gebroken voorveer

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
willemkorver
beginner
Contacteer:

gebroken voorveer

Bericht door willemkorver »

Hallo,

Oktober vorig jaar heb ik bij het op het forum bekende adres in Delft mijn Clio III 30 mm laten verlagen met een set KW-verlagingsveren. Sinds dit weekend heb ik na een aanvaring met een hoge vluchtheuvel last van een knallend geluid linksvoor bij het nemen van hobbels en bij vol insturen. Het is een moeilijk te omschrijven geluid, maar klinkt als boink, is ook licht in het stuur te voelen en doet vermoeden dat het iets te maken heeft met de linker voorveer. Is het mogelijk dat deze veer gebroken is na zo'n korte leeftijd of zou het ook nog iets anders kunnen zijn. Auto word altijd erg rustig en met veel liefde gereden, het nemen van de vluchtheuvel gebeurde ook absoluut niet lomp, maar werd net verkeerd ingeschat 10 km/u was beter geweest dan 20 km/u.
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: gebroken voorveer

Bericht door Frank [Factory] »

Ik vermoed dat je een veerpootlager stuk hebt. Een veelvoorkomende kwaal van de Clio 3.
Dus het zijn waarschijnlijk niet je veren vermoed ik.
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Als je auto stil staat en je draait het stuur, dan hoor je waarschijnlijk op vaste punten een bonkend geluid.
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Kijk ook hier maar eens:

http://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... er#p247763

Dit zou ongeveer aan moeten sluiten met het geluid dat je hoort.
Staat ook meteen wat het kost.
willemkorver
beginner
Contacteer:

Frank,

Bedankt voor je snelle reactie, jouw probleemomschrijving komt precies overeen met wat ik zelf al ervaren heb. Ik heb het voorwiel er van het weekend zelf ook al afgehaald om te kijken of ik iets kon zien aan de voor wielophanging/voorveer. Ik weet niet of je een breuk vanwege de gele coating kan zien, maar er was verder niets vreemds aan de veer/schotel te zien.
Is het nu verstandig om naar de lokale Renaultdealer te gaan of kan ik ivm evt. garantie op veer toch beter naar Delft af reizen, ik woon zelf in Hellevoetsluis? Ik weet nl. niet of ze een veerpootlager op voorraad hebben en de Renaultdealer zit om de hoek.
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Dit valt niet onder garantie van Delft. Met de montage van de veren of de veren zelf is niets aan de hand. En dat je veerpootlager stuk is ligt niet aan de verlagingsveren. Aan de veerpootlagers wordt bij het plaatsen van verlagingsveren namelijk niets gedaan. Deze zijn dan ook nog origineel Renault.

Het komt vaak voor dat de veerpootlagers van de Clio 3 stuk gaan. Maar dit kunnen ze bij iedere garage wel vervangen hoor. Hoeft niet persée bij de dealer.
willemkorver
beginner
Contacteer:

Oké duidelijk. Ik ging er ook niet vanuit dat het viel onder de garantie van de verlagingsveren. Maar wil een beetje voorkomen dat ik onnodig heen en weer moet rijden omdat het wel/niet aan de veren ligt. Maar na je reactie lijkt het me verstandiger om gewoon bij de dealer om de hoek langs te gaan zodat het zo snel mogelijk weer in orde komt.
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Zeker weten doe je het nooit, maar ik acht de kans erg groot dat het je veerpootlager is en niet de veren zelf.

Waarschijnlijk was dat drempeltje de druppel voor je veerpootlager.
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Laat maar even weten hoe het gegaan is als je auto weer klaar is.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”