Spoorverbreders

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
bart0ving
über forummer
Contacteer:

Spoorverbreders

Bericht door bart0ving »

Ik vind vooral de achterwielen van m'n clio heel erg naar binnen staan, hierdoor lijkt hij zo iel. Ik heb de 'standaard' 16 inch canasta velgen met een ET waarde van 43.
Ik wil de achterwielen het liefst 20mm (per wiel) naar buiten hebben. Kan dit? Met oog op slijtage van lagers e.d?
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Spoorverbreders

Bericht door Frank [Factory] »

Valt reuze mee hoor. Ik heb ook spoorverbreders gehad op mijn Clio 3 diesel. Ik heb daar zonder problemen vele km's mee gemaakt. Niks hoeven vervangen en geen enge geluiden oid. Ik had daar 15 mm per kant op. Ik zou het wel alleen achter doen, op de voorwielen merk je het veel sneller en verbeterd het weggedrag niet.

(Op mijn rs had ik zelfs een tijd 25 mm rondom. Maar op de voorwielen voelde dat niet fijn, achter geen probleem, ook hiermee verder nooit lagers stuk gehad oid).

1 Tip, bespaar er niet op. Koop ze van een goed merk en speciaal voor jou auto. Zorg ook dat je het systeem neemt wat je met bouten op je naaf zet en het wiel vervolgens met de originele bouten op de spoorverbreder. Deze zijn veel beter dan die universele versies met verlengde bouten. Zorg ook dat je verbreders de goede naafdiameter hebben.
s_creemers

Bericht door s_creemers »

Ik had op de mijne, ook met de originele Canasta's 10mm voor en 15mm achter. Denk niet dat je breder moet nemen want dat staat m.i. niet mooi meer. Vooral van achter gezien staan de wielen te ver uit elkaar vind ik. Als ik mijn Clio nog zou hebben dan zou ik voor 10mm rondom gaan. Staat subtiel. Altijd met centreerring pakken!

@Frank: volgens mij zijn verbreders van 10mm niet te verkrijgen die je apart vastzet op je naaf. Je zal dan met langere bouten moeten werken.
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Ik zou niet voor 10 gaan. 15 is mooi en een goed systeem. Persoonlijk had ik destijds 20 ook nog wel mooi gevonden. Het is dus maar net wat voor look je zoekt. Maar met 15 vallen de wielen nog steeds heel goed binnen de wielkasten. Niets extreems, gewoon nette uitvulling.

Is een kwestie van smaak. :thumbsup:
Ezra
forum member
Contacteer:

Bericht door Ezra »

Ik heb ook 15 cm rondom. Heb de verhalen wel gehoord maar neem ze met een korreltje zout. Ik heb de troep versie van Eibach (hub centrisch). Naast dat het troep is, is er geen enkel verschil met die je op de naaf schroeft. Hoogstens misschien irritant als je heel vaak je wielen verwisselt.. :smash:
172 / 2.0 16V
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Heb mijn bericht iets genuanceerd. :wink:
Maar met troep bedoelde ik voornamelijk de versies waarbij het naafgat niet klopt en multisteek zijn.
Ezra
forum member
Contacteer:

Bericht door Ezra »

Haha no offence ;)
Maar ik ben het wel met je eens. Ben altijd huiverig geweest voor van die plastic centreer ringen.. Beter koop je dus inderdaad een set met al de juiste diameter.
172 / 2.0 16V
bart0ving
über forummer
Contacteer:

Bericht door bart0ving »

Dank heren, ik ga eens kijken wat ik er mee doen kan. En ik moet zeggen, dat ik het wel heel gaaf vond hoe de wielen op de RS stonden, maar dat waren natuurlijk bredere banden.
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Ook met de Canastas kun je een mooi effect krijgen hoor. Daar heb ik helaas geen foto's meer van op Imageshack. Maar ik reed in de winter op mijn Canastas met spoorverbreder. De bandenmaat is niet zo belangrijk opzich. Als de wielen mooi ver naar buiten staan ogen de auto en de banden sowieso breder.
bart0ving
über forummer
Contacteer:

Bericht door bart0ving »

Dat denk ik ook wel, maar voor doe ik dan maar niet uit veiligheids redenen enzo. Dan zal ik achter voor 15 mm gaan. De auto is ook 30mm verlaagd.
Maar goed, de auto staat op naam van de zaak en aangezien pa niet wilt dat het gebeurt (vanwege die slijtage dus) ben ik heel benieuwd of het er door komt.
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Ik denk dat ik iets van 50.000 km heb gereden met spoorverbreders achter zonder enige problemen van slijtage. Ook was mijn auto 30 mm verlaagd bij Bert.
Voorop kun je het ook wel doen, maar ik vond het rijgedrag minder fijn. De auto verliest dan scherpte.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”