Wat is er verkeerd aan de wasstraat

Van de Carwash tot detailen
Plaats reactie
bart0ving
über forummer
Contacteer:

Wat is er verkeerd aan de wasstraat

Bericht door bart0ving »

Ik werk dus in de wasstraat, en heb net een uitgebreide discussie gehad over het 'krassen' wat de wasstraat zogenaamd zou veroorzaken. Maar ik vraag me af, waar komt dit verhaal vandaan?
hakan
forum member
Contacteer:

Re: Wat is er verkeerd aan de wasstraat

Bericht door hakan »

Bij sommige wasstraten heb je die grote borstels van hard kunststof ,die maken krassen op je lak. Het is niet overal zo hoor.
2.0 16v RS
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

De auto een enkele keer door de wasstraat geeft niet direct slecht resultaat, maar structureel door de Wasstraat zul je zeker zien. De shampoo is te sterk, waardoor je waxlaag wordt verwijderd. Daarnaast zijn de borstels en flappen die worden gebruikt ook minder zacht en schoon. Dit geeft swirls en microkrasjes die uiteindelijk over je lak verspreidt de glans weg neemt.

Ik als detail fanaat gebruik strikt milde shampoo's, washandschoenen en Microvezel droogdoeken. Dus ik ben een stuk preciezer dan de gemiddelde persoon. Iemand die zijn auto met een spons vol zand en een lederen zeem gebruikt beschadigt de lak misschien nog wel erger dan de nieuwere wasstraten. De wasstraat is niet meer zoals hij is geweest, voornamelijk door de komst van die flappen ipv borstels.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
AdamsPremiumCarCare
Sponsor/aanbieder
Contacteer:

Bericht door AdamsPremiumCarCare »

De auto een enkele keer door de wasstraat geeft niet direct slecht resultaat, maar structureel door de Wasstraat zul je zeker zien
Mee eens. Vooral door de fillers in de wax, welke de swirls tijdelijk maskeren en een mooie glans geven als de auto uit de wasstraat komt.

Nog even een aanvulling op Sjoerd;
Belangrijk is naar mijn mening dat iedere aanraking krassen kan veroorzaken, ook wassen met de hand.

Er zijn wasstraten die zorgvuldig omgaan en bijvoorbeeld de flappen goed schoon houden, wat de kans op krassen vermindend. Bij de wastraat heb je geen controle over hoe de borstels of lappen over (zwaar) vervuilde plekken gaan. Met handmatig wassen heb je volledig controle over de aanraking, waardoor je de kans op krassen aanzienlijk kan verkleinen.

Voor en wegspoelen van ergste vuil
Keuze in gebruik van shampoo
Keuze in gebruik hoeveelheid shampoo en water
het gebruik van waspads of handschoenen, welke het vuil opnemen ipv verplaatsen,
Het kunnen gebruiken van de 2 emmer techniek om vervuiling van het sopwater te voorkomen.
Het gebruik van een grit guard in de emmer om vuil op de bodem te houden.
Het gebruik van microvezel (droog)doeken ipv zeem (ook hier weer vuilopname ipv verplaatsen van vuil).
Enz.
Ezra
forum member
Contacteer:

Bericht door Ezra »

Heb inderdaad in het verleden eens een auto opnieuw gespoten. Na een tijd de wasstraat met als resultaat overal van die ronddraaiende hele fijne krasjes. Soms zag je t niet echt maar onder t "juiste" licht was t goed zichtbaar.

Sindsdien kom ik nooit meer in een wasstraat.
172 / 2.0 16V
bart0ving
über forummer
Contacteer:

Bericht door bart0ving »

Maar dan moet ik toch vragen waar die swirls dan vandaan komen, aangezien er in de wasstraat geen 'ronddraaiende' bewegingen worden gemaakt.
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Maar hoezo vraag je dit? Ben je er van overtuigd dat dat niet het geval is dan? En waar dit verhaal vandaan komt? Dat is 'algemeen bekend'. Ik kan niemand aanwijzen die ooit heeft gezegd dat wasstraten wat ruwer op de lak zijn, dat heeft zichzelf gewoon bewezen. Buiten dat zijn de wasstraten van tegenwoordig wel beter dan 15 jaar geleden, maar toen had ook nog niemand van een washandschoen en microvezeldoeken gehoord.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
AdamsPremiumCarCare
Sponsor/aanbieder
Contacteer:

Bericht door AdamsPremiumCarCare »

Swirls zijn ook niet specifiek rond, maar meerdere rechte krasjes bij elkaar die door lichtval en focuspunt door het menselijk oog worden registreerd als zijnde rond...

Heb een filmpje van onze gelakte tafel ter voorbeeld. De swirls rondjes bij het lich lijken met het licht mee te gaan, maar de krasjes blijven op de zelfde plek. De krasjes zijn allemaal klein en recht.

bart0ving
über forummer
Contacteer:

Bericht door bart0ving »

Ja ik vroeg het me af omdat m'n baas wel heel erg in de verdediging schoot en ik me dus een beetje begon af te vragen wat, wat is.
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Frank [Factory] »

Uiteraard ziet je baas de bui al hangen. Maar dat de wasstraat swirls stimuleert is wel bewezen. De ene zal het minder doen dan de andere.
bart0ving
über forummer
Contacteer:

Bericht door bart0ving »

Bij ons wordt er eerst water wordt gespoten, dan een foamcoat, dan hoge druk en vervolgens katoenen lappen ipv harde borstels. Meestal geven mensen de wasstraat de schuld omdat mensen de krasjes pas zien als het vuil weg is. Dat gebeurt bij ons 9 vd 10 keer.
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Wat jij wilt. Als je een vraag stelt en niet open staat voor de antwoorden, dan is het ook niet erg nuttig...

Wat je vergeet is dat vele mensen per dag diezelfde lappen op het dak krijgen. Dus de vieze 4x4s en bestelbussen, maar ook jou mooie glimmende bolide. Als je je auto optimaal wil verzorgen is het gewoon beter het met de hand te doen. Je bereikt dan sowieso veel meer hoekjes en kiertjes.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Is het ook niet zo dat het risico groter wordt naarmate een auto meer vervuild is. Als er hier koolcampagne is liggen de landwegen vol prut. In no-time zit een auto dan onder een dikke laag zand/klei die na een een kilometer of 4 rijden al zo'n millimeter dik kan zijn. Zeker als het nat weer is. Lijkt me dat als daarmee een wasstraat in gaat dat er dan ook scherpe deeltjes in de doeken kunnen blijven hangen die op hun beurt de microkrasjes of "swirls" veroorzaken. Dan kan het ook zijn dat je ze oploopt door een extreem smerige auto voor je. Dan zou je in een wasstraat ook al een mechanisme moeten hebben die na elke auto de lappen uitspoeld om zo'n "overdracht" te voorkomen.

***Edit*** Eigenlijk hetzelfde wat Frank bedoeld dus :lol:
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Toch fijn dat jij mijn verhaal altijd even kracht bijzet met een zeer uitgebreide uitleg Arjan, haha :laugh4: :thumbsup: :sunny:
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Met de hand afwassen is ook beter voor je servies dan met een vaatwasser. En vooro de rest wat ik al zei en hier boven me staat.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
bart0ving
über forummer
Contacteer:

Bericht door bart0ving »

Dank voor de verheldering heren!
Ik ga de komende tijd m'n auto ook zeker met de hand wassen.. Daar was ik al uit, dat probeerde ik dus vandaag aan m'n baas uit te leggen en toen kreeg ik dus die argumenten die ik net zei. Licht uiteraard aan de branche waar hij zelf in zit.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Daarom staat bij elke wasstraat ook altijd: "Gebruik op eigen risico!"

@ Frank: Ik ben gewoon lang van stof. :laugh4:
R27
über forummer
Contacteer:

Bericht door R27 »

Weet nog de Clio van mijn vrouw, had ze ook door de wasstraat gedaan. Één grote waas van krassen eroverheen. Zonde zonde...
Clio IV Intens 0.9tce 2017 en Clio 182 artic blue
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Duidelijk het effect van alleen maar wassen in de wasstraat 9 jaar lang:

Links de lak zoals die eruit hoort te zien, rechts zoals het er na 9 jaar dus uitziet:

Afbeelding

Dit is zichtbaar geworden tijdens de afsluitmeet vorige week. 'S morgen is de auto door een wastunnel geweest. Zo'n gevaarte waar je op een lopende band doorheen getrokken wordt. HIer is eerst water erop gespoten, vervolgens actiefschuim, met lappen borstels gewassen, met hogedruk handmatig schoongespoten en het rijtje vervolgens herhaald. de auto was dus echt wel schoon.

Emiel ( van Adam's) heeft met een lichte polish de linkerkant gepolijst om de originele glans terug te krijgen. Het kan dus nog mooier glimmen. :sunny:

Overigens ben ik wel overtuigd geraakt dat de wasstraat wel het vuil verwijderd maar je lak er flink onder te lijden heeft.
En ik ben niet enige wasstraat aanhanger die er zo over is gaan denken (toch Age?). Een wasstraat zal voor mij alleen in nood nog een uitkomst bieden.
Contacteer:

Bericht door Age »

klopt, een wasstraat is idd niet goed, maar wel zo makkelijk.
Nu mijn auto zo mooi kras vrij is, ga ik voorlopig ook maar niet meer door de was straat, of hij moet extreem smerig zijn en onder de pekel zitten.
En daarbij, renaults hebben en erg zachte lak, dus des te meer vatbaar voor krassen.
Ik ben geen poetser, heb bijna een hekel aan autowassen, maar toch maar ff de wasbox in en met het handje doen... :thumbsup:
Groet, Age
Wizard
forum member
Contacteer:

Bericht door Wizard »

Een krasstraat zal altijd de lak beschadigen. Ten eerste gebruiken ze bij een wasstraat een vrij agressief goedje (wat je waxlaag verwijdert). Dit om resultaat te genereren. Ten tweede heeft men tegenwoordig flappen waar zand op blijft liggen en die vervolgens zo je lak worden ingedraaid. Oh, en ten derde, de stralen water tijdens het afspuiten zijn niet krachtig genoeg om de zand van je auto te verwijderen. Ikzelf kom met de Clio vaak op bouw terrein, ben 1 keer door de wasstraat gereden, maar vooraf heb ik zelf de auto met de hogedruk reiniger 'zandvrij' gespoten. Dan kun je de gok eens nemen...
Plaats reactie

Terug naar “Poets en schoonmaak topic (vraag & antwoord)”