Hoi ik ben Frank, nieuw hier op dit forum. Ik heb een clio uit 95, mijn zoveelste auto in een geschiedenis van drama's. Ook dit vehikel is mij niet heel goed gezind geweest tot nog toe, maar ben er desondanks wel blij mee, als ik er eens een maand of wat geen probleem mee heb. Helaas is die maand alweer voorbij, en nu heb ik het volgende probleem, misschien kunnen jullie kenners mij helpen:
Vanmiddag probeerde ik te starten. Er gebeurde niks. Geen draaiende startmotor. Geen tik. Ruitenwissers deden het niet, blower deed het niet. Koplampen daarentegen wel. Accu aan lader, maar was vrijwel helemaal vol. Volle accu teruggeplaatst. Ruitenwissers, blower, startmotor deden niks. Koplampen en radio wel. Leek dus een elektrisch probleem. In zekeringenkastje aan bestuurderskant onder kap beetje gefrommeld en alle zekeringen aangeduwd. Ruitenwissers doen het plotseling weer, blower ook, alleen startmotor blijft dood, ook geen tik. Als de ruitenwissers en blower niet zo raar hadden gedaan had ik gedacht dat de startmotor overleden was, omdat dit nu allemaal plotseling samenviel denk ik nu aan een elektrisch probleem. Daarna moest ik werken, en nu in het donker kan ik niet zoveel doen. nog even geprobeerd te starten, alles behalve startmotor doet het. Draaien van sleutel heeft effect op de lichten (dimmen) zoals gebruikelijk. Ook brandstofpomp hoor ik lopen. Startmotor heeft nog nooit een probleem gehad.
Samenvattend
- uit het niets doet de helft van de elektrische apparatuur het niet, bij het starten.
- accu is in orde
- na wat gefrummel rondom zekeringen doosje doet alles het weer behalve startmotor, ook geen tik.
Twee vragen:
1) heeft iemand een idee waar een mogelijke oorzaak kan zitten in elektriciteit (slechte kabels etc) waardoor eerst de helft van het elektrische systeem uitvalt, en daarna alleen de startmotor doodblijft?
2) waar zit die startmotor in een clio 1.2 uit 95? (moet zeggen dat ik nogal haast had om op mijn werk te komen, vandaar te weinig tijd om te zoeken, en in het donker kan ik het helemaal vergeten)
Alvast bedankt voor het meedenken
groetjes Frank
Startprobleem, vermoed elektrisch
Re: Startprobleem, vermoed elektrisch
Hoi Frank, ten eerste welkom, ten tweede: jammer dat er nog niemand heeft gereageerd
Wat betreft het niet starten. Kijk eens naar de massa van de accu naar de carrosserie. Die wil nog wel eens corrosie hebben.
Ook de massa van de startmotor kan het euvel zijn. En waar die zit:
Als het goed is heb je het D7F blok zoals deze foto, startmotor vind je bij de pijl

Verder:
Startrelais defect? Je verteld dat je die niet hoort tikken, maar dan dimmen de lichten niet. Het kan dus ook zijn dat de startmotor zelf is overleden.
Wat betreft het niet starten. Kijk eens naar de massa van de accu naar de carrosserie. Die wil nog wel eens corrosie hebben.
Ook de massa van de startmotor kan het euvel zijn. En waar die zit:
Als het goed is heb je het D7F blok zoals deze foto, startmotor vind je bij de pijl

Verder:
Startrelais defect? Je verteld dat je die niet hoort tikken, maar dan dimmen de lichten niet. Het kan dus ook zijn dat de startmotor zelf is overleden.
Ik zou naast het frummelen ook de zekeringen eens bekijken of ze nog goed zijn. En als ze na even aandrukken wel weer werken dan kan het misschien corrosie zijn, wat ze slecht contact laat maken.
-
Franky
Bedankt voor jullie reakties,
Startmotor heb ik gevonden. Tegen beter weten in (relais gaf geen tik) eens een paar keer een klap gegeven. Werkte niet. Toen verder gezocht, niks kunnen vinden. Uiteindelijk het relais een klein tikje gegeven, wat mensen mij afraadden omdat het toch geen zin zou hebben, behalve dat er iets kapot zou kunnen gaan. Toen deed ie het weer. Blijf ik alleen nog zitten met de vraag waarom de ruitenwissers, blower en startmotor tegelijk uitvielen. Maar de auto is weer als nieuw. Nouja, hij rijdt tenminste weer.
Groetjes Frank
Startmotor heb ik gevonden. Tegen beter weten in (relais gaf geen tik) eens een paar keer een klap gegeven. Werkte niet. Toen verder gezocht, niks kunnen vinden. Uiteindelijk het relais een klein tikje gegeven, wat mensen mij afraadden omdat het toch geen zin zou hebben, behalve dat er iets kapot zou kunnen gaan. Toen deed ie het weer. Blijf ik alleen nog zitten met de vraag waarom de ruitenwissers, blower en startmotor tegelijk uitvielen. Maar de auto is weer als nieuw. Nouja, hij rijdt tenminste weer.
Groetjes Frank
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 2926 Weergaves
-
Laatste bericht door Clio3exeption
-