schakelaar ruitenwisser interval

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
nicofeenstra

schakelaar ruitenwisser interval

Bericht door nicofeenstra »

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met de intervalschakelaar van de ruitenwisser. Ik moet soms wat met de schakelaar heen en weer bewegen voordat de gewenste stand ingeschakeld wordt. Vooral bij de meest snelle stand moet ik met de schakelaar heen en weer bewegen voordat hij de meeste snelle wisstand pakt. Ook de schakelaar voor de boordcomputer die op hetzelfde pookje zit weigerd af en toe dienst.

Ik heb al het een en ander gelezen over de audiobedieningsunit die wel eens de geest wil geven. Aangezien dit pookje op dezelfde unit zit dacht ik dat het probleem in dit gedeelte zit. Weet iemand of je deze unit er zo uit kan halen of dat daarvoor het stuur los moet? En kan je deze schakelaar zelf openmaken of moet je de hele unit vervangen? Herkent iemand deze problemen of is dit toch niet zo vaak voorkomend?

Groet,

Nico Feenstra
Gappie

Re: schakelaar ruitenwisser interval

Bericht door Gappie »

Beste Nico,

Ik heb toevallig af gelopen week mijn ruitenwisser en lichtschakelaar moeten vervangen bij de garage. Ik weet niet of dit iets is wat je zelf zou kunnen doen. Bij mij moest het namelijk eerst uitgelezen worden wat echt het probleem was. Ik hoop voor je dat iemand een typ voor je heeft. Want als het vervangen moet worden bij de garage moet je diep in je buidel graaien. Ff een idicatie ik moest met uitlezen er bij een bedrag betalen van 580 euro voor bijde schakelaars en het plaatsen van.

Succes met je storing

Gr Richard Sluiter
nicofeenstra

Hallo Richard,

Bedankt voor je reactie!

Dat is idd erg veel geld!, maar ik hoef alleen de rechtermodule te vervangen. De lichtschakelaar doet het nog prima. Dan doe ik er denk ik nog niks aan zolang het nog werkt (met een beetje behelpen).

Groet

Nico Feenstra
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

580 euro...

De beide units kosten samen ca 200, uurtje om ze erin te zetten....

Ik denk dat er meer vervangen is dan de schakelaars.
Gappie

Bericht door Gappie »

De hoogte van het bedrag is idd niet alleen de schakerlaars.

Ze zijn eerst 2.5 uur aan het uitzoeken geweest, wat het probleem veroorzaakt heeft. Enof echt de schakelaars stuk waren.

De schakelaars samen kosten 380 euro

Groet Richard
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Tsja, uren zijn duur...

Maar als ik de schakelaars opzoek kom ik met de beste wil niet bovende 300 incl btw (200 ex prijspeil 2009) voor beide en dan heb ik de meest luxe uitvoering genomen.....

Het is trouwens een gegeven dat ze bij de Clio 3 vaker kapot gaan. Beetje garage (dealer) heeft dan een set op voorraad en weet binnen een half uur of ze wel of niet kapot zijn. Denk dat jouw garage er een loopje mee genomen heeft. Of hebben ze ook de plaat waarde schakelaars op gemonteerd zijn vervangen. Dan kom je in de buurt van die 380.
nicofeenstra

Hoi Arjan,

Is het mogelijk om de schakelaar er zelf in te zetten, want als ik de constructie zo bekijk moet het stuur eraf. Dit wil ik liever niet zelf doen ivm met de airbag en de schakelaars van de cruise control. Als de schakelaar nog te betalen is wil ik het wel overwegen.

Werk je bij een dealer dat je dat kan zien?

MVG

Nico Feenstra
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Zelf vervangen is niet moeilijk zolang je de losse schakelaars monteerd. Heb je ook de plaat erachter nodig moet je stuur eraf, bij losse schakelaars niet. Dan volstaat het de kappen rond de stuurkolom eraf te halen, dan zie je de schroeven van de schakelaars zitten.

Nee ik werk niet bij Renault... Heb wel Dialogys, het onderdelenprogramma van Renault :wink:

Ik zal straks wel ff een plaatje opzoeken.

***EDIT***

Afbeelding

:thumbsup:
Pekke
forum starter

Bericht door Pekke »

ik heb nog een rechter deel met schakelaar voor ruitenwisser en radio bediening over. Mijn radiobediening hield er mee op (knoppen bleven hangen), maar kon het toen toch eenvoudig weg repareren met wat olie :) Voor een mooi prijsje mag hij wel weg, maar ik heb hem niet gebruikt (van de sloop) aangezien mijne toch makkelijk te repareren bleek. Dus ik weet niet 100% of hij werkt, verder niks meer mee gedaan dus. Op verzoek kan ik wel een foto plaatsen/sturen
nicofeenstra

Bedankt voor de snelle reacties!

Is het verstandig om beide schakelaars te vervangen dan (ook die van de verlichting)? Gaan die ook vaak stuk? Die schakelaar gebruik ik eigenlijk nooit omdat de verlichting automatisch aangaat wanneer de motor gestart wordt, en weer uitgaat wanneer de motor uit is en ik de bestuurdersdeur open doe.

Hallo Pekke, bedankt voor je aanbod ik hou die nog even in beraad.

Groet

Nico Feenstra
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Als het niet kapot is, lekker laten zitten. :wink:
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

De lichtschakelaar gat nogal geregeld kapot, maar als je geen problemen hebt lekker laten zitten!
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
nicofeenstra

OK dank.

Dan zal ik binnenkort eens gaan sleutelen.

Bedankt voor alle reacties

Groet

Nico Feenstra
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Frank [Factory] »

Staan momenteel ook Clio 3 schakelaars op marktplaats.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Elektronica (vraag & antwoord)”