Motorkeuze

Voor algemene Clio III vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
Plaats reactie
babos

Motorkeuze

Bericht door babos »

Hallo Clio rijders,

De clio is leverbaar met verschillende motoren. Welke hebben jullie gekozen en waarom? Voldoet de motor ook aan de verwachting?

IK heb zelf een 1.2 TCE en vind deze motor erg prettig en pittig. Vrijdag had ik een 1.2 16v mee. Maar deze vond ik ronduit teleurstellend in de Clio. Niet vooruit te branden.

Groeten
Detje

Re: Motorkeuze

Bericht door Detje »

Ik heb gekozen voor de 1.2TCE omdat ie lekker soepel is,de 1.2-16V is gewoon te licht voor de Clio! De 1.6(GT 128pk niet meegerekend) vind ik onderin minder vermogen hebben en was voor m'n gevoel minder fel.

De 1.2 TCE is niet super snel maar voelt goed en ik heb al van mensen gehoord die wel eens met mij meerijden:
Lekker 1.6je :thumbsup:
babos

Bericht door babos »

Bedankt voor je reactie. Ik ben met je eens dat de tce best kwa gevoel voor een 1.6 16V door kan gaan.

Had juist verwacht dat de echte 1.6 onderin meer vermogen zou hebben dan de TCE. Deze doet rond de 1000 toeren vrij weinig.
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

Ik had eerst een proefrit gemaakt in de 1.2-16V. Bij ons in de buurt een erg korte invoegstroek naar de snelweg en dat ging niet erg lekker. Erg veel toeren/kabaal en kwam langzaam op snelheid. Toen zag ik dat ze nog een 1.2 TCE voorraadmodel hadden. Een proefrit gemaakt, en ik vond hem best lekker vlot (geen racemonster, maar gewoon goed meekomen, en versnellen geen probleem). Gezien het enorme prijsverschil met een 1.6 (omdat ik korting kreeg door het voorraadmodel) niet eens meer verder gekeken en de auto gekocht.
Daarna in veel reviews gelezen dat je de TCE de meest logische keuze is voor de clio. Dit omdat hij minder weegt dan de 1.6, maar toch goed vooruitkomt.
Groet,
Martijn

Afbeelding
MR. Erwin

Bericht door MR. Erwin »

de 1.2 tce is een goede keuze want de 1.2 is de vervanger van de 1.4 16v en is bovendien veel zuiniger dan de 1.4 16v en de 1.6 16v. daarom heeft de 1.2 tce niet voor niets een b label en de 1.4 en 1.6 een d ;)

maar ik ben het er mee eens dat een clio met een 1.2 niet vooruit te branden is en een tce weinig power heeft onder de 2000 toeren. momt gewoon omdat de turbo dan nog geen druk op kan bouwen wat hoger is dan de druk in het inlaatspruitstuk.
babos

Bericht door babos »

Nu de clio een beetje ingereden is wil hij in zijn 1~3 vanaf 1500 wel lekker wegtrekken.

Een impreza moet je in zijn 3 niet onder de 2500-3000 willen rijden.

Dus het turbo gat valt mee:)
Detje

Bericht door Detje »

De TCE trekt al best lekker vanaf 1500rpm. Wat ik ook leuk vind is dat de TCE in de 1 t/m 4 versnelling gebruikt maakt van de overboost,je voelt als je goed oplet de motor ietsje feller worden boven de 4500rpm :thumbsup:

Het is jammer dat de 1.4TCE niet leverbaar is op de Clio...dit was helemaal een relax motortje geweest voor de Clio.
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Frank [Factory] »

Ik heb een 2.0L 16V gekozen. :cool:
Waarom? Die is retesnel, ghehe :driving:
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

:) hij voldoet dus aan de verwachtingen :)
Rij je nu ook bij elk stoplicht snel weg? Of kun je je ook wel eens inhouden :wink:
Groet,
Martijn

Afbeelding
Detje

Bericht door Detje »

Frank [Factory] schreef:Ik heb een 2.0L 16V gekozen. :cool:
Waarom? Die is retesnel, ghehe :driving:
Als ik puur mijn hart laat spreken en geen kinderen had gehad was er zeker een RS gekomen,misschien wel een Megane. Maar mijn vrouwtje werkt maar 12 uurtjes in de week nu en geen 40 meer,dus de centjes zijn ook maar tot 1.2 TCE niveau :lol: (helaas)

Ik heb in 2004 t/m 2006 een Ibiza FR(ABT 195PK)gehad en die ging op de teller iets over de 240 en trok als een idioot. Gelukkig heb ik daarmee nog nooit een hoge bekeuring gehad.
Ik heb nu kinderen en die zijn me toch effe belangrijker dan een auto. De clio TCE is ook comfortabel en dat is nu ook belangrijk.

@Frank
Vet bakkie hoor! :thumbsup:
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Thnx, begrijpelijk hoor ;)
s_creemers

Bericht door s_creemers »

1.5 dCi met 85pk. Heb hem laten chippen en heeft nu zo'n 110pk met een koppel van 260Nm. Het is zeker geen strepentrekker maar hij wil best wel. Vooral tussenacceleraties op de snelweg verlopen erg vlot. Daarnaast een verbruik van 5.2l/100km wat interessant is als je > 25.000km per jaar rijdt. Diesel loopt lekker rustig op de snelweg bovendien.
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Heb hiervoor zowel een 1.5 dci 85 en 1.5 dci 105 gehad. Beviel allebei erg goed, heerlijke motor! Al mistte ik bij de 85 soms wel de power van de 105. Diesel uiteraard vanwege de vele km's die ik toen nog maakte.
jstalknecht

Bericht door jstalknecht »

:sunny: Ik heb opdit moment een Clio 1.6 16v automaat van december 2006. Ik vind dat de motor net iets te weinig vermogen heeft ik kan opzich prima meekomen in het verkeer dat is het probleem niet maar ik denk dat als ie 125pk inplaats van 113pk had gehad de clio net iets beter zou meekomen in het verkker met voornamelijk het invoegen. Als ik een nieuwe clio zou nemen dan zal ik of voor de 1.6 128gt gaan vanwegen de vele pks en de 6 versnelling of ik zou voor de 1.2tce gaan vanwege het verbruik de soepele turbo en het chippen gaan wat makkeljker met een turbo waardoor je opeens sneller bent als de 128gt. :grin: :joker: :mad:
Contacteer:

Bericht door Age »

Snap niet dat een 1.6 niet vlot genoeg is. :chinrub:
Ik heb altijd nog voldoende over om vlot in te kunnen voegen en kan ruim met het verkeer mee komen.... :driving:
Groet, Age
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

zou kijken naar een motor van rond de 100 pk.
voldoende pk om goed mee te komen in het verkeer en vlot op te trekken.

meer is leuker en kan je met de zelfte rijstijl ook nog brandstof besparen.

bijv een gemiddelde van me oude 1.2 (60pk) lag op de 1:11, omdat je meer moet doorstampen om mee te komen met het verkeer.
met de rs 2.0 (172pk en een beetje) haal ik 1:15 met gewoon rustig mee rijden met het verkeer en afentoe een stoplicht sprint.
Groeten, Vincent.
mariton
beginner
Contacteer:

Bericht door mariton »

Hangt ook van het gewicht af.
Een clio II met 1,2 12V motor weegt 930 Kg.
Een Clio III met dezelfde motor weegt 1065 Kg.
En dat voel je natuurlijk. :chinrub:
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

idd,
clio 3 is een zware auto, dan is 100 pk een minimum denk ik dan zo :chinrub:
Groeten, Vincent.
Contacteer:

Bericht door Age »

Een 85 pk diesel gaat ook goed hoor, maar die heeft genoeg koppel.
De 65 pk diesel of de gewone 1.2 is echt te weinig :thumbsdown:
Groet, Age
babos

Bericht door babos »

De normale 1.2 is echt teleurstellend in een clio.

De tce rijdt super:)
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Algemeen (vraag & antwoord)”