Verbruik Clio 3 2006 dCi 86 pk
Verbruik Clio 3 2006 dCi 86 pk
Ik heb een Clio 3 uit 2006. Het betreft een dCi met 86 pk. Hij rijdt echt heerlijk, maar ik vind het verbruik eigenlijk te hoog.
Ik rijd met veel pijn en moeite 1:16 a 17. Een vriend van mij heeft een Megane break met dezelfde motor en die rijdt 1 op 20 a 22, met ongeveer dezelfde rijstijl en met airco aan.
Enig idee waardoor het verbruik zo hoog kan zijn, en wat er aan te doen is?
Zou chiptunen helpen (minder toeren bij bv 120 km/u)?
Of een toevoeging in de diesel gooien (mij is Forté aangeraden)?
Maar misschien is het wel heel wat anders. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Ik rijd met veel pijn en moeite 1:16 a 17. Een vriend van mij heeft een Megane break met dezelfde motor en die rijdt 1 op 20 a 22, met ongeveer dezelfde rijstijl en met airco aan.
Enig idee waardoor het verbruik zo hoog kan zijn, en wat er aan te doen is?
Zou chiptunen helpen (minder toeren bij bv 120 km/u)?
Of een toevoeging in de diesel gooien (mij is Forté aangeraden)?
Maar misschien is het wel heel wat anders. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
- Marcus
- Oud-beheerder
- Contacteer:
Re: Verbruik Clio 3 2006 dCi 86 pk
Het soort versnellingsbak speelt hierbij een grote rol. En dan met name het aantal toeren wat daardoor de motor maakt bij bijvoorbeeld 120 km/h.
Het zou best kunnen dat de Megane break bij 120 km/h in de hoogste versnelling minder toeren maakt dan jouw Clio bij 120 km/h.
Ook ligt het eraan of je veel in de stad rijdt (hoger verbruik) of veel op de snelweg rijdt (lager verbruik).
Wat betreft het chiptunen, daardoor gaat je motor niet meer of minder toeren van draaien.
Als je minder toeren zou willen draaien, dan moet je je versnellingsbak gaan aanpassen.
Het zou best kunnen dat de Megane break bij 120 km/h in de hoogste versnelling minder toeren maakt dan jouw Clio bij 120 km/h.
Ook ligt het eraan of je veel in de stad rijdt (hoger verbruik) of veel op de snelweg rijdt (lager verbruik).
Wat betreft het chiptunen, daardoor gaat je motor niet meer of minder toeren van draaien.
Als je minder toeren zou willen draaien, dan moet je je versnellingsbak gaan aanpassen.
Renault Clio IV RS 200 EDC
- Contacteer:
Het kan misschien iets schelen door een gunstiger koppel verloop en dat de motor minder hard hoeft te werken, maar het toerental bij een bepaalde snelheid is een vast gegeven.
Dat kan je alleen veranderen door de bak te wisselen of heeeeele grote wielen te monteren....maar da's niet de bedoeling dacht ik
Maar je kan natuurlijk altijd zo'n chipper eens mailen met je vraag....
Dat kan je alleen veranderen door de bak te wisselen of heeeeele grote wielen te monteren....maar da's niet de bedoeling dacht ik

Maar je kan natuurlijk altijd zo'n chipper eens mailen met je vraag....

Groet, Age
mijn diesel 1.5dci begon flink te drinken toen een verstuiver het had begeven, loopt de motor onregelmatig? Ruik je diesel in de auto?
Chippen maakt weinig uit voor het verbruik. Ik rij erg veel snelweg km's en rij ongeveer 1:18/1:19. Mijn Clio is gechipt van 86 naar 110 pk. Voor het rijden zou ik je chippen wel willen aanraden!
- Frank [Factory]
- Oud-beheerder
- Contacteer:
Dan rijd je wel als een ouwe vent. Of je kijkt teveel naar je boardcomputer.
brandstof verbruik heeft ook te maken met hoe de motor is ingereden door de vorige eigenaar.
iemand die altijd redelijk door heeft gereden, daar zal het verbruik sterker bij liggen dan iemand die altijd rustig aan heeft gereden.
Haal de accu polen eens los, houd de 2 polen (los van de accu) een 5 minuten tegen elkaar.
Laat vervolgens de polen een 1/2 uur los van de accu.
Sluit alles weer aan, rijd vervolgens NORMAAL een 20-25 km.
de ECU zal zich dan opnieuw instellen op 0 fase en zich inleren op het recente verbruik.
100 % dat het helpt !!!!!!!!!!!!!!!
iemand die altijd redelijk door heeft gereden, daar zal het verbruik sterker bij liggen dan iemand die altijd rustig aan heeft gereden.
Haal de accu polen eens los, houd de 2 polen (los van de accu) een 5 minuten tegen elkaar.
Laat vervolgens de polen een 1/2 uur los van de accu.
Sluit alles weer aan, rijd vervolgens NORMAAL een 20-25 km.
de ECU zal zich dan opnieuw instellen op 0 fase en zich inleren op het recente verbruik.
100 % dat het helpt !!!!!!!!!!!!!!!
Zoals eerder aangehaald, mss een verstuiver. Lijkt vrij hoog. Ik heb vroeger een mx3 gehad die kwam van een bompa. Verbruik lag toen rond 9liter, na een bepaalde tijd te rijden (sportief) kreeg ik het verbruik zwaar naar beneden. In begin 530km met een tank en op het einde 600km. Niet slecht voor een benzine sportcoupe uit 94.
Staat je bandenspanning wel goed? Heeft ook veel invloed op het verbuik.
Renaultmonteur
Elke dag in de spits van Eindhoven naar Den Bosch via de A2. Need to say more?Frank [Factory] schreef:Dan rijd je wel als een ouwe vent. Of je kijkt teveel naar je boardcomputer.
Als ik zuinig rijd, dci 86pk haal ik ook 4,4l 100km
maar dan kom ik niet vaak boven de 2500rpm
maar dan kom ik niet vaak boven de 2500rpm
Ik zou eerst is controleren of het werkelijk verbruik ook overeenkomt met het verbruik dat de boordcomputer aangeeft. Verder kunnen er tal van oorzaken zijn. Lekkende injectoren, slecht werkende koelwater temperatuur sesnor, luchtmassa sensor of inlaat temperatuur sensor. Overmatige motorslijtage waarbij cylinders een slechte compressie hebben. Lage bandenspanning. enz enz. En als laatste, het kan toch de rijstijl zijn. Een hoogverbruik op de snelweg wordt veroorzaak door: Hard rijden, veel remmen bij druk verkeer, file en in de verkeerde versnelling rijden. In de stad is het hoofdzakelijk het remmen dat veel brandstof kost. Laat die vriend is een keer in jouw clio rijden, wie weet.
80-100kmh 1l x 33km
120kmh 1l x tussen de 23km en 27km
dat is ongeveer het verbruik van mij clio III'tje
120kmh 1l x tussen de 23km en 27km
dat is ongeveer het verbruik van mij clio III'tje
en ik laat hem waarschijnlijk dit jaar nog wel eens chiptunen...
net ff ietsje meer