Elektrolytisch ontroesten. + resultaat

Zet hier je Informatie, Links, Downloads enz. die makkelijk kunnen zijn voor je medeforummers!
Plaats reactie
Uufd
forum starter
Contacteer:

Elektrolytisch ontroesten. + resultaat

Bericht door Uufd »

Kwam toevallig op dit terrecht.

http://www.flyinghy.nl/ontroesten.htm" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;"

Ben er zelf nu ook met bezig en moet zeggen dat het zeer handig werkt. Heb 2 velgen die door en door roest zijn, en schuren zag ik niet zitten.

Mijn ervaring is dat je een plastieken bak neemt. En je neemt 1 lepel soda per 5 L water. Los je vooral goed op desnoods met warm water ( anders kun je heel lang wachten)

Giet de bak vol en ik heb betonijzer gebruikt dat een doorsnede heeft van 9 mm. Dit dient voor de anode's Zie foto

Afbeelding

Deze verbind je onderling door met elkaar. en dit is de + pool. De plus word aangesloten aan de accu met een zekering van 2 tot 16 amp. Ik heb 16Amp gebruikt.
Het werkstuk is de - Pool deze moet je dus verbinden met de accu.
Voor duidelijke handleiding verwijs ik u door naar de link. Ik moet het zelf niet allemaal typen als het mooi staat omschreven :thumbsup:
Vanavond zal ik nog een foto plaatsen van het eindresultaat. Een mooi resultaat bekom je pas nadat het werkstuk 12h in een bad heeft gelegen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Al eens afgespoten met de hogedrukreiniger.

Afbeelding

De verf die niet goed meer is komt ook los.

Afbeelding
Afbeelding

Links na 8h in een bad rechts na 15h in een bad te liggen.
Na die 8 h haal je ze best eens uit om de alle vuiligheid af te borstelen. Daarna is het water al heel vuil en vervang je best. Je kunt dit gewoon in je goodsteen gieten, maar ik doe het in het riool ;) Het grijze is metaal, bijna alle verf is eraf. Het tast het metaal niet aan, alleen de verf en het roest die erop ligt wel.

Afbeelding
Afbeelding

Dit was nog niet het vuilste water dat ik had...

Afbeelding

Belangrijk:
-Om een goede geventileerde plaats gebruiken.
-Gebruik zeker geen zout, deze dampen zijn zeer giftig en kankerverwekkend!!
-Anode bestaad uit onbehandeld ijzer, kan dus roesten. Je kunt ook inox gebruiken maar ook daar komen ze giftige stofen van vrij.
Laatst gewijzigd door Uufd op 17 jul 2012 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Jerox
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Elektrolytisch ontroesten

Bericht door Jerox »

als je het verhaal leest staat er dat het eindresultaat pas na 12 uur goed is
dus ff geduld.
ik ben ook erg benieuwd :thumbsup:
dopestuff
über forummer
Contacteer:

Re: Elektrolytisch ontroesten. + resultaat