Wiel rechtsachter maakt schurend geluid

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
BM-creations

Wiel rechtsachter maakt schurend geluid

Bericht door BM-creations »

Mijn RSi maakt sinds eersgisteren een schurend (metaal op metaal) geluid rechtsachter, nu heb ik alles losgehaald en kwam tot de ontdekking dat er waarschijnlijk een verkeerd wiellager in zit. Het wiellager valt te diep naar binnen, waardoor bouten waarmee de plaat achter de remschijf zitten bevestigd in de remschijf vreten.

Tevens is er in de adapter van de schijf gevreten, net of het ooit te vast is aangedraaid of inderdaad een verkeerd lager is gemonteerd.

Heeft een van jullie zoiets al eens meegemaakt of gezien?

Zo ja, wat moet ik vervangen om het weer in orde te krijgen. Ik kan een nieuw lager bestellen maar dan ben ik €60,- kwijt en nog niet zeker of dit het oplost.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Wiel rechtsachter maakt schurend geluid

Bericht door Arjan »

Niet meegemaakt en niet gezien...

Vraag me af of het aan het lager ligt, zeker omdat het van het ene op het andere moment opgetreden is. Als je verkeerde onderdelen (verkeerde maten) monteerd, moet je er gelijk last van hebben. En al is je lager nog zo versleten, zoveel speling dat de bouten in je schijf gaan vreten krijg je niet.

Welke adapter? Bij een '96 RSi zit het lager in de schijf geperst. Wat ik er van kan vinden dan...

Afbeelding
BM-creations

Re: Wiel rechtsachter maakt schurend geluid

Bericht door BM-creations »

Arjan bedankt voor je reactie.
Aan de tekening heb ik in ieder geval heel veel.

Je geeft aan dat het lager toch geperst is, wat ik al dacht aangezien het een remschijf betreft. Bij het loshalen van de schijf viel het lager eruit. Dit lijkt me dus niet goed?

Het lager is tevens conisch, dus niet cilindervormig als op de tekening en de lagers die ik in het mijngrossier systeem bij mijn stagebedrijf kon vinden.

Mijn RSi is op kenteken een 97'er, echter staat er in de meeste ramen een 5'je, wat zou moeten betekenen dat 1995 zijn echte bouwjaar is(showroomauto o.i.d. geweest). Misschien dat het bij mijn type anders zit? Het leek er ook op dat er twee lagers zijn, één in de schijf, en een op de auto zelf. Die op de auto lijkt me dus het wiellager.

Ik heb met het bedrijf waar ik de auto heb gekocht afgesproken dat ze er maandag even naar kijken, dan wordt er tevens een nieuw stukje in de uitlaat gelast. Dit stond namelijk in de koopovereenkomst.

Dan heb ik nog het welbekende probleem van speling op het stuur. Ik heb begrepen dat dit, echter wel op een minder veilige manier wat betreft botsveiligheid, is op te lossen door iets vast te lassen. Wat moet ik precies lassen?

Alvast bedankt!
Plaats reactie

Terug naar “Clio 1 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”