banden
Re: banden
Past wel, maar tellerafwijking wordt te groot.
Clio IV Intens 0.9tce 2017 en Clio 182 artic blue
Ligt eraan hoe mierenneukerig je bent. Met die nieuwe banden zal de teller, waar die eerst 120 aangaf, nu 122 aangeven.. En waar eerst bij 50 nu 51..
Weet niet wat de standaard bandenmaat is op je clio en wat je nu (al) voor afwijking hebt maar die 1 of 2 km/u extra afwijking zal weinig uitmaken.
Weet niet wat de standaard bandenmaat is op je clio en wat je nu (al) voor afwijking hebt maar die 1 of 2 km/u extra afwijking zal weinig uitmaken.
Klopt wat Ezra zegt. En het komt er eigenlijk op neer dat je km-teller nauwkeuriger wordt
Ik ben van 198.55.15 naar 195.50.16 gegaan. Nu is mijn teller precies gelijk aan de tomtom. Je hebt dus iets minder marge als je net iets te hard langs een flitspaal gaat

Ik ben van 198.55.15 naar 195.50.16 gegaan. Nu is mijn teller precies gelijk aan de tomtom. Je hebt dus iets minder marge als je net iets te hard langs een flitspaal gaat

Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
185-65R15 is al een maatje groter dan de standaard maat voor de Clio 3, dat is namelijk 185/60R15.
Tellerafwijking wordt dus wel té groot
Tellerafwijking wordt dus wel té groot

de teller afwijking is 1 ding, maar denk niet dat je v-bak en je wiellagers t fijn vinden!
Ik las er overheen, ik ging er inderdaad vanuit dat het van 185/60 R15 naar 195/65 R15 ging. Daarom tellerafwijking te groot. Maar wat Arjan zegt, is inderdaad juist.
In dat geval heb je tussen 50 - 120 km/u inderdaad een afwijking tussen de 2,6 - 6,2 km/u.
Valt alsnog wel mee, maar je moet er wel rekening mee houden.
Valt alsnog wel mee, maar je moet er wel rekening mee houden.
Tot 3% procent is acceptabel. Dit is 5% en dus niet acceptabel.
Beetje "Common sence" en weten wat er met je aandrijflijn kan gebeuren als je wielen te groot worden, zie ook de opmerking van coronii 

Common sense als in beetje natte vingerwerk dus..
Ik weet niet wat er met de aandrijflijn gebeurd bij grotere wielen. Ik lees wel heel veel verschillende verhalen over wat mensen wel allemaal niet denken over bepaalde aanpassingen. Ik heb bijvoorbeeld spacers rondom. Schijnbaar ook slecht voor van alles. Maar tenzij ik elk jaar de wiellagers, rubbers en andere dingen moet vervangen laat ik ze er mooi op zitten.

Ik ben zelf ook op zoek naar nieuwe banden en hier had ik helemaal geen rekening mee gehouden. Kun je als je een andere wielmaat neemt niet iets anders afstellen in je Clio, zodat je auto automatisch een correctie maakt?
Dan zou je teller opnieuw geijkt moeten worden.
@Ezra. Buiten common sense en mogelijke nadelige effecten voor je onderstel is het gewoon niet toegestaan dat je teller minder aangeeft dan je in werkelijkheid rijdt. Je teller mag wel meer aangeven, maar de gereden snelheid mag nooit minder zijn dan 10%+4km/h van de afgelezen snelheid. (Dus bijvoorbeeld 100km/u op de teller moet minimaal 86km/u in het echt zijn)
De genoemde bandenmaat in het begin van dit topic is mijn inziens dus illegaal. Het is natuurlijk wel zo dat geen hond erop controleert, maar misschien dat het na een ongeval bij onderzoek aan het licht zou komen. En dan ben je nat.
@Ezra. Buiten common sense en mogelijke nadelige effecten voor je onderstel is het gewoon niet toegestaan dat je teller minder aangeeft dan je in werkelijkheid rijdt. Je teller mag wel meer aangeven, maar de gereden snelheid mag nooit minder zijn dan 10%+4km/h van de afgelezen snelheid. (Dus bijvoorbeeld 100km/u op de teller moet minimaal 86km/u in het echt zijn)
De genoemde bandenmaat in het begin van dit topic is mijn inziens dus illegaal. Het is natuurlijk wel zo dat geen hond erop controleert, maar misschien dat het na een ongeval bij onderzoek aan het licht zou komen. En dan ben je nat.
Aha, waarschijnlijk dat daarom auto's altijd uit de fabriek rollen met een kleine teller afwijking, in de positieve zin.
Hoe gaat het ijken van een kilometerteller dan? Kan dat gewoon via de software van de boordcomputer? Of moet er iets opnieuw uitgelijnd worden of iets dergelijks??
Update: Ik heb inmiddels nieuwe banden in deze webshop gekocht en alles is bij het oude gebleven!
Update: Ik heb inmiddels nieuwe banden in deze webshop gekocht en alles is bij het oude gebleven!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht