clean install 13 cm subs.(toch maar naar een 8 inch woofer)

Van tweeter tot Woofer
Plaats reactie
jeroentune

clean install 13 cm subs.(toch maar naar een 8 inch woofer)

Bericht door jeroentune »

Sinds maart in het bezit van de Clio (3 deurs ), eerst de broodnodige dingen aan de auto gedaan en langzaam begin ik te werken aan het audio gedeelte .

wat is mijn idee over de audio die ik wil plaatsen :

clean install .
geen extra ruimte in beslag nemen .
redelijk low budget
SQ , Geen SPL .

ik wil werken met de standaard tunerlist radio met stuur bediening en een ACB voor mijn iphone en eventueel een 200 GB HD in het handschoenenkastje . de ACB moet nog gekocht en geplaatst worden .

ik heb beide deuren voorzien van dempingsmateriaal en de boel gekit om lucht dicht en trillingsvrij te maken . daarna een MTC compo set gekocht en geplaatst . bijbehorend filter uit elkaar gesoldeerd en verdeeld over laag en hoog .. de 13 cm woofers hebben een mooie alu fase kegel . conclusie : het hoog , mid en midlaag is prima zo .. ik ben echt tevreden , wil ik niets meer aan veranderen .

ik wil mijn kofferbak vrij houden en een eventuele versterker plaatsen onder mijn stoel . ik heb niet een heel krachtig model nodig , dus een klein model moet genoeg zijn . ik wil achter geen hoog en mid , maar alleen sub laag .
ik heb het idee dat ik perse de ruimtes van de achter speakers wil gaan gebruiken . ik heb het binnen interieur er intussen helemaal af gehad en de klankkasten helemaal bekleed met bitumen en ook hier met kit alle gaatjes gedicht .. eerst heb ik gedacht aan 2 13 cm longstroke woofers als sub . echter het verzenden is duurder dan de units zelf ! wat ik wil doen is het volgende .. ik wil met 2 houten panelen het grote gat dichten en daar 2 16 of 20 cm woofers in plaatsen , dan het interieur paneel waar de ruimte van de 13 cm unit in zit helemaal aanpassen zodat het geluid goed naar binnen komt .. de voorzet frontjes ook bewerken met speaker stof enz ..

is dit al eerder gedaan bij een van de clio installs ?

Ideeën of opmerkingen welkom !

Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroentune op 14 aug 2011 10:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Idee clean install met 2 16 of 20 cm woofers .

Bericht door Vinnie »

heb je voor mij het adresje voor die 13cm woofers?

je hebt ook woofers die onder je pagagiers stoel passen.
of je maakt zelf een kist daar met een woofer
Groeten, Vincent.
jeroentune

ha Vinnie .. zoek effe op tang band . hier de link !

http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w5-1138sm.htm

Jeroen
jeroentune

Vandaag opnieuw gemeten en gekeken , als het interieur ongewijzigd moet blijven dan blijf ik toch bij 13 cm ... wel de Tang bands in duitsland gevonden .. a 42 euro per stuk . toch maar bestellen ..

Jeroen
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Mooi dat je ze wat dichterbij hebt kunnen vinden Jeroen :thumbsup:
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Contacteer:

Bericht door Age »

Heb je een linkje van waar je ze gevonden hebt? Ik moet ook nog eens wat fatsoenlijke boxjes in de achterpanelen....
Groet, Age
ClioMarcel

Bericht door ClioMarcel »

@ Age .. ik heb nog wel een adresje voor je in Friesland :sunny:
jeroentune

ben intussen aan het verzamelen gegaan .. ik heb een Hifonics Zeus z200 op marktplaats gevonden , die moet de boel gaan aansturen , ook 2 tang band 13 cm subs besteld . zodra alles binnen is zal ik een how-to maken over de bouw enz ..

Jeroen
jeroentune

Intussen aan de gang geweest met de Hifonics versterker. Hij moet gaan komen onder de bestuurders stoel en hij past naadloos :thumbsup: echter dan kan ik dus geen bedrading aansluiten en wordt het een draden rommel . ik heb nu een soort houten frame gemaakt waar de versterker op vast zit . nu zijn de aansluit terminals keurig vrij gekomen en kan ik alles aansluiten . de high level- tulp uit omvormer zit keurig onder het frame en zo kan ik daar ook alle bedrading kwijt . een 6 Qua mm kabel getrokken naar de accu voor de voeding en ook de remote kabel loopt al naar de radio (nog niet aangesloten )en de massa ligt al aan het frame van de auto . ook de speakerkabels van en naar de versterker liggen al op hun plek en nu alles netjes weg gewerkt. het wachten is op de woofers en dan kan ik aan de gang . nog het een en ander dempen en lucht dicht maken en dan kitten en afwerken en de woofers plaatsen .

welke power van de tuner list radio kan ik het beste gebruiken voor de Remote naar de versterker ?

Jeroen
jeroentune

intussen de achterste klank kasten helemaal gedempt met dempings matten en noppen schuim. er gaan 2 platen dempingsmateriaal in de kast en op het binnen scherm. daarna alles weer gemonteerd en de boel helemaal afgekit. nu laten drogen en wachten op de 2 micro subwoofers. ondertussen rijdt ik rond met alleen de MTX compo set voorin en ik ben best onder de indruk ! lekker setje met goed mid en een frutje kicklaag . ook de deuren zijn gedempt met platen enz . dat zal een stuk schelen . het gaat helemaal goed komen !

Jeroen
ClioMarcel

Bericht door ClioMarcel »

ik neem aan dat je een 60 mm2 bedoel ipv 6 mm2 :sneaky:

maar ben benieuwd als et klaar is :thumbsup:
Didi

Bericht door Didi »

6mm2 is inderdaad aan de dunne kant.
:roll:
jeroentune

het is maar een 2 keer 50 Watt ampje .. moet goed gaan . de subwoofers hebben een vertraging in de levering. ik zal nog wel een dag of 10 moeten rond rijden met alleen mijn compo set .

Jeroen
jeroentune

Woofers nog steeds niet binnen . wel de amp even gecontroleerd , werkt prima , genoeg power om de woofers aan te sturen .. ik hoop maar dat de woofers deze week komen .. verder een Yatour "ACB" geplaatst , perfect alternatief voor de echte ACB zonder Iphone/ipod besturing maar wel met SD slot en USB en AUX . je kan 9 mappen aanmaken en per map 99 nrs plaatsen . als je met die restrictie kan leven dan heb je voor 65 euro een mooi alternatief .. prettig is dat hij een stuk kleiner is en makkelijk weg te werken is .. bij mij hangt hij onder de climat control met een klittenbandje.

wordt vervolgd!

Jeroen
jeroentune

eindelijk zijn ze binnen ! vanavond nog geplaatst .. ik zal morgen foto.s maken van hoe ze gemonteerd zitten , want dat was nog wel even een kunstje.. hier vast een idee van de woofers !

Jeroen

Afbeelding

Afbeelding
s_creemers

Re: clean install 13 cm subwoofers (ze zijn binnen!) .

Bericht door s_creemers »

Ik ben benieuwd!
Contacteer:

Bericht door Age »

en, hoe klinkt het?
Groet, Age
jeroentune

hier de pics van de montage. ik heb de "basket"(het frame) iets moeten aanpassen anders paste ze niet op de originele plek. de woofers spelen lekker fris en hebben een grote uitslag. veel lucht verplaatsing dus veel druk. Maar ..........het kast volume is te groot. ik was er al bang voor maar ja. resultaat: lekker diep laag, bijzonder diep eigenlijk voor zo'n klein woofertje maar weinig punch en attack laag en bij hoge volumes is de woofer oncontroleerbaar, hij mist duidelijk de tegendruk van een kast(volume). conclusie .. prima alternatief om wat extra laag te krijgen, maar ik zal moeten spelen met een kleinere ruimte om een ideaal geluidsbeeld te krijgen .

Jeroen

Afbeelding

Afbeelding
Jerox
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Jerox »

isolatie in de ruimte erachter stoppen zal denk ik al een hoop schelen
jeroentune

vandaag de boel opengehad en helemaal geisoleerd met noppen schuim en de gaatjes naat de woofer netjes dicht gekit. resultaat: een strakker kick laag.

conclusie :

de 5 inch woofers zorgen voor een prima aanvulling van een eventuele betere composet in de voordeuren. op normale volumes(radio tussen 18 en 24) is het laag zelfs diep en geeft een lekkere kick. alles boven het volume (26) geeft een te harde dreun en mijn set en anfstelling kan dan de boel niet goed meer aan.
Kortom: perfecte toevoeging voor de laag van een standaard radio (met eventueel een goede compo set voorin) weergave indien je de hele kofferbak schoon wilt houden en geen verwachting hebt dat je de euro's van het dak kan laten stuiteren.

Jeroen
timovd

Bericht door timovd »

Op de achterbank heb hoor je dus alleen maar laag en alleen de hoge tonen van de tweaters op het dashboard. Voor de bestuurder (en bijrijder) is dit prima, maar achterin lijkt dit mij niet fijn.
Hoe heb je overigens de aansluitingen vastgemaakt? Op de derde foto van DIT bericht zit er nl. een stekker die ook op de andere speakers zit.
Ik ga binnenkort ook nog wat aanpassen aan mn audio.
jeroentune

hallo TIM .

in de deuren heb ik dus ook 13 cm laag van MTX maar die spele hoofdzakelijk Mid en midlaag .e ndan het laag aangevuld door het laag bij de achterbank. klopt , achterin heb je meer laag dan voor zelfs te veel .. echter ... wie zit er nu achterin ? ik rij er voor 85 % alleen in .. ! :thumbsup:

Jeroen
jeroentune

Update :

ik merkte dat bij wat hoger volu,e de 13 cm units het toch niet goed aankunnen. oversturing en clippen was het gevolg .. ik denk dat de Hifonics Zeus toch een beetje te veel van het goede was .. dus volgende stap :

toch maar aan een subwoofer.

op vrijdag middag een passend kastje gebouwd van 23 liter met een BR poort. keurig berekend volgens de waarden van de nieuwe 8 inch woofer. een mooie Focal uit de kevlar serie. deze speelt WEL erg lekker op de Zeus. en nu is het weer zoals ik het wilde... jammer van de kofferbak ruimte maar ik heb het tot een minimum weten te beperken .. kistje van 18 cm diep bij 50 cm lang en 35 hoog .. staat tegen het rechter achterwiel aan ..

ik ga binnen kort de 13 cm subs weer uitbouwen en er 2 mid units inzitten om het middlaag wat op te vullen indien nodig .. wellicht dat ik iemand kan verblijden met 2 13 cm subs die met een klein versterkertje het laag willen ondersteunen...

foto.s volgen.

Jeroen
Plaats reactie

Terug naar “In Car Entertainment / ICE (vraag & antwoord)”