2 vragen over Clio I - sleutel en achteruit verwarming

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Clio--98

2 vragen over Clio I - sleutel en achteruit verwarming

Bericht door Clio--98 »

Goedendag,

Ik heb twee vragen over mijn "nieuwe" Clio, het gaat om een Clio 1.4 Mexx uit 1998, dus een Clio I met alle opties.

1. Vraag over de startonderbreker
Ik heb dus een sleutel met afstandsbediening, en de auto heeft ook een startonderbreker. Als je de auto dus niet open maakt met de afstandsbediening dan start de auto dus niet. Nu heb ik de auto overgenomen met maar 1 sleutel (ja geweldig he) en dat bevalt me helemaal niet. Deze sleutel wil ik dus laten kopieren. En volgens mij zijn er wel wat winkeltjes die het kunnen bij mij in Amsterdam. Maar ik wil het beeld voor mezelf even duidelijk hebben: Klopt het dat het eigenlijk gaat om een doodnormale sleutel met afstandsbediening erin, en dat het startonderbreker gedeelte eigenlijk in de ECU van de auto zit? Dus dat de sleutel alleen een signaaltje uitstuurt net als iedere andere afstandsbediening voor centrale deurvergrendeling. En dat er dus niet sprake is van een wat moeilijker te kopieren startonderbreker key, waar je dan eventueel de masterkey voor nodig hebt etc... Zo ken ik het uit andere auto's dat je zo'n pin aan je sleutel hanger hebt, of dat de startonderbreker in je sleutel zit en dus comminuceert met de auto via het sleutelgat, maar dat is hier dus niet het geval als ik het goed begrijp?

2. Kan ik ergens een dradenschema vinden, in ieder geval over de standaard elektra? Sowieso is het handig, maar nu werkt m'n achteruit verwarming niet en het is wel handig om het schema te hebben. Al moet ik nog kijken of er uberhaupt wel spanning staat bij de connector van de achteruit verwarming staat, dat moet denk ik ook wel lukken zonder schema. Het punt is dat de zekering gewoon nog goed is.
Toevallig(?) doet het lampje achter het knopje van de achteruitverwarming het ook niet, ben benieuwd wat dat met elkaar te maken heeft.

Bedankt
Eddol
forum starter
Contacteer:

Re: 2 vragen over Clio I - sleutel en achteruit verwarming

Bericht door Eddol »

De startonderbreker is eigenlijk de infraroodsensor waarmee je de auto van het slot haalt. Dus als je de sleutel indrukt dat gaat het rode lampje voor je versnellingspook continu branden en kan je starten. Dus als je die hebt geactiveerd of gedeactiveerd kan je wel of niet starten.

Dus kopieren is niet mogelijk, heb dit voor mijn auto wel gedaan. Maar dan heb je een extra sleutel waarmee je de deuren kan openen maar niet kan starten.
Clio--98

Bericht door Clio--98 »

Eddol, bedankt voor je reactie.

Ik zie nu inderdaad dat het Infrarood is. Wat ik mij afvraag, is het een slimme sleutel of zend hij de hele tijd hetzelfde signaal uit?
Als het niet zo'n slimme "rolling code" is o.i.d. kan een appraatje vinden om het IR signaal mee te kopieren en dan zit ik al goed.

Ik ga ook van de week wel even op m'n werk kijken, daar staat volgens mij een analyzer die IR kan uitlezen.
PaulM

Bericht door PaulM »

is gewoon een sleutel die infra rood signaal naar je ontvanger bij je binnenspiegel stuurt als je op de knop van de sleutel drukt. De startonderbreker gaat er vanaf als het alarm er af gaat (dat dus eraf gaat door het onvangen van het infrarood signaal)
Clio--98

Bericht door Clio--98 »

Ja precies. Dus als ik die sleutel kwijt ben kan ik helemaal niks meer.
En de sleutel valt niet zo makkelijk te kopieren als andere sleutels, omdat het IR is met rolling code.

Dus het is vrij waardeloos als je maar een sleutel hebt. Ik heb nu wel de fysieke metalen sleutel laten kopieren dat ik i.i.g. in de auto kan als ik de originele sleutel kwijt ben.

Ik ga het gewoon even aankijken voor nu. Heb geen zin voor 180 euro o.i.d. een extra sleutel erbij te maken, dat kan altijd nog als ik het goed heb begrepen.

Maar ik heb wel een bedrijfje in Engeland gevonden waar je dan voor iets meer dan 100 euro de startonderbreker kan omzeilen. Dat doe ik dan wel. Want die startonderbreker geeft ook nogal eens problemen. Ik weet dus niet wat eerder gaat gebeuren, dat ik mijn sleutel kwijt raak of dat die startonderbreker problemen geeft. Zou erg zuur zijn om een extra sleutel voor 180 eu bij te laten maken en even later gaat je startonderbreker kapot.
bassyyyy
forum member
Contacteer:

Bericht door bassyyyy »

heb je al geprobeerd, dat als je de auto op slot doet met de infrarood. je m open maakt met de stock sleutel of ie dan start ?
Groet, Bas Jan.

klik op de auto's hier onder voor mn oude en nieuwe project
AfbeeldingAfbeelding
Clio 16v ombouw & BMW 118D
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 1 Elektronica (vraag & antwoord)”