ik heb een probleem met mijn clio,
als ik rij dan hoor ik heel zachtjes (radio uit en langzaam rijden tot max 50 km) een soort piepend geluid (lijkt meer op een sticker op de band die iedere keer blijft plakken) sorry voor de vage uitleg, maar zo klinkt het.
als ik een drempel neem of stoepje op of af, dan voel ik een klap in mijn stuur (dit heb ik nooit gehad.
maandag (16 mei) heb ik mijn auto laten uitlijnen en opnieuw laten balanceren omdat mijn stuur trilde. Bij profile zeiden ze dat hij nodig moest worden uitgelijnt, maar de banden waren goed gebalanceerd, profile zei dat er speling op het linker wiel zat.
maar het nodige is al vervangen:
wiellager (LV+RV), aandrijfas LV, stuurkogel RV en stabilisatorstang (LV+RV).
na het uitlijnen heb ik ook als ik hakkerig schakel (dwz. optrekken en snel schakelen) hoor ik een soort klap.
het geluid + klap komt links voor vandaan, daar zit ook klein beetje speling op het wiel.
Weten jullie wat dit is?
Met vriendelijke groet,
Jeroen
geluid links voor..
Re: geluid links voor..
nou 4 maanden geleden maakte mijn auto een zingend geluid, dit waren dus de wiellagers voor. de aandrijfas was toen ook al gaar aan het worden, bonkte als ik een scherpe bocht draaide. het linker wiel had toen speling door de wiellager. ook meteen de aandrijfas vervangen door een gereviceerde..
dit is allemaal netjes gemaakt.
maar toen ik mijn banden ging wisselen zag ik dat mijn winterbanden schuin waren afgesleten, had nieuwe zomerbanden gekocht dus meteen gebalanceerd. Ik ken die garage dus mog gratis laten uitlijnen, maar niet meteen na de zomer wissel, dus vorige week maandag de auto uitgelijnt, dit was blijkbaar nodig volgens de bandenspeciaal zaak... maar had gezegd of ze willen kijken naar balanceren omdat mijn stuur trilt bij ongeveeer 130 km, dit heb ik overgens de ene keer wel en de andere keer niet...
hieruit kwam dat mijn linker wiel speling had,
weten jullie misschien wat dit kan wezen?
het is wel zo als ik de wiel los heb van de grond en de auto staat in de versnelling, dan kan ik het wiel een beetje naar links en rechts draaien totdat je een soort klap hoort, dit heb ik ook als ik snel/hakkerig schakel van 1,2 en 3.
kan het dan toch iets in de aandrijfas zijn?
als ik rustig rij dan hoor ik een soort krakend, piepent geluid (net zo'n geluid als je in de parkeer garage hebt, of als er nog iets plakkerigs aan je wiel zit) .
als ik boven die 60 km rij dan hoor ik niks (hoor het alleen met het raam open) dit kan misschien ook komen omdat het motor geluid harder is, rijwind enz.
dit is allemaal netjes gemaakt.
maar toen ik mijn banden ging wisselen zag ik dat mijn winterbanden schuin waren afgesleten, had nieuwe zomerbanden gekocht dus meteen gebalanceerd. Ik ken die garage dus mog gratis laten uitlijnen, maar niet meteen na de zomer wissel, dus vorige week maandag de auto uitgelijnt, dit was blijkbaar nodig volgens de bandenspeciaal zaak... maar had gezegd of ze willen kijken naar balanceren omdat mijn stuur trilt bij ongeveeer 130 km, dit heb ik overgens de ene keer wel en de andere keer niet...
hieruit kwam dat mijn linker wiel speling had,
weten jullie misschien wat dit kan wezen?
het is wel zo als ik de wiel los heb van de grond en de auto staat in de versnelling, dan kan ik het wiel een beetje naar links en rechts draaien totdat je een soort klap hoort, dit heb ik ook als ik snel/hakkerig schakel van 1,2 en 3.
kan het dan toch iets in de aandrijfas zijn?
als ik rustig rij dan hoor ik een soort krakend, piepent geluid (net zo'n geluid als je in de parkeer garage hebt, of als er nog iets plakkerigs aan je wiel zit) .
als ik boven die 60 km rij dan hoor ik niks (hoor het alleen met het raam open) dit kan misschien ook komen omdat het motor geluid harder is, rijwind enz.
Een stuurkogel / Fuseekogel?
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
remschrijven lijkt mij niet, anders heb je toch geen speling op het wiel..
Toch wel mogelijk. Kijk:

De astap (1) zit met de wielnaafmoer (2)gemonteerd op de as (rode streep)
Met twee grote torxbouten (3) Zit de remschijf op de astap vast.

De astap (1) zit met de wielnaafmoer (2)gemonteerd op de as (rode streep)
Met twee grote torxbouten (3) Zit de remschijf op de astap vast.
Als je speling op je wiel hebt kan het ook nog een stuurkogel / spoorstang of een fuseekogel zijn!!!
hallo,
ten eerste badankt voor jullie reacties.
Ik zal het probleren opnieuw uit te leggen.
2 weken geleden heb ik mijn auto laten uitlijnen, omdat mijn banden schuin afgesleten waren en net nieuwe banden had gekocht. maar bij de profile zeiden ze dat ik speling heb op mijn linker voor wiel, ik moet 1 juni voor apk, dus dan laat ik het nakijken. maar ik zou graag weten wat het is.
als ik mijn auto ophoog krik en voel aan mijn wiel dan heb ik links speling en rechts niks. als de auto is zijn versnelling staat en ik ga proberen te draaien (dit kan natuurlijk niet omdat hij in de versnelling staat) dan hoor ik links een klappend geluid, lijkt net of er iets los zit of iets niet goed is gemonteerd.
als ik rij dan hoor ik een soort piepend geluid (sorry voor de vage uitleg). als ik over kinderkoppen rijd, lijkt net of mijn wielen eraf trillen, en als ik een drempel neem dan voel ik een bonk in mijn stuur en hoor ik een hele zachte klap.
als ik ruw (hakkerig, snel) schakel hoor een een soort klap als ik de koppeling intrap.
die klap na schakelen heb ik sinds ik de auto heb uitgelijnt.
na het vervangen van de aandrijfas + wiellagers, had ik al het gevoel van een soort bonk als ik een drempel nam. ik denk zelf dat dit de oorzaak is van de aandrijfas...
ten eerste badankt voor jullie reacties.
Ik zal het probleren opnieuw uit te leggen.
2 weken geleden heb ik mijn auto laten uitlijnen, omdat mijn banden schuin afgesleten waren en net nieuwe banden had gekocht. maar bij de profile zeiden ze dat ik speling heb op mijn linker voor wiel, ik moet 1 juni voor apk, dus dan laat ik het nakijken. maar ik zou graag weten wat het is.
als ik mijn auto ophoog krik en voel aan mijn wiel dan heb ik links speling en rechts niks. als de auto is zijn versnelling staat en ik ga proberen te draaien (dit kan natuurlijk niet omdat hij in de versnelling staat) dan hoor ik links een klappend geluid, lijkt net of er iets los zit of iets niet goed is gemonteerd.
als ik rij dan hoor ik een soort piepend geluid (sorry voor de vage uitleg). als ik over kinderkoppen rijd, lijkt net of mijn wielen eraf trillen, en als ik een drempel neem dan voel ik een bonk in mijn stuur en hoor ik een hele zachte klap.
als ik ruw (hakkerig, snel) schakel hoor een een soort klap als ik de koppeling intrap.
die klap na schakelen heb ik sinds ik de auto heb uitgelijnt.
na het vervangen van de aandrijfas + wiellagers, had ik al het gevoel van een soort bonk als ik een drempel nam. ik denk zelf dat dit de oorzaak is van de aandrijfas...
Met die speling vermoed ik echt een spoorstang of een kogel!
Tel de windingen eventueel ook
!