Distributieriem geknapt, zelf maken/laten maken?
Distributieriem geknapt, zelf maken/laten maken?
Beste forummers,
Laatst reed ik met een gangetje van 60 in zn 4. Het begon allemaal met wat getik onder de motorkap en rondom de auto. Nog geen 2-3 minuten later hoorde ik een harde PTSSJJJ onder de motorkap en sprongen de motortemperatuurlamp en de olielamp aan, stuurbekrachtiging viel weg. Of de motor uitviel of niet weet ik niet meer door mijn paniekstatus. Auto aan de kant gezet, naar huis gesleept door mn vader. Ik heb zelf onder de motorkap gekeken en de v-snaar was erg gerafeld. Ik dacht dat dit het probleem was tot de ANWB langskwam om mij te vertellen dat met het starten de nokkenassen niet meer meedraaiden. Hij zei dat mijn auto helemaal kapot is nu. Volgens hem heeft ergens onderin het blok de distributieriem de v-snaar 'opgegeten' door een scheve ligging van de snaar. De gevolgen hiervan zijn dus kromme kleppen etc etc jullie weten het wel. Zuigers schijnen nog intact te zijn.
Nu wil ik graag geld uitsparen voor een reparatie en zoveel mogelijk zelf doen. Hierbij wil ik beginnen met het loshalen van mijn cilinderkop. Ik ben best wel een noob op dit gebied dus zou iemand mij de volgorde van alles uit kunnen leggen van koelvloeistof loshalen tot volgorde van kopbouten loshalen/aandraaien en de aanhaalmomenten etc. Ook zit er 1 helft van alle kopbouten onder het spruitstuk verborgen.. geen idee hoe ik hier bij kom. Is er misschien ergens een (foto)tutorial?
Alvast erg bedankt. Groetjes, een gebroken RSi'er.
Laatst reed ik met een gangetje van 60 in zn 4. Het begon allemaal met wat getik onder de motorkap en rondom de auto. Nog geen 2-3 minuten later hoorde ik een harde PTSSJJJ onder de motorkap en sprongen de motortemperatuurlamp en de olielamp aan, stuurbekrachtiging viel weg. Of de motor uitviel of niet weet ik niet meer door mijn paniekstatus. Auto aan de kant gezet, naar huis gesleept door mn vader. Ik heb zelf onder de motorkap gekeken en de v-snaar was erg gerafeld. Ik dacht dat dit het probleem was tot de ANWB langskwam om mij te vertellen dat met het starten de nokkenassen niet meer meedraaiden. Hij zei dat mijn auto helemaal kapot is nu. Volgens hem heeft ergens onderin het blok de distributieriem de v-snaar 'opgegeten' door een scheve ligging van de snaar. De gevolgen hiervan zijn dus kromme kleppen etc etc jullie weten het wel. Zuigers schijnen nog intact te zijn.
Nu wil ik graag geld uitsparen voor een reparatie en zoveel mogelijk zelf doen. Hierbij wil ik beginnen met het loshalen van mijn cilinderkop. Ik ben best wel een noob op dit gebied dus zou iemand mij de volgorde van alles uit kunnen leggen van koelvloeistof loshalen tot volgorde van kopbouten loshalen/aandraaien en de aanhaalmomenten etc. Ook zit er 1 helft van alle kopbouten onder het spruitstuk verborgen.. geen idee hoe ik hier bij kom. Is er misschien ergens een (foto)tutorial?
Alvast erg bedankt. Groetjes, een gebroken RSi'er.
Re: Distributieriem geknapt, zelf maken/laten maken?
Waarschijnlijk wil je je het niet horen.. maar ik zou het echt door een ervaren iemand laten doen.. ik snap dat je geld wilt besparen, maar ik denk dat je meer geld kwijt bent als je het dadelijk verziekt omdat je wat 'aan zit te kloten'..
Re: Distributieriem geknapt, zelf maken/laten maken?
Kan je dan misschien een onder en bovengrens aangeven voor de totale reparatie?
Ik kan aan een gebruikte, gereviseerde compleet gevulde cilinderkop komen voor 150eu.
Ik kan aan een gebruikte, gereviseerde compleet gevulde cilinderkop komen voor 150eu.
Re: Distributieriem geknapt, zelf maken/laten maken?
komt ook nog een disriem set bij inclusief toebehoren a 300+-
Re: Distributieriem geknapt, zelf maken/laten maken?
Voor die kop zou ik zeggen doen, maar dan de rest nog ja inderdaad!
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
Re: Distributieriem geknapt, zelf maken/laten maken?
Maar dan heb je ook wel meteen een nieuwe distributie set en kun je weer 5 jaar vooruit
Zou er trouwens in jou geval ook niet zelf aan beginnen, is wel een klusje wat vrij precies komt niet iets om eens te gaan 'proberen'

Zou er trouwens in jou geval ook niet zelf aan beginnen, is wel een klusje wat vrij precies komt niet iets om eens te gaan 'proberen'

- Negotiator
- forum starter
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 16 jun 2009 21:28
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Distributieriem geknapt, zelf maken/laten maken?
of voor weinig een RSI van MP kopen en blok over zetten.
Meestal staan die dingen te koop omdat de carros op is, blokken zijn
beresterk
Meestal staan die dingen te koop omdat de carros op is, blokken zijn
beresterk
2002 Scenic 2.0 16v Sportway
2006 Clio 1.6 16v Initiale
2006 Clio 1.6 16v Initiale
- Rickert
- Oud-beheerder
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
- Locatie: Wijk bij Duurstede
- Contacteer:
Re: Distributieriem geknapt, zelf maken/laten maken?
Voor zo'n reparatie ben je wel gemiddeld 1000 euro kwijt incl btw
Is maar net wat de garage aan prijs opgave doet, doen ze pas als ze het blok open hebben ivm motorschade. Je weet het immers nooit wat er kapot is als je het niet kan zien

Is maar net wat de garage aan prijs opgave doet, doen ze pas als ze het blok open hebben ivm motorschade. Je weet het immers nooit wat er kapot is als je het niet kan zien

Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Technisch Specialist autotechniek
Re: Distributieriem geknapt, zelf maken/laten maken?
Lijkt me dat je bij een gereviseerde cilinderkop geen kleppen meer hoeft in te slijpen of dat de kop gevlakt moet worden...WHOPPER schreef:Kan je dan misschien een onder en bovengrens aangeven voor de totale reparatie?
Ik kan aan een gebruikte, gereviseerde compleet gevulde cilinderkop komen voor 150eu.

Re: Distributieriem geknapt, zelf maken/laten maken?
Niet altijd meteen zo wantrouwend meneer bongers, zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten 

- cliotuner
- forum member
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 26 mei 2008 19:05
- Locatie: nieuwleusen
- Contacteer:
Re: Distributieriem geknapt, zelf maken/laten maken?
gewoon een andere clio kopen of een clio sloper kopen en blok daarvan overzetten of een los blok koppen en overzetten dat zijn denk ik voor jou de goedkoopste oplossingen

Re: Distributieriem geknapt, zelf maken/laten maken?
Heb deze advertentie gevonden, alleen ik vertrouw het niet helemaal..
http://link.marktplaats.nl/473567790" onclick="window.open(this.href);return false;
http://link.marktplaats.nl/473567790" onclick="window.open(this.href);return false;
- Negotiator
- forum starter
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 16 jun 2009 21:28
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Distributieriem geknapt, zelf maken/laten maken?
en waarom niet als ik vragen mag ??
2002 Scenic 2.0 16v Sportway
2006 Clio 1.6 16v Initiale
2006 Clio 1.6 16v Initiale
Re: Distributieriem geknapt, zelf maken/laten maken?
Hoe kan ik er 100% zeker van zijn dat dat blok dat aantal kilometers gelopen heeft? Hij ziet er iig geroester en verneukter uit dan mijn blok en die heeft er bijna 13000 meer op zitten