Handrem lampje knippert

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
angeleyes

Handrem lampje knippert

Bericht door angeleyes »

Nou daar ben ik weer......

Denk je alles werkend te hebben, sleutel/sloten, stoelen etc.
Knippert nu ineens mn handrem lampje.

Hij knippert niet constant, soms na een hobbel blijft ie branden en een volgende hobbel gaat ie uit.

Ik denk dus dat mn handrem niet helemaal los is.
Maar zo a-technisch als ik ben..... Geen idee waar ik moet wezen.
Ik neem aan aan de achterkant, onder.

Dus heeft iemand heel misschien een foto voor mij?
En tips wat ik zou kunnen proberen???

:thanks: Groetjes Angelina
Klaas
forum starter
Contacteer:

Re: Handrem lampje knippert

Bericht door Klaas »

Kijk eerst eens of je remvloeistof nog op pijl is, als dit onder het pijl zit kun je het beste je remblokken nakijken of deze nog voldoende zijn.

Tevens de achtertrommels ook controleren, het kan zijn dat de remcilinder lekt waardoor het pijl van de remvloeistof lager staat.
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Waarschijnlijk de laatste optie die Klaas geeft. Je remvloeistofpijl is te laag, daardoor laat die sensor dat lampje knipperen. Dat betekend dus dat je ergens een lek hebt, en dat zal wel een remcilindertje in één van je trommels zijn.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
angeleyes

Bericht door angeleyes »

Oeps dus serieuzer dan ik dacht......

Ik zal het zo gelijk ff checken. Dat weet ik nog wel te vinden :wink:

:thanks:
angeleyes

Bericht door angeleyes »

Nou mn remvloeistof is inderdaad niet op pijl, nu ff wachten tot de auto droog is en op zoek naar het eventuele lek......
16 kleppert
beginner
Contacteer:

Bericht door 16 kleppert »

Hoi,

Als er een indicatie / waarschuwingslampje brand,kan er dus iets aan de hand zijn.

Vaak bij een waarschuwing vwb remvloeistof,zijn je blokken versleten,waardoor het vloeistofniveau te ver gedaald is.
Of inderdaad een lekkage zoals hierboven omschreven.

Zomaar remvloeistof bijvullen is dus niet verstandig !!

1: omdat de vloeistof ergens gebleven moet zijn ( lekkage / slijtage)
2: omdat wanneer het door de versleten remblokken komt,en je de zuigertjes terugdraait / duwt,de kans groot
is dat je reservoirtje overloopt,omdat er dan teveel vloeistof aanwezig is!
Remvloeistof is nou niet bepaald een vriendelijk goedje.

Ga dus altijd eerst op onderzoek uit!!

Zonder iemand hiermee aan te vallen en puur een tip mijnerzijds,maar ik lees maar al te vaak dat men problemen met het remsysteem oplost door gewoon remvloeistof bij te vullen!!

Nooit zomaar doen dus.

Groetjes,
Sander
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

De remtrommels achter ga je niet zo maar aan zien of 1: de remcilinders lek zijn en 2 de remblokken versleten zijn. Daarvoor moet de trommel er af. Wat nog een indicatie kan zijn (kán, hoeft niet persé) is hoever je de handrem omhoog kan trekken. Staat de handrem goed vast bij 5 tot 6 klikjes dan is de kans op versleten blokken kleiner, tenzij de handremkabel niet zo lang geleden is afgesteld.

Volg de remleidingen vanaf het reservoir naar de wielen en kijk met name bij de koppelstukjes naar verkleuring. Druppels zal je niet gauw zien tenzij je ergens overheen gereden bent wat schade kan hebben gegeven. De remslangen tussen de leiding en het wiel mag geen droogscheurtjes hebben. Wanneer er vettig aangekoekt vuil onder een remcilinder zit kan dat duiden op lekkage. In negen van de tien gevallen zijn dan de rubbermanchetten ook kapot.

En als het dan inderdaad door versleten remblokken komt is de kans wel weer groot dat de remolie er al heel wat jaartjes inzit. Dan is het beter ook die te verversen. Allemaal niet zo erg boeiende klussen, wel iets om nauwkeurig bij te zijn.

Vertrouw je het niet kan ik ook wel voor je kijken. HHW - Alkmaar is niet ver.
angeleyes

Bericht door angeleyes »

Jeetje oke....
Ik heb dus wel "gewoon" ff de remvloeistof bijgevuld en weer gereden.... :shocked:

Niet zo'n slimme actie dus.....

Ik ga vanmiddag op onderzoek uit (gebruik de auto vandaag toch niet meer).

En als ik er niet uitkom ga ik graag op je aanbod in Arjan, :thanks:
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Op zich nog geen probleem. Beetje monteur heeft dat in de gaten en stelt niet zomaar de boel terug.
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Kijk maar eens aan de achterkant van je trommels, als hij flink heeft gelekt zie je daar echt aan dat dit zo is omdat het nat en vettig is :thumbsup:
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
angeleyes

Bericht door angeleyes »

Morgen eerst maar eens een zaklamp kopen..... ik kan zo niks zien..... :thumbsdown:
angeleyes

Bericht door angeleyes »

Vandaag de trommels gecheckt. Die zijn droog en vetvrij.
Remvloeistof is ook niet overstroomd en heeft nog dezelfde inhoud als dat ik hem had bijgevuld.

Gezien ik altijd een nieuwsgierig 2-jarig peutertje om me heen heb, heb ik nog niet de slangen kunnen checken. Morgen krijg ik als het goed is hulp met een garage krik. Dus kunnen we ook gelijk de blokjes controleren.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Heeft dan waarschijnlijk toch gewoon te maken met slijtage van de blokken waardoor het niveau nét te laag komt en dus het lampje gaat branden. Ik heb dat bij mijn vorige auto ook gehad. Alleen moest daar om de 1000 km een paar ml bij. Achteraf omdat de remslangen achter wat poreus waren en de remolie eruit zweette.
Jeff 16V

Bericht door Jeff 16V »

lekkende wrc hoeft niet in een vette trommel te resulteren....

En bij een clio 1 heb ik ook vaak zat een lekkende HRC gezien.
Dus haal je hand ff onder het aluminium blok door waar de leidingen op zitten onder je reservoir :thumbsup:
Plaats reactie

Terug naar “Clio 1 Elektronica (vraag & antwoord)”