deze gezien op het meganeforum.
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=16683.0
Edit: Zie dat die gisteren ook hier op het forum te koop aangeboden is

Heb deze gezien op het meganeforum.
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=16683.0
Edit: Zie dat die gisteren ook hier op het forum te koop aangeboden is

In mijn projecttopic staat een foto van de nog ongepoetste motor (foto gemaakt door de Renault-dealer).

Ik heb nog geen schroef los gedraaid dus nog niet gekeken waar het luchtfilter zich bevindt. Ik dacht in de bak (2 op de foto). Als dat inderdaad een resonantiebox is, gaat deze sowieso uit. Hoe loopt het inlaattraject van een RS? Als ik met originele Renault-producten kan werken prefereer ik dat qua aanpassingen.

Ik heb nog geen schroef los gedraaid dus nog niet gekeken waar het luchtfilter zich bevindt. Ik dacht in de bak (2 op de foto). Als dat inderdaad een resonantiebox is, gaat deze sowieso uit. Hoe loopt het inlaattraject van een RS? Als ik met originele Renault-producten kan werken prefereer ik dat qua aanpassingen.
Apart. Een resonantiebox is toch een inlaatgeluid demping? Deze zit voor de luchtfilter geplaatst. Bij de Alfa Romeo zat deze direct achter de bumper. Deze heb ik destijds vervangen door een QV-aanzuigbuis. Een aanpassing met de beste prijs-kwaliteit-effectiviteits ratio. Geen idee wat de bevindingen bij dit blok zijn maar het verwijderen van een resonantiebox was bij de Alfa Romeo merkbaar. Alsof de motor makkelijker ademt. Vreemd genoeg dacht ik dat de Clio geen had. En met de aanzuigbuis direct achter de koplamp valt hier wel winst te halen.Arjan schreef:Het luchtfilterhuis wordt vaak resonantiebox genoemd. Waar dat idee vandaan komt?
- Marco (ClioII)
- forum starter
- Contacteer:
Je hebt gelijk wizard. Bij nummer 2 zit het luchtfilter. Het gasklephuis zit er vlak achter bij het zwarte slangetje. Ik heb 5 jaar geleden gekozen voor een Pipercross viper kit carbon Cold air intake en ben nog steeds zeer tevreden over dit filter! Geeft een leuk geluid en een kleine vermogenstoename!

- Engee
- über forummer
- Contacteer:
+1 voor Marco 

Dan toch een K4M maar 712 ipv 782 van het plaatje wat ik neerzette. Bij een K4M782 zit het gasklephuis niet meer achterop.
Dat betekent?
Het (indicenummer) 782 is een wijziging op de 712. Bij het 782 blok het de luchtinlaattraject dus anders. Onderblok is hetzelfde. Milieu eisen en evolutie...
Op die fiets. De tijd heeft me geleerd dat hier de meeste winst te halen is.
Vaker zijn deze blokken erg geknepen. Maar goed,als ik het goed begrijp heb ik dus geen resonantiebox? En in het verlengde daarvan de vraag of er mensen zijn die hun aanzuiging aangepast hebben?

- Petare
- forum member
- Contacteer:

1. Aanzuigslang
2. Resonantiehuis,
3. Locatie luchtfilter en huis
4. gasklephuis
5. Manifold, verdeling lucht over de 4 cilinders.
Zo zit het in mijn K4m blok, welke er exact zo uitziet.
Ik denk dat bij de aanzuiging (1) en de verdeling van de lucht(5) best wat winst behaald kan worden.
Vrouw: '09 Clio III Dynamique 1.2TCE (Good old D4Ft)
Ikke: '17 Talisman Initiale Paris 1.6TCE 7EDC (M5M)
Ikke: '17 Talisman Initiale Paris 1.6TCE 7EDC (M5M)
Thanks!! Ik keek verkeerd bij de eerste foto. Anyway, wel fijn dat de resonantiebox niet onder de bumper zit weggewerkt. Nu kom ik er meteen bij. 

- Marco (ClioII)
- forum starter
- Contacteer:
Als je echt meer vermogen wilt kan je ook nog kiezen voor een Dbilas flowtec inlaatspruitstuk. Is wel vrij prijzig maar je kunt +- 20 pk winst krijgen.
http://www.dbilas-shop.com/Produkte/Flo ... ::128.html

http://www.dbilas-shop.com/Produkte/Flo ... ::128.html
Dat is wel erg rigoreus maar wel leuk.
Ik neem aan dat afstellen een noodzaak is bij het verwisselen van het inlaatspruitstuk.

- Marco (ClioII)
- forum starter
- Contacteer:
Zeker leuk systeem!
Je kan ook zonder elektronische aanpassing doen maar dan heb je minder vermogen.
http://www.dbilas-shop.com/Produkte/Flo ... ::152.html

Je kan ook zonder elektronische aanpassing doen maar dan heb je minder vermogen.
http://www.dbilas-shop.com/Produkte/Flo ... ::152.html
Ik zie het. Mja, dat is dan ook zo'n halfzacht gebeuren. Schiet niet op. Maar...als in combinatie met afstellen (chip op maat??) zou de prijs niet te duur zijn mits de opgegeven vermogenwinst gegarandeerd wordt. Scherpere nokken inclusief software (op maat geschreven) is niet veel goedkoper.
- Entity_Razer
- forum member
- Contacteer:
Als je een significante hoeveelheid PK's uit een 1600 wil persen ga je lelijk verschieten denk ik ...
PK gewijs geloof ik niet dat er gek veel te halen is, koppel dan weer wel.
Als je het "goed" wil doen (naar mijn mening) en er voor gaan zou ik denken aan:
- Spaghetti Uitlaat spruitstuk & cat-back systeem (Supersprint heeft misschien iets of orbisound ofzo)
- Inlaat traject aanpassen zoals die dbilas (throttle bodies ? :D)
En vanaf dan kan je verder gaan met Scherpere nokkenassen of andere. Als je hier serieus over bent zou ik desnoods eens gaan spreken met Patrick Biggelaar (PrtGte op RTC) of je moet hem even bellen (http://www.biggelaarmotors.nl).
Patrick heeft meer als genoeg ervaring met de renault blokken en motortechniek algemeen om je een goede mening te geven.
Pas wel op, als je of je inlaat of je uitlaat kanaal laat aanpassen ben je best dat je even je mapping laat controleren (AFR meting voornamelijk). Of je moet de upgrades doen, en dan pas mappen.
PK gewijs geloof ik niet dat er gek veel te halen is, koppel dan weer wel.
Als je het "goed" wil doen (naar mijn mening) en er voor gaan zou ik denken aan:
- Spaghetti Uitlaat spruitstuk & cat-back systeem (Supersprint heeft misschien iets of orbisound ofzo)
- Inlaat traject aanpassen zoals die dbilas (throttle bodies ? :D)
En vanaf dan kan je verder gaan met Scherpere nokkenassen of andere. Als je hier serieus over bent zou ik desnoods eens gaan spreken met Patrick Biggelaar (PrtGte op RTC) of je moet hem even bellen (http://www.biggelaarmotors.nl).
Patrick heeft meer als genoeg ervaring met de renault blokken en motortechniek algemeen om je een goede mening te geven.
Pas wel op, als je of je inlaat of je uitlaat kanaal laat aanpassen ben je best dat je even je mapping laat controleren (AFR meting voornamelijk). Of je moet de upgrades doen, en dan pas mappen.
Revvin' up your engine listen to her howlin' roar,
Metal under tension beggin' you to touch and go !
Metal under tension beggin' you to touch and go !