OPGELOST - Ernstige ratel versnellingsbak??
OPGELOST - Ernstige ratel versnellingsbak??
Sinds vanmiddag maakt de Clio 1.4 RN uit 1996 van ons een heel ernstig ratelend geluid voorin.
Wij horen het alleen bij versnellingen 1, 2 en 3 met optrekken en gas los, trap je koppeling in dan
hoor je het nog steeds, maar wat minder.
In de 4e en 5e versnelling hoor je niets meer van het ratelen.
Mijn vermoeden is dat de versnellingsbak niet goed meer is, iemand dit vaker meegemaakt of kent
de symptonen?
Groetjes,
Klaas
Wij horen het alleen bij versnellingen 1, 2 en 3 met optrekken en gas los, trap je koppeling in dan
hoor je het nog steeds, maar wat minder.
In de 4e en 5e versnelling hoor je niets meer van het ratelen.
Mijn vermoeden is dat de versnellingsbak niet goed meer is, iemand dit vaker meegemaakt of kent
de symptonen?
Groetjes,
Klaas
Re: Ernstige ratel versnellingsbak??
Hoor je het ook bij stilstand of dan niet?
Als het minder is tijdens rijden met ingetrapte koppeling denk ik eerder aan lagers van de aandrijfas, of homokineten dan aan de bak zelf.
Als het minder is tijdens rijden met ingetrapte koppeling denk ik eerder aan lagers van de aandrijfas, of homokineten dan aan de bak zelf.
Bij stilstaan in de vrij horen we ook niets ratelen, puur alleen in eerste 3 versnellingen rijdend en de achteruit versnelling.
Vind het wel vreemd dat je in de 4e en 5e versnelling de ratel niet meer hoort.
Vind het wel vreemd dat je in de 4e en 5e versnelling de ratel niet meer hoort.
Gisteren nogmaals even goed naar gekeken, waarschijnlijk druklager/groep.
Vanavond beginnen we met de bak demonteren.
Vanavond beginnen we met de bak demonteren.
Gisteren begin gemaakt, bak nog niet eruit maar duurt niet lang meer, gelijk wat andere dingen gezien.
- Ashoes aandrijfas L bakzijde zit een scheurtje in
- Motorsteun achter kun je niet echt meer een steun noemen
Vanavond weer even verder en hoogstwaarschijnlijk kan donderdag de bak eruit.
- Ashoes aandrijfas L bakzijde zit een scheurtje in
- Motorsteun achter kun je niet echt meer een steun noemen
Vanavond weer even verder en hoogstwaarschijnlijk kan donderdag de bak eruit.
We hopen donderdag de bak eraf te hebben, dus dan zullen we het wel zien.
Met het luisteren hetvolgende gedaan :
- Motor gestart in vrij met koppeling in (geen geratel)
- In vrij laten staan, koppeling op laten komen (het ratelen begint eerst langzaam en blijft daarna doorgaan)
- Trap koppeling weer in (blijft nog even ratelen en stopt daarna weer)
Het geluid zit niet in het bak gedeelte, maar meer bij de koppeling, lijkt dus meer op dat de druklager los rond aan het stuiteren is.
Wellicht hadden we geluk in 4e en 5e versnelling met het zeer korte ritje naar huis dat deze niet ratelde.
Met het luisteren hetvolgende gedaan :
- Motor gestart in vrij met koppeling in (geen geratel)
- In vrij laten staan, koppeling op laten komen (het ratelen begint eerst langzaam en blijft daarna doorgaan)
- Trap koppeling weer in (blijft nog even ratelen en stopt daarna weer)
Het geluid zit niet in het bak gedeelte, maar meer bij de koppeling, lijkt dus meer op dat de druklager los rond aan het stuiteren is.
Wellicht hadden we geluk in 4e en 5e versnelling met het zeer korte ritje naar huis dat deze niet ratelde.
Bak is eraf, toch de bak zelf waar een ratel in zit.
Op zoek naar een andere bak dus
Op zoek naar een andere bak dus
Probeerr http://www.onderdelenlijn.nl" onclick="window.open(this.href);return false; is
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
We hebben vanmorgen op de sloop een andere bak gehaald :-)
Prijs vond ik wel meevallen, 75 euro.
Ook gelijk bij automaterialenzaak nieuwe steun, koppelingsset, versnellingsbakolie, ashoes gehaald.
Gaat helemaal goedkomen met het Clio'tje
Prijs vond ik wel meevallen, 75 euro.
Ook gelijk bij automaterialenzaak nieuwe steun, koppelingsset, versnellingsbakolie, ashoes gehaald.
Gaat helemaal goedkomen met het Clio'tje
Nieuwe koppeling en bak hangen alweer aan de motor, vanavond de uitlaat weer monteren en assen erop zetten (versnellingsbak vullen met olie) en de rest weer vastzetten en dan kan die er weer tegenaan 
Zow, het autotje rijdt weer, wel met een JB1197 bak van een Megane 1.6 
Nog even een update van de rij-ervaring met de andere bak.
HEERLIJK!
- Snelheid komt goed overeen met wat de teller aangeeft, 50km/h op teller is zon 48km/h bij een meet-paal
- Lager in de toeren op de snelweg, 120km/h bij 3000rpm, vorige bak was het bij dezelfde snelheid al 3500 toeren (dus nu ook zuiniger)
- Optrekken geen verschil, gaat vlot en soepel zonder schokken
- Vriendin viel in slaap op de bijrijdersstoel, terwijl ze dat anders niet makkelijk kan
HEERLIJK!
- Snelheid komt goed overeen met wat de teller aangeeft, 50km/h op teller is zon 48km/h bij een meet-paal
- Lager in de toeren op de snelweg, 120km/h bij 3000rpm, vorige bak was het bij dezelfde snelheid al 3500 toeren (dus nu ook zuiniger)
- Optrekken geen verschil, gaat vlot en soepel zonder schokken
- Vriendin viel in slaap op de bijrijdersstoel, terwijl ze dat anders niet makkelijk kan
-
Noread
Re: OPGELOST - Ernstige ratel versnellingsbak??
Mijn ervaring met die meetpalen is dat ze over het algemeen erg wisselvallige resultaten geven. Kan er 2x op een dag langs rijden met dezelfde snelheid en 2 resultaten krijgen met een verschil van 5km/h. 
Re: OPGELOST - Ernstige ratel versnellingsbak??
Heb verschillende meetpalen gehad en gaven ongeveer hetzelfde aan (verschil van 2km/h) dus zit aardig goed.Noread schreef:Mijn ervaring met die meetpalen is dat ze over het algemeen erg wisselvallige resultaten geven. Kan er 2x op een dag langs rijden met dezelfde snelheid en 2 resultaten krijgen met een verschil van 5km/h.
Het ligt er ook aan hoeveel verkeer er is.
Heb weleens meegemaakt dat er een auto tegemoet kwam in het meetgebied van de paal en dan gaat ie ook rare waardes aangeven.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 2734 Weergaves
-
Laatste bericht door martl20
-
- 7 Reacties