Ik ben vandaag achter gekomen dat mijn waterpomp lekt
gaat om een clio 1.4 rt benzine met stuurbekrachtiging
alvast bedankt
musQ schreef:Hoi.
Het is mogelijk de waterpomp zelf te vervangen. Een waterpomp wordt altijd door een distributieriem aangedreven. Uitzonderingen daar gelaten.
Dus je distributie op tijd zetten. Riem eraf, waterpomp eraf. Nieuwe erop en nieuwe spanrol of geleiderollen erop zetten. Gebruik altijd een nieuwe distributieriem.
hennybongers schreef:Hoi,
Heb je een 16v met dubbele nokkenassen of enkel 8V of 16V?
Je hebt als je zekerheid wil hebben met het op tijd zetten wel speciaal gereedschap nodig. Daarnaast heb je een momentsleutel nodig en als het kan met een hoekmeting/gradenboog. De krukasbout moet een nieuwe in en deze moet eerst met 30 Nm aangedraaid worden en daarna 80 graden verder draaien.
De nokkenas tandwiel moet ook eerst met 30 Nm vastgezet worden en daarna 84 graden verder gedraaid worden.
Er is een krukas blokkeer hulpstuk nodig (deze moet op het vliegwiel komen) en een BDP pen nodig.
De 16V blokjes hebben geen vaste spie op de krukas of nokkenassen.
Heb je enig idee hoe lang het geleden is dat de distri vervangen is? Waar lekt de waterpomp?