Heb nu al veel gezocht op dit forum en op het internet, maar nergens vind ik informatie hierover. Heeft iemand het al geprobeerd softwarematig of via een plaatje dat de egr afsluit? Hierdoor zal je normaal wel merken dat hij iets beter optrekt
EGR afsluiten
EGR afsluiten
Dag iedereen,
Heb nu al veel gezocht op dit forum en op het internet, maar nergens vind ik informatie hierover. Heeft iemand het al geprobeerd softwarematig of via een plaatje dat de egr afsluit? Hierdoor zal je normaal wel merken dat hij iets beter optrekt
Heb nu al veel gezocht op dit forum en op het internet, maar nergens vind ik informatie hierover. Heeft iemand het al geprobeerd softwarematig of via een plaatje dat de egr afsluit? Hierdoor zal je normaal wel merken dat hij iets beter optrekt
-
ApaX
- Vinnie
- Oud-beheerder
- Berichten: 2377
- Lid geworden op: 26 mei 2008 00:12
- Locatie: Houten (UT)
- Contacteer:
Re: EGR afsluiten
Ik zou hem aleen afsluiten als deze problemen geeft,
Het heeft (n)iest met prestaties temaken.
Hij doet alleen maar bij de koude start uitlaatgassen hergebruiken om de katalisator sneller op te warmen
zodat deze de uitlaat gassen kan filteren.
Als je hem afdopt, dan duurd het langer voordat je de kat hebt opgewarmt en komen er veel meer schadelijke gassen in de lucht
Je zou iets aan vermogen kunnen winnen bij een koude motor, maar dat wil je niet(vlammen met een koude motor)
Het heeft (n)iest met prestaties temaken.
Hij doet alleen maar bij de koude start uitlaatgassen hergebruiken om de katalisator sneller op te warmen
zodat deze de uitlaat gassen kan filteren.
Als je hem afdopt, dan duurd het langer voordat je de kat hebt opgewarmt en komen er veel meer schadelijke gassen in de lucht
Je zou iets aan vermogen kunnen winnen bij een koude motor, maar dat wil je niet(vlammen met een koude motor)
Groeten, Vincent.
Re: EGR afsluiten
Voor de Megane Coupe`s met IDE motor is daar wel een modificatie voor weet ik.
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
Re: EGR afsluiten
EGR afsluiten is inderdaad niet slim. Het wordt wel gedaan de EGR op z'n kop te monteren bij problemen omdat vervangen kostbaar is maar dat geeft meer problemen dan dat je er profijt van hebt.
Softwarematig afsluiten gaat niet lukken. Dan moet je de hele ECU opnieuw inregelen volgens mij.
Softwarematig afsluiten gaat niet lukken. Dan moet je de hele ECU opnieuw inregelen volgens mij.
-
ron66
Re: EGR afsluiten
egr klep werkt ook bij deel belasting dus voor de motor is het beter de klep af blinden ,je motor vervuilt er alleen maar door google maar dan schrik je je rot 
-
ApaX
Re: EGR afsluiten
een EGR klep zit op een motor om de uitsoot van stikstofoxiden NOx'en te verminderen. Niet doen dus.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stikstofoxiden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stikstofoxiden" onclick="window.open(this.href);return false;
-
ron66
Re: EGR afsluiten
geloof me je motor vervuilt egr klep is slechte uitvinding afdoppen die handelApaX schreef:een EGR klep zit op een motor om de uitsoot van stikstofoxiden NOx'en te verminderen. Niet doen dus.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stikstofoxiden" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: EGR afsluiten
Datzelfde risico heb je ook met een werkende EGR ertussen.

Gewoon regelmatig schoonmaken
Overigens zal je eerder een verstopte verstuiver krijgen dan dat je vuil in je cilinders krijgt....

Gewoon regelmatig schoonmaken
Overigens zal je eerder een verstopte verstuiver krijgen dan dat je vuil in je cilinders krijgt....
Re: EGR afsluiten
Ik weet wel wat EGR doet hoor... Zorgt inderdaad voor een herverbrandingen van de uitlaatgassen voor een propere verbranding (heb autotechnologie gestudeerd dus ken er wel wat van
)
En ik weet ook de gevolgen ervan natuurlijk.. Je zal een meer schadelijke uitstoot hebben, maar dit kan mij niet zo veel schelen. Ik wil gewoon geen vuile roet in mijn inlaat die de inlaat soms heel smal maakt...
En je zal echt wel wat vermogenswinst bijhebben, al is het niet merkbaar: Meer O2 om te verbranden = meer druk = hogere prestaties...
En ik weet ook de gevolgen ervan natuurlijk.. Je zal een meer schadelijke uitstoot hebben, maar dit kan mij niet zo veel schelen. Ik wil gewoon geen vuile roet in mijn inlaat die de inlaat soms heel smal maakt...
En je zal echt wel wat vermogenswinst bijhebben, al is het niet merkbaar: Meer O2 om te verbranden = meer druk = hogere prestaties...
Re: EGR afsluiten
EGR dus op z'n kop monteren, sensor erop laten en gáán
Doordat de uitlaatgassen niet teruggaan richting verbranding blijft de motor idd wel schoner, en is het ingespoten mengsel nog iets koeler ook. Vermogenswinst zal alleen niet echt spectaculair zijn denk ik.
Doordat de uitlaatgassen niet teruggaan richting verbranding blijft de motor idd wel schoner, en is het ingespoten mengsel nog iets koeler ook. Vermogenswinst zal alleen niet echt spectaculair zijn denk ik.
-
ApaX
Re: EGR afsluiten
ruubke1 schreef:Ik weet wel wat EGR doet hoor... Zorgt inderdaad voor een herverbrandingen van de uitlaatgassen voor een propere verbranding (heb autotechnologie gestudeerd dus ken er wel wat van)
Zoals gezegd, een EGR zit er op om de hoeveelheid stikstofoxiden in het uitlaatgas te verminderen. Uitlaatgas laten terug stromen doe je omdat je de piek temperaturen tijdens de verbranding omlaag kan krijgen. Recirculatie doe je absoluut niet om het mensgel beter te laten branden. Sterker nog, bij een teveel uitlaatgas in de inlaat gaat de verbranding rap slechter worden. Het gaat nu juist om die balans, minimaal CH's uitstoten maar ook de NOx'en verminderen. Helaas zijn die eisen elkaars tegen polen.
Je moet zelf weten wat je doet, en kan je denk ik niet overtuigen. Ik vind dat ze je auto erop af moeten keuren. Dus, demonteren, schoonmaken en vervangen wat je moet vervangen, dat is het lot van een auto bezitter...
- roylee
- forum member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 27 okt 2011 17:35
- Locatie: Veenendaal
- Contacteer:
Re: EGR afsluiten
weet je dat heel zeker? ik heb namelijk wel eens gehoord dat hij er bij benzine auto's ook opzit. altijd als ik koud wegrijd en de auto is net gekoppeld dan hoor je een felle klik samen met het inzakken van de spanning(piek belasting).
mijn gedachte was daarbij dat dat de egr klep is die weer sluit. correct me if i'm wrong!
mijn gedachte was daarbij dat dat de egr klep is die weer sluit. correct me if i'm wrong!
-
666edition
Re: EGR afsluiten
Hebben hier al op verschillende wagens (land rovers) de EGR afgesloten en moet zeggen dat dit een hele verbetering is. Meer zelfs: roettest op technische controle was zelfs beter zonder dan met EGR. Daarbij merkbaar beter ademen/trekken van de motor. Enigste nadeel van de nieuwere versie's is dat ze vaak van een sensor zijn voorzien en het moeilijker is geworden om die te omzeilen zonder dat de motor in veiligheidsmodus gaat. 2 weken geleden nog voorgehad met onze D3. Wagen gaat in veiligheidsmodus en je kan nog stapvoets rijden. Wel gevaarlijk als dit voorkomt op de snelweg. De 2 EGR-kleppen vervangen en probleem opgelost. Moest het kunnen had ik ze er zelfs laten afhalen omdat ik tegenstander ben van die EGR. Je gaat vuile, verbrande gassen in je motor terug gebruiken. Niet echt logisch. Als je ziet wat voor roet/teer ontwikkeling er komt op de EGR klep naar paar duizenden km's, dan kan ik mij voorstellen dat dit ook in de inlaatcollector en eventueel turbo terechtkomt. Gevolg: je kan minder lucht in de motor brengen en zodoende minder goede verbranding met als gevolg vermogensverlies. Just my 2 cents.
Wat wij doen met motoren en EGR: gewoon plaatje ertussen steken aan de ingang. Zo kan je de EGR omzeilen.
Wat wij doen met motoren en EGR: gewoon plaatje ertussen steken aan de ingang. Zo kan je de EGR omzeilen.
Re: EGR afsluiten
als je een IDE (F5R) motor hebt wel ja, maar deze zitten alleen in de Megane Coupe / Laguna II dus jij hebt hem niet!
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
-
fsmidt
Re: EGR afsluiten
leuk heh die voor en tegen standers.
ik ben geen monteur, maar ik heb mijzelf een aantal uurtjes ingelezen op diverse forums.
ik probeer het inlaat systeem te omschrijven via het onderstaande plaatje.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CE8EWAAG.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
1)verse lucht komt van het luchtfilter in de turbo.
2)turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen.
3)een deel van de uitlaatgassen gaat via aftakking op uitlaatspruitstuk via een 90 gradenbocht naar het EGR huis.
4)de verse lucht die de turbo verlaat gaat via een tussenkoeler ook naar het EGR huis.
5)de uitlaatgassen bij 3) worden tegen gehouden door de EGR en worden bij deellast door gelaten via een u-gevormde buis naar de inlaat
6)de verse lucht bij 4) wordt rechtstreeks doorgelaten via diezelfde buis naar de inlaat.
je hebt dus bij deel-last een combinatie van verse lucht met uitlaatgassen, de reden is dat er minder zuurstof in de motor wordt geperst en dus minder NOx(dit is het milieu gedeelte)
echter uitlaat gassen hebben de nare bijwerking dat ze de EGR vervuilen en dat deze daardoor niet goed functioneerd,in het ongunstige blijft deze constant open staan waardoor er dus constant uitlaatgassen in het blok worden geperst.
ook de metalen buis vanaf het EGR huis wordt erstig vervuild door de uitlaatgassen.
http://postimage.org/image/szcjsgse1/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
deze valt nog mee maar dient ter verduidelijking
mijn conclusie:
a) EGR klep niet afdoppen en daarbij de EGR klep,EGR huis en u-vormige doorvoer buis regelmatig schoonmaken.(alleen EGR klep is niet voldoende)
b) EGR klep en u-vormige buis schoonmaken en afdoppen (kan op verschillende manieren),daarna geen omkijken meer.
p.s
de foto van de met olie besmeurde EGR klep hierboven duid vlgs een ander forum op een lekkende turbo.
ik ben geen monteur, maar ik heb mijzelf een aantal uurtjes ingelezen op diverse forums.
ik probeer het inlaat systeem te omschrijven via het onderstaande plaatje.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CE8EWAAG.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
1)verse lucht komt van het luchtfilter in de turbo.
2)turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen.
3)een deel van de uitlaatgassen gaat via aftakking op uitlaatspruitstuk via een 90 gradenbocht naar het EGR huis.
4)de verse lucht die de turbo verlaat gaat via een tussenkoeler ook naar het EGR huis.
5)de uitlaatgassen bij 3) worden tegen gehouden door de EGR en worden bij deellast door gelaten via een u-gevormde buis naar de inlaat
6)de verse lucht bij 4) wordt rechtstreeks doorgelaten via diezelfde buis naar de inlaat.
je hebt dus bij deel-last een combinatie van verse lucht met uitlaatgassen, de reden is dat er minder zuurstof in de motor wordt geperst en dus minder NOx(dit is het milieu gedeelte)
echter uitlaat gassen hebben de nare bijwerking dat ze de EGR vervuilen en dat deze daardoor niet goed functioneerd,in het ongunstige blijft deze constant open staan waardoor er dus constant uitlaatgassen in het blok worden geperst.
ook de metalen buis vanaf het EGR huis wordt erstig vervuild door de uitlaatgassen.
http://postimage.org/image/szcjsgse1/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
deze valt nog mee maar dient ter verduidelijking
mijn conclusie:
a) EGR klep niet afdoppen en daarbij de EGR klep,EGR huis en u-vormige doorvoer buis regelmatig schoonmaken.(alleen EGR klep is niet voldoende)
b) EGR klep en u-vormige buis schoonmaken en afdoppen (kan op verschillende manieren),daarna geen omkijken meer.
p.s
de foto van de met olie besmeurde EGR klep hierboven duid vlgs een ander forum op een lekkende turbo.
-
Arne_V
Re: EGR afsluiten
dus als ik het goed begrijp dop je de egr met sensor ook gewoon af?
ik heb en 1.5 dci uit 2004
ik heb en 1.5 dci uit 2004
-
fsmidt
Re: EGR afsluiten
ik weet niet of er verschillen zijn tussen een egr uit 2003 en 2004.Arne_V schreef:dus als ik het goed begrijp dop je de egr met sensor ook gewoon af?
welke sensor bedoel je? heb je een foto?
op de EGR-klep van mijn clio zit 1 stekker ,deze is voor de voeding en checkt of de klep open of dicht is,andere stekkers zitten er niet op.
op het EGR-huis (waar de EGR-klep inzit) zit geen stekker of sensor.
Re: EGR afsluiten
De EGR kan je afdoppen, een sensor niet. De sensor zal wel een verkeerd signaal krijgen en dus een foutcode genereren, waardoor hoogst waarschijnlijk het motorstoringslampje zal branden op je dashboard.Arne_V schreef:dus als ik het goed begrijp dop je de egr met sensor ook gewoon af?
ik heb en 1.5 dci uit 2004
