Hoi allemaal
wij zijn bijna klaar met het invoeren van onze nieuwe auto.
Mijn vriend heeft het hele verhaal getypt omdat hierover op google niet heel veel terug te vinden is.
Misschien heeft iemand er iets aan.
De handleiding voor het invoeren van een Duitse auto naar Nederland:
1. Zoek een auto uit via de zoekmachines; autoscout24.nl mobil.de enz
Maak via bpm calculator een schatting van de BPM.
2. Leg contact en spreek een datum af om te gaan kijken / kopen.
Sluit geen export verzekering af in NL omdat de verzekeringen in NL geen CVE-nr erbij geven.
Dit nr is nodig bij het verkrijgen van je exportplaten in Duitsland.
3. Als je in Duitsland akkoord bent gegaan met een afgesproken prijs teken je in Duitsland een (ver)koopcontract met de verkoper, ook bij een particuliere verkoop. Hierin staan alle nuttige gegevens(schade gehad, chassisnr. bv) en er is plek om er bij te zetten dat er geen verborgen gebreken bekend zijn over de auto. CHECK ALTIJD HET CHASSISNR.
4. Spreek een dag af om de auto op te halen en ga naar het Kfz-Zulassungsstelle / Straßenverkehrsamt.
5. Je bent aangekomen bij het Kfz-Zulassungsstelle / Straßenverkehrsamt. Sluit hier een verzekering af voor 5 dagen. Dit is nodig om 5 daagse kentekenplaten te krijgen. Langer heeft geen zin want je mag er toch niet in Nederland onnodig mee rond rijden. Kosten € 70,- Volgens mij is alleen een WA-verzekering een optie.
6. Je gaat met de verkoper met de Duitse auto papieren naar het loket / bureau om de auto af te melden. Duitse autopapieren bestaan uit: Zulassungbescheinigung Teil 1, Zulassungbescheinigung Teil 2, TÜV (apk)keuring.
De verkoper moet zich legitimeren en de auto word van zijn naam afgeschreven.
Kosten € 5,-
De Duitse kentekenplaten van de oude eigenaar worden vernietigd of mee naar huis genomen.
7. Laat de zojuist afgesloten verzekeringspapieren zien. Op deze papieren staat een geldig EVB-nr. Dit EVB-nr stond niet op de speciale exportverzekering die ik afgesloten had in Nederland en was dus voor hun geen geldige verzekering om een exportkenteken te krijgen.
Je krijgt nu een roze formuliertje (Fahrzeugschein) met jouw gegevens erop. Op dit formulier staan nog niet de gegevens van je nieuwe auto, deze moet je zelf invullen alvorens met de auto te gaan rijden. Ook krijg je 2 blauwe ronde stickers voor op je exportkenteken.
Kosten € 10,50
8. Ga met de gekregen papieren weer terug naar waar je je verzekering hebt afgesloten.
Hier maken ze je nu je exportkentekenplaten. Vergeet niet je stickers erop te plakken. Kosten € 20,-
9. Rij met je auto naar huis. Bel je eigen verzekering op en verzeker de auto via het chassisnr. Ook hier is alleen maar een WA-verzekering een optie. Dus niet diefstal verzekerd. Zet de auto dus binnen om te horen bij de inboedelverzekering.(mits goed verzekerd)
10. Maak je BPM-papieren in orde. Dit kan door het zelf in te vullen maar het is gemakkelijker om dit te laten doen door een bedrijf. Ik heb dit gedaan bij http://www.carshoppen.nl" onclick="window.open(this.href);return false; gedaan. Je hoeft alleen maar je handtekening erop te zetten. De douane zal vaak niet het meest gunstige tarief hanteren.
Kosten € 65,-
11. Vraag bij de RDW een eendagskenteken aan voor de dag dat je naar de keuring gaat.
De orginele Duitse autopapieren worden ingenomen en je krijgt de kopieën hiervan. Je moet je legitimeren. Je krijgt de tijdelijke kentekenpapieren mee en je zult thuis een tijdelijk kenteken moeten maken.
12. Maak een afspraak of ga tussen 8.00 en 12.00 op keuren zonder afspraak bij de RDW om de auto in te voeren. Ga er nooit heen met je auto met exportkentekens. Dit zou wel eens een vervelende situatie en hoge boete kunnen op leveren. Vaak zit RDW en douane bij elkaar in een gebouw.
Het is mogelijk om je auto gelijk te keuren(APK) bij de RDW. Het is niet toegestaan om rond te rijden in een auto zonder APK in NL.
De kosten bij de RDW zijn:
Personenauto licht / identificatie € 53,-
Personenauto licht / vrijwillige apk € 31,-
Leges voertuigbewijs (Deel 1A) € 38,-
Leges tenaamstelling (Deel 1B) € 9,25
Totale kosten RDW € 131,25
13. De auto is goedgekeurd en je hebt bovenstaande kosten betaald. Je mag nu met de factuur van het RDW samen met je ingevulde BPM-papieren naar de douane.
De papieren worden nagekeken en waarschijnlijk per direct goedgekeurd.
14. Je krijgt een email van de douane of de belastingdienst met daarin de BPM-betaling.
Als je deze hebt betaald worden de papieren in orde gemaakt en opgestuurd.
15. Ga naar een bedrijf dat kentekenplaten mag maken. Zodra deze gemaakt zijn mag je er mee rijden.
16. Nu is het mogelijk om je auto bij te verzekeren.
Ik ben nu bij punt 14 en wachtend op dit emailtje.
Het exporteren is bij mij op deze manier gegaan in de gemeente Wuppertal.
Het is mogelijk dat in een andere gemeente de kentekenplaten en het afmelden niet in een gebouw liggen.
De totale kosten voor een auto in te voeren excl BPM zijn €170,-(zie tekst) + € 131,25 (RDW)= € 300,-
Auto invoeren van Duitsland naar Nederland
- Contacteer:
Re: Auto invoeren van Duitsland naar Nederland
En dan nog de eventuele bpm nog betalen...
Maar erg duidelijk, bedankt!
Maar erg duidelijk, bedankt!

Groet, Age
ja dat is stap 14
wij hebben m maandag betaald.... nu hopen dat we snel de papieren krijgen

wij hebben m maandag betaald.... nu hopen dat we snel de papieren krijgen

Buiten dat ik nogsteeds mezelf afvraag uit interesse om wat voor auto het ging is het idd een heel goed topic! Zullen veel mensen wat aan hebben die de stap niet helemaal durven te nemen

Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
haha dan typ ik het toch ff snel
gaat op n mazda 6 mps
foto's staan bij clioII bij mijn topic clio RS

gaat op n mazda 6 mps

foto's staan bij clioII bij mijn topic clio RS
on topic vraagje dan maar.
Klopt het dat je alleen (rest)BPM betaalt voor de ingevoerde auto wanneer deze vanuit een land binnen de EU wordt geimporteerd, en geen BTW?
Klopt het dat je alleen (rest)BPM betaalt voor de ingevoerde auto wanneer deze vanuit een land binnen de EU wordt geimporteerd, en geen BTW?
Klopt BPM is eigenlijk de belasting.
Gelukkig hoeven we niet ook nog eens btw te betalen want bpm is al hoog genoeg!!
Maar nog steeds een stuk goedkoper dan in NL kopen. ook stonden er in NL drie mazda 6 mps te koop en in Duitsland een stuk meer.
Gelukkig hoeven we niet ook nog eens btw te betalen want bpm is al hoog genoeg!!
Maar nog steeds een stuk goedkoper dan in NL kopen. ook stonden er in NL drie mazda 6 mps te koop en in Duitsland een stuk meer.
whoehoe we hebben de papieren vandaag gekregen dus net ff de kentekenplaten laten maken en nu mogen we ermee rijden

Top handleiding! Ik ga binnenkort ook een clio'tje importeren uit Duitsland.
Kwam deze import handleiding ook nog tegen: http://www.automotiveimport.nl/werkwijze
Mocht je trouwens zelf de BPM willen berekenen en niet weten wat de netto catalogusprijs is, dan is het makkelijk om via verzekeringsmaatschappijen deze netto waarde op te zoeken. Bijvoorbeeld http://www.unive.nl" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; -> auto verzekering
M. vanboers
Kwam deze import handleiding ook nog tegen: http://www.automotiveimport.nl/werkwijze
Mocht je trouwens zelf de BPM willen berekenen en niet weten wat de netto catalogusprijs is, dan is het makkelijk om via verzekeringsmaatschappijen deze netto waarde op te zoeken. Bijvoorbeeld http://www.unive.nl" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; -> auto verzekering
M. vanboers