Sub kist..

Van tweeter tot Woofer
Plaats reactie
JNK

Sub kist..

Bericht door JNK »

Hi CC'ers!

Zijn er hier toevallig mensen die ervaring hebben met het maken van een subkist?
Ik ben namelijk van plan om een eigen kist te maken.

Met het bestellen van mijn sub heb ik er ook een kist bij gekregen.
Maar deze is niet zo mooi en past niet echt lekker in mijn auto.
En om het allemaal een beetje netjes te doen leek mij het beter
om zelf een kist te gaan ontwerpen.

Nu weet ik dat een kist een minimale inhoud moet hebben, maar maakt
de vorm van de kist ook nog uit? En als je meer inhoud hebt, maakt dat
nog wat uit? Ik ben van plan om een gesloten kist te maken. De kist die ik
nu heb is ook een gesloten kist, maar er zit een klein schotje tegen de schuine
achter wand aan. Heeft dit een speciale functie of is het puur voor versteviging?

Afbeelding

En is er een minimale ruimte nodig tussen de speaker en de achterwand van
de kist?
ApaX

Re: Sub kist..

Bericht door ApaX »

Er zijn programma's voor. Er staat een foutje in de tekst. Vb is het volume van de kast, en Fc is de resonante frequentie. Als de gegevens van de woofer hebt kan je hier uitrekenen wat het volume van de kast moet zijn. Een Qtc kan je zelf kiezen. Een Qtc van 0.707 is vlak (neutraal) een hogere Qtc klinkt vaak wat "warmer" maar ze komen minder laag. Een QTc van 0.707. Qwestie van invullen en je bent klaar. Welke woofer heb je?

http://www.mh-audio.nl/CBC.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je voor een gesloten kast gaat dan maakt de vorm niet echt heel veel uit. Zorg dat je in de kast veel dempings materiaal hebt zitten. Dikke noppenmatten en schaapswol.
neonic
forum member
Contacteer:

Bericht door neonic »

Heb wel een 'prog' voor je waar je wat maten enzo in kan vullen en dan rekent ie de 3e maat uit. Je ziet onderaan dan wat de inhoud van de kist word. Je kan ook de dikte van je hout opgeven en de hoek van je achterbank.
Zo kan je die 'gegevens' wat rommelen zegmaar totdat je de juiste inhoud krijg.

De vorm maakt niet zo veel uit. Moet wel luchtdicht zijn zegmaar. Heb toen zelf een kist in elkaar getimmerd, en met lijm er tussen. Naderhand nog de naden dicht gesmeerd, aan de binnenzijden, met houtlijm. Misschien beetje overdreven maar ... kwaad kan het niet :wink:
Je moet wel een aantal dingen weten van je woofer zoals bv de inhoud enzo. De inhoud kan wel wat varieren heb ik gelezen. Geloof dat een 0,5 tot liter meer of minder niet zo veel uitmaakt, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Heb een kist getimmerd, ook aan de hand van dat programaatje en het klonk niet slecht vond ik.
En als de volume te groot is kan je er ook later nog een blok hout in doen. Heb ik wel eens gezien, kan je ook wat uitproberen.
JNK

Bericht door JNK »

@ApaX;
Ik heb een Pioneer TS-W3002D4 woofer.
Als je op de naam klikt zie je de specs. Helemaal onderaan staan Thiele/Smallparameters.
*Edit daar staan die symbooltjes tussen, Fs, Qtc etc
Ik heb alleen geen flauw idee wat bijv. Fs, Qtc etc. inhoud.. :stupid:
En qua demping? In het kistje wat er bij zat (van Pioneer zelf) zit helemaal geen
demping materiaal.

@neonic
Ik was wel van plan om idd het nodige potje lijm te gaan gebruiken :laugh4:
Teveel is nooit erg.. Lijkt me.
JNK

Bericht door JNK »

@Apax
Ik heb het volgende ingevuld;

Fs = 31.4
Qts = 0.65
Vas = 13.03
Qtc = 0.816 (staat op site vermeld als Qo?)

Daar kwam het volgende uit;

Vb = 22.64
Fc = 39.42
F3 = 34.85
Fmax = 78.98
Amax = 0.3

Dus als ik het goed begrijp moet ik een kast hebben met een volume van 22.64 liter?
Staat trouwens ook vermeld bij Thiele/Parameters op de site.
Zonder demping materiaal. Moet ik hier dan de inhoud sub, wat zeg maar in de kist zit,
nog bij op tellen?

Bij de de specs op de site staan ook de "Aanbevolen verzegelde behuizing" vermeld.
14.2 tot 28.3 Liter.

Nu vraag ik me alleen nog af waar dat schotje in de bestaande kist goed voor is?
Heb even een klein schetsje gemaakt zodat jullie weten wat ik bedoel.
Ik hoop dat mijn tekenwerk een beetje duidelijk is :laugh4:

Afbeelding

ROOD is het schotje, maar dat is waarschijnlijk wel duidelijk :smash:
ApaX

Bericht door ApaX »

Theile & Small parameters geven de eigenschappen van de woofer weer. Twee wetenschapper (Theille en Small) hebben dit ooit helemaal uitgezocht. Als je deze parameters kent kan je het gedrag van de woofer voorspellen.

De Fs is de eigenfrequentie van de woofer als het niet ingebouwd is. Fc is de is de resonantie frerquentie van de woofer als hij is ingebouwd in de kast (vrijwel altijd hoger dan Fs). F3 is het kantelpunt, bij een frequentie van 35 hz speelt de woofer 3 dB zachter dan het nominale niveau. Alle frequenties onder 35 is geld dan afname van geluidsdruk van 6 dB per octaaf. Dus hoe lager de toon hoe zachter hij gaat spelen. Vas is de hoeveel heid lucht die de zelfde stijfheid heeft als de stijfheid van de woofer. Qts is de kwaliteitsfactor van de woofer. Dit geeft aan hoe sterk de resonantie van de woofer is (dacht ik).

Qtc is de kwaliteitsfactor van de wooferin ingebouwde toestand. Deze waarde mag je zelf kiezen en is vooral een qwestie van smaak. Pioneer geeft denk ik een advies van 0.816. Een keuze voor een hoge Qtc (groter dan 0.707) geeft wat meer bass (men bestempeld dit vaak als een warm geluid). Een lage Qtc geeft wat minder bass (wordt vaak als strakker bestempeld). Een Qtc van 0.707 is neutraal. Met een Qtc van 0.707 is de F3 wel het laagst, maar niet het luidst. In het geval van een Qtc 0.816 gaat hij rond de 79 Hz 0.3 dB harder spelen. Als je zelf geen idee hebt wat je wil dan zou ik gewoon het advies van Pioneer opvolgen.

Als je demping toevoegt hoef je het volume van de kast niet te veranderen. Dit komt omdat dempings materiaal samen met lucht de stijfheids eigenschap van lucht vrijwel niet beinvloed. Omdat het schaapswol in de kast samen met lucht een soort mengsel is neemt de dichtheid van het "mengsel" in de kas toe. Dit heeft dan tot gevolg dat Fc iets gaat dalen. Goed gedempte kasten kunnen in de praktijk dus zelfs ietsje kleiner zijn dan niet gedempte kasten. De bestie opstie is om aan de wanden noppenmatten te plakken en flink wat plukken schaapswol in de rest van de kast te propen (gewoon losjes).

Het rode plankje is een brace. Zo maak je de kast stijver en heb je minder last van trillende wanden. Hier kan je zelf best creatief in zijn. Hou er ook rekening meer dat een hele zware magneet flink wat van het volume van de kast op snoept, hier moet je wel rekening mee houden door de kast iets groter te maken.
JNK

Bericht door JNK »

Mmhkay! Er is in ieder geval iemand die het snapt :thumbsup:
Thnx voor de wijze les! Die termen zeggen mij idd erg weinig.

Het lijkt mij verstandig dat ik netjes het advies van Pioneer opvolg :wink:

Staat er misschien ook ergens vermeld hoeveel inhoud de magneet van de woofer
weg neemt in de kist? Of moet je dit zelf uitzoeken?
ApaX

Bericht door ApaX »

Ik denk dat je dat een beejte moet gokken...Zo heel nauw komt het niet, maar met zulke woofers heb je het al snel over een liter of 2 denk ik, dat is toch 10% van het totale volume van de kast.
JNK

Bericht door JNK »

Oké.. En dat schaapswol? Gewoon helemaal vol drukken?
Los, net zoals een kussen zeg maar..

Ik ga eens even spieken op showyoursound.nl voor ideeën qua kofferbak inbouw.
ApaX

Bericht door ApaX »

Je hoeft het er zeker niet in te duwen. HEt is moeilijk om een vergelijking te zoeken, maar denk aan een heel heel licht gevuld kussen. Je kunt er een beejte me expirementeren.

Ik gebruik altijd wol van Visaton, prima spul en niet duur.

http://www.display.nl/vmchk/Audio-en-vi ... /5069.html" onclick="window.open(this.href);return false;
JNK

Bericht door JNK »

Ik heb vanavond iets gelezen over Visaton op 12vhifi.nl
Die hadden het over dempingsmatten van Visaton. Bedoel jij het zelfde?
Handige site btw! Kon alleen nergens het product vinden..

:thanks:
ApaX

Bericht door ApaX »

Jeps, Visaton maakt dat materiaal (niet als engine). Het is goed te verkrijgen.

http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=1934" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=6825" onclick="window.open(this.href);return false;

1 van beide is waarschijnlijk zat om je sub te bouwen....
ApaX

Bericht door ApaX »

Je kan trouwens, als je helemaalk klaar bent, een proefje doen om te controleren of het ontwerp in de buurt zit van wat verspeld is.

Daar heb je voor nodig:

- Multimeter met wisselspanning optie
- Vermogens weerstandje (10 ohm ofzo)
- Versterkertje
- Computer met toongeneratortje (te downloaden)

Als je daar een keer tijd voor hebt en wil weten hoe dat moet dan kan ik dat wel is beschrijven
Contacteer:

Bericht door Age »

ApaX schreef:Jeps, Visaton maakt dat materiaal (niet als engine). Het is goed te verkrijgen.

http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=1934" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=6825" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

1 van beide is waarschijnlijk zat om je sub te bouwen....
Kan dat ook in de holle ruimte achter mijn paneel naast de achterbank gepropd worden?
Zou dat iets dempen? Is nu een galmkastje......
Groet, Age
ApaX

Bericht door ApaX »

Ik snap niet precies wat je bedoelt, maar ik gok dat je de ruimte bedoeld tussen het plaatwerk en de binnenbekleding...?

Ik denk dat dat wel kan. Als weet ik niet of het verstandig is. Misschien even zoeken naar een dempings materiaal dat maar heel weinig water op kan nemen. Zo voorkom je in iedergeval dat als je ooit een kleine lekkage krijgt dat je een mooie bonk schimmel in de auto hebt.

Als het echt gaat om de "klank kast" te dempen dan kan je hem het beste zo vol mogelijk proppen (zonder het te overdrijven).
Contacteer:

Bericht door Age »

gaat idd om de ruimte tussen het plaatwerk en de binnenbekleding.....
Had het een beetje krom beschreven... :lipssealed:
Groet, Age
JNK

Bericht door JNK »

ApaX schreef:Je kan trouwens, als je helemaalk klaar bent, een proefje doen om te controleren of het ontwerp in de buurt zit van wat verspeld is.

Daar heb je voor nodig:

- Multimeter met wisselspanning optie
- Vermogens weerstandje (10 ohm ofzo)
- Versterkertje
- Computer met toongeneratortje (te downloaden)

Als je daar een keer tijd voor hebt en wil weten hoe dat moet dan kan ik dat wel is beschrijven
Thnx! Dat zou wel leuk zijn..
Heb alleen m'n huidige sub te koop gezet.. Past niet echt lekker in het ontwerp :mad:
Ik wil toch een iets kleinere sub. Namelijk de TS-W2501D4.

Als ik eenmaal zover ben geef ik wel een seintje!
Plaats reactie

Terug naar “In Car Entertainment / ICE (vraag & antwoord)”