Hallo,
Ik ben opzoek naar banden voor mijn velgjes..
Nu bieden ze mijn deze banden aan 195/50/15
Kan dat wel dan of maakt het niet uit als het maar voor 15inch is ofzo?
Heb er totaal geen verstand van dus..
Op mijn velgen zitten dus banden van deze maat 195/45/50.
Banden vraagje...
- Vinnie
- Oud-beheerder
- Contacteer:
Re: Banden vraagje...
de 45 banden zijn ideaal,
de 50 banden zijn iets hoger en zullen dus een tellerafwijking geven en kans op aanlopen bij verlaagde auto's
de 50 banden zijn wel vaak goedkoper zijn en een bandenboer zal deze op zijn plank hebben liggen waarbij ze de 45 banden moeten bestellen.
en dat doen ze liever niet
de 50 banden zijn iets hoger en zullen dus een tellerafwijking geven en kans op aanlopen bij verlaagde auto's
de 50 banden zijn wel vaak goedkoper zijn en een bandenboer zal deze op zijn plank hebben liggen waarbij ze de 45 banden moeten bestellen.
en dat doen ze liever niet

Groeten, Vincent.
Okey thanks!
Het zou dus wel kunnen.. Prijs was idd iets goedkoper.
Wil het liefst weer 45 banden hebben he.
In Heerenveen zat een bedrijf die ze wel wou bestellen voor mij en eronder zetten natuurlijk. Weet zo niet meer welk bedrijf dat was maar rij er zo heen.
Wou 2e hands kopen maar dan ist ook altijd maar afwachten als die goed recht zijn.
Het zou dus wel kunnen.. Prijs was idd iets goedkoper.
Wil het liefst weer 45 banden hebben he.
In Heerenveen zat een bedrijf die ze wel wou bestellen voor mij en eronder zetten natuurlijk. Weet zo niet meer welk bedrijf dat was maar rij er zo heen.
Wou 2e hands kopen maar dan ist ook altijd maar afwachten als die goed recht zijn.
-
- beginner
- Contacteer:
By 45'ers heb je wel iets minder comfort. Weet iemand of 45 of 50 beter is voor een getunede straatwagen i.v.m. grip?
- Entity_Razer
- forum member
- Contacteer:
sidewall hoogte op zich zegt niets.Clio_goos_Clean schreef:By 45'ers heb je wel iets minder comfort. Weet iemand of 45 of 50 beter is voor een getunede straatwagen i.v.m. grip?
In dit verhaal van 195/XX/R15 is het zo:
voor pure rechtuit grip maakt het geen R*K uit aangezien het oppervlak dat contact houd met de baan hetzelfde is. Enkel bij bochtenwerk & als we spreken over comfort is er verschil.
Comfort:
45 is lager profiel en daardoor ook stugger van sidewall (er van uitgaande dat we dezelfde band maar de ene 45 de andere 50 bekijken) dan een 50 waardoor 45 harder voelt en minder comfortabel rijden zal zijn. Putten / slecht wegdek zal je veel sneller voelen.
Bochtenwerk:
het nadeel bij comfort is gelijk het voordeel bij bochtenwerk. een 45 is stugger van sidewall waardoor de sidewall minder flexed bij hevig bochtenwerk.
Pas wel op, bij een 195 is het verschil 45 & 50 niet zo belachelijk veel ...
Ik heb persoonlijk onder me Clio 1 1.8 16V Grand Prix 195/50/R15 liggen, puur omdat ik de Yokohama Advan Neova AD08 (mondjevol) niet kon krijgen in /45/
heb ik er spijt van ? neen ... want de sidewall van deze banden is zowiezo al vrij stevig en competent te noemen
op het einde van de rit is het puur wat je wil.
Wil je echt puur comfort, ga dan voor een R14 met /60/65 ballon bandjes

Als looks primeren: kies gewoon zelf wat je wil
als performance primeert is zowel /45/ als /50/ een goede keuze, zolang de band die je kiest ook goed / Kwalitatief is.
Revvin' up your engine listen to her howlin' roar,
Metal under tension beggin' you to touch and go !
Metal under tension beggin' you to touch and go !
- 16Vke
- forum member
- Contacteer:
daar ben ik het niet mee eens, Koen.Pas wel op, bij een 195 is het verschil 45 & 50 niet zo belachelijk veel ...
de '45' en '50' in de bandenmaat is de flankhoogte = percentage van de breedte van de band
als we dan even rekenen:
50% van 195 = 97,5 (mm)
45% van 195 = 87,75 (mm)
het scheelt dus bijna een cm in flankhoogte en bijna 2 cm in totale hoogte, en dat voel je wel degelijk. Hangt natuurlijk ook sterk af van de gebruikte rubbersamenstelling

If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling- Paul Walker