Lekkage bij zonneklep bijrijder

Voor alles aan de buitenkant, van frontlip tot achterspoiler
Plaats reactie
peter

Lekkage bij zonneklep bijrijder

Bericht door peter »

Hallo,
Wie kan me helpen? zins vandaag heb ik een lekkage aan de bijrijderszijde. Daar waar de zonneklep zit gemonteerd komt het water naar binnen "gestroomt". De auto heeft een orgineel kantel/schijfdak, maar deze is aan de binnenzijde droog.
Wie kan me helpen de oorzaak van deze lekkage te vinden?

groeten Peter
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Lekkage bij zonneklep bijrijder

Bericht door Arjan »

Heb je een phase 1? Dan is ook vaak de antennevoet de boosdoener. Even achter je interieurlampje checken.
peter

Bericht door peter »

Hallo Arjan,

Wat is / betekend phase 1? de clio is van 2002.
groet Peter
roylee
forum member
Contacteer:

Bericht door roylee »

Afbeelding
Petare
forum member
Contacteer:

Bericht door Petare »

TS geeft aan dat de auto een glazendakje heeft. Mijn Clio II ph2 heeft een origineel elektrisch schuif/kanteldak en last van het zelfde probleem maar dan bij de binnenverlichting en bestuurderkant. Ik dacht ik opgelost te hebben door het afdichtingsrubber van het schuif/kanteldak en glas goed schoongemaakt te hebben en de rand tussen het dak en het schuif/kanteldak afgekit te hebben. Hierdoor was het een tijdje droog, alleen had de kit niet netjes gehecht bleek een paar weken terug en eergister trok alle kit tussen het kanteldak en dak alweer af. En sinds dien lekt het weer lekker door :thumbsdown: ! Ik ben nog bezig met een how-to hiervoor, maar zet deze niet online voordat het probleem voor 100% is opgelost op mijn eigen auto en ik zeker weet waar de duvel zit...

Uit ervaring kan ik je vertellen (als je een ph2 bezit, bij ph1 kan het ook nog het antennevoetje zijn) dat de aangegeven lekkage komt door een niet goed aansluitend rubber/kunstof tussen het metalen dak en het schuif/kanteldak zelf. Als deze afgekit zou worden hoop ik voor de TS dat de lekkage weg is. Gebruik een kitsoort dat goed kan tegen temperatuursverschillen en hecht op zowel metalen;autolakken en kunstof. Ontvetten van de te kitten plek is uiterraard een pré!

Succes ermee :wink:

Afbeelding
Vrouw: '09 Clio III Dynamique 1.2TCE (Good old D4Ft)
Ikke: '17 Talisman Initiale Paris 1.6TCE 7EDC (M5M)
peter

Bericht door peter »

Dacht dat ik vandaag geluk had.
Beide afvoerbuisjes met een stroomdraad door gestoken. na circa 1.25 meter kwam ik niet verder en verwacht dat ik in de wielkast zat.
Daarna de rubbers schoon gemaakt en de geleiders van het schijfmechanisme.
Zet de auto mooi in de regen voor de "waterproef" en weer wordt het nat.
Auto weer onder het afdak geplaatst. Hopelijk heeft nog iemand een tip.

groeten Peter
marcelio
forum starter
Contacteer:

Bericht door marcelio »

ditzelfde geldt ook voor mijn clio 2 ph3

vaak rubbers schoongemaakt en geleiders, en ook de afvoer met remkabel doorgetrokken.

als je dakraam open zet, en je giet water in de hoeken, loopt het netjes bij de voorwiel-kast eruit.
Ook met droog weer getest, en interieur werd niet nat, ook niet na veelvuldig spoelen.

Nu de droge vorst weg is, en het weer nat is geworden is mijn interieur bovenin ook weer nat aan het worden.
:(

Mijn vermoeden is dan ook dakraam-cassette op metaal zelf idd.
Kitten is een idee, maar tussen dakraam-cassette en het dak zelf, rubber vervangen lijkt me toch de beste oplossing!

Iemand ervaring dit dit heeft gedaan of laten uitvoeren?

ik heb tijdje geleden al wel een 13pagina lange handleiding gevonden over dakraam van de clio, wie hier belang bij heeft, stuur me maar ff een pm.
did drive Clio II PhAseIII 1.5 dci 82pk dynamique luxe
Now drive a
Volvo V40 1.9d
Clio IV Dynamique 1.5dci 90pk
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Zoals Petare het heeft gedaan werkt wel maar als de kit iets gaat werken heb je kans dat er weer lekkage zal komen.

Het best kan je bij dergelijke after-market daken het frame loshalen. Aan de binnenkant zit het frame meestal geschroefd waardoor de twee helften vastklemmen. De schroeven zitten veelal onder de hemelbekleding die met een rubberstrip vastgeklemd zit. Je kan de framerand die op het dak zit optillen en er kit onder spuiten. Alle kit die bij het opnieuw vastzetten ertussenuit komt afstrijken en je hebt een veel betere dichting.

Verder: Het rubberwaar de glasplaat op rust soepel houden met een spray of dergelijke is een stukje onderhoud wat je regelmatig moet doen. Open daken worden vaak vergeten, maar hebben wel degelijk goed onderhoud nodig. Evenals het regelmatig doorspoelen van afvoertjes (als die er bij zitten).
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Hier moet je de kit 'Shell Tixophalte' voor gebruiken. Gegarandeerd dicht! Is voor onder water/vocht
Laatst gewijzigd door sj0ertum op 14 feb 2012 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

kip = kit :wink: en anders: goed plukken voordat je 'm ertussen propt. :laugh4:
marcelio
forum starter
Contacteer:

Bericht door marcelio »

sj0ertum schreef:Hier moet je de kit 'Shell Tixophalte' voor gebruiken. Gegarandeerd dicht! Is voor onder water/vocht
thx voor de tip, kit is binnen!
Ik zal morgen een poging wagen....
Now drive a
Volvo V40 1.9d
Petare
forum member
Contacteer:

Bericht door Petare »

Howto staat online!
https://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... 03&t=13571" onclick="window.open(this.href);return false;
Vrouw: '09 Clio III Dynamique 1.2TCE (Good old D4Ft)
Ikke: '17 Talisman Initiale Paris 1.6TCE 7EDC (M5M)
marcelio
forum starter
Contacteer:

Bericht door marcelio »

thx....hiermee ga ik aan de slag, alleen perslucht komt idd. wel van pas. Ik zal ff een adresje opzoeken aangezien ik dit zelf niet heb staan. Zit er goed uit, na de behandeling de lekkage ook uit gebleven?
Now drive a
Volvo V40 1.9d
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Exterieur (vraag & antwoord)”