Hoi iedereen,
Zal me als eerste even voorstellen. Ik ben Thijs Schetters, 22 jaar, en woon in Bergen op Zoom. Ben inmiddels een aantal maanden eigenaar van een phase II clio 1.6 si.
In eerste instantie had ik al meteen problemen bij de rit naar huis. Hij maakte een vreemde zingende toon. Uiteindelijk begon het bij remmen te kraken en het bleken de remblokken te zijn die echt op waren, daardoor schijven ook kapot. En 1 van de geleiderbussen was vastgerot. Goed, vervangen, gangbaar gemaakt, kon weer vrolijk rondrijden.
Nog geen maand later probleem 2. Ik start de auto sochtends, en eerst rijdt hij goed, maar na een tijdje rijden schommelt het stationair toerental van ongeveer 800 naar 1500 toeren ofzo. Vervelend, maar er valt mee te rijden. Later op die dag, rem rustig aan voor een stoplicht, paf, Multiriem kapot. Ik rij van het stoplicht de bocht om en de ventweg op en zet hem stil. Wat blijkt, beide multiriemen kapot. Geen idee natuurlijk of ze tegelijk kapot zijn gegaan of de een door de ander.
Dus, auto weer naar de garage en laten vervangen. Geen dealer maar een redelijk goedkope garage, was 75 euro kwijt. Valt mee dus, maar na nog geen 5 minuten rijden merk ik dat het stationair toerental nog steeds wisselt als de motor warm is. Kan iemand het verklaren???
Eerste gedachte van mijzelf is de rembekrachtiger. Het kan ook compleet los staan van het probleem met de remmen natuurlijk. Maar ik vind het erg toevallig...
Alvast bedankt, groet, Thijs
Stationair toerental schommelt
-
WKB
Re: Stationair toerental schommelt
Hoe bedoel je eigenlijk beide multiriemen? je hebt namelijk 1 multiriem en 1 distributieriem.
Rembekrachtiger kan het niet zijn.
Ik denk dat je stationair toerental schommelt omdat je gasklephuis vervuild is, dit kan je makkelijk zelf schoonmaken. Hier een linkje naar de How To
Rembekrachtiger kan het niet zijn.
Ik denk dat je stationair toerental schommelt omdat je gasklephuis vervuild is, dit kan je makkelijk zelf schoonmaken. Hier een linkje naar de How To
-
ApaX
Sommige modellen zijn uitgerust met 2 multi-riemen. Ik heb een megane 1.6e onderhanden gehad, die had het ook.WKB schreef:Hoe bedoel je eigenlijk beide multiriemen?
Even een stukje differentiale diagnose: Je denkt zelf aan de rembekrachtiger, dat zou kunnen. Er loopt een vacuum slang van de bekrachtiger naar het inlaatspruitstuk. Als er om wat voor een reden dan ook via deze slang lucht kan worden aangezogen dan kan dat een oorzaak zijn.
Vraag: Als het toerental schommelt en je trapt op de rem, veranderd er dan wat? Als je rem weer loslaat, veranderd er dan wat?
Je kunt de slang van de rembekreachtiger loshalen en het gaatje in het inlaatspruitstuk even dicht maken. Lost dit het probleem op?
Als dit alles geen invloed heeft op het probleem dan zit het waarschijnlijk ergens anders. Zoals WKB al zegt kan het ook gewoon vervuiling in het gasklephuis zijn. Hoe wisseld het toerental, is dat heel snel of relatief rustig?
-
thijsschetters
Als ik rijd heb ik nergens last van. Het is vooral als ik aan kom remmen voor een stoplicht bijvoorbeeld en ik trap mn koppeling in. Heb nog eens gekeken en het is ongeveer 1000 tot 1700 toeren dat het wisselt. Dat gaat niet heeel snel die wisselingen. Als ik stil sta en ik wacht even zakt het toerental weer tot stabiel 1000 toeren.
Ik vind het vooral vreemd dat hij er op een ochtend mee begint en die middag knallen mn multiriemen. Iemand een link kunnen leggen?
Gr.
Ik vind het vooral vreemd dat hij er op een ochtend mee begint en die middag knallen mn multiriemen. Iemand een link kunnen leggen?
Gr.
-
ApaX
Je moet even duidelijk omschrijven wat je doet. Stel dat je aankomt rijden, je gaat NIET remmen, schakelt naar de vrij en laat hem uitrollen gebeurd er dan het zelfde? Of heeft het feit dat je op de rem trapt echt invloed op het geen dat je waarneemt?thijsschetters schreef:Als ik rijd heb ik nergens last van. Het is vooral als ik aan kom remmen voor een stoplicht bijvoorbeeld en ik trap mn koppeling in. Heb nog eens gekeken en het is ongeveer 1000 tot 1700 toeren dat het wisselt. Dat gaat niet heeel snel die wisselingen. Als ik stil sta en ik wacht even zakt het toerental weer tot stabiel 1000 toeren.
Wat ik aan mijn eigen auto merk is dat zolang hij rolt in de vrij dan blijft hij stationair rond de 1000 hangen, zodra ik helemaal stil sta zakt hij terug naar 750 toeren.
Ik zie hier niet meteen een verband.thijsschetters schreef: Ik vind het vooral vreemd dat hij er op een ochtend mee begint en die middag knallen mn multiriemen. Iemand een link kunnen leggen?
-
thijsschetters
Ok, iets specifieker getest vandaag. Ik kom aanrijden, koppeling in, stationair toerental schommelt. Als ik niet rem, blijft hij ook schommelen tot ik helemaal stilsta, dan stopt hij pas met schommelen. Dat is dus zonder rem, en maakt niet uit of het met 5 km/h uitbollen is wat 15 meter duurt, of met 40 wat veel langer duurt, pas als ik helemaal stilsta stopt het schommelen. Vreemd he....
Gr.
Gr.
-
ApaX
Je kunt nu wel duidelijk uistluiten dat het iets met het remmen te maken heeft.thijsschetters schreef:Ok, iets specifieker getest vandaag. Ik kom aanrijden, koppeling in, stationair toerental schommelt. Als ik niet rem, blijft hij ook schommelen tot ik helemaal stilsta, dan stopt hij pas met schommelen. Dat is dus zonder rem, en maakt niet uit of het met 5 km/h uitbollen is wat 15 meter duurt, of met 40 wat veel langer duurt, pas als ik helemaal stilsta stopt het schommelen. Vreemd he....
Gr.
Ik neem dit bij mijn auto ook waar. Alleen blijft zolang ik rij op 1000 hangen, pas daarna zakt hij naar 750. Er lijkt iets in het motormanagment te zitten dat het toertal iets hoger houdt als je nog rijdt. Voor het comforst niet zo gek misschien, als je van 5 km/u besluit door te trekken ipv te stoppen is het best prettig denk ik.
1750 toeren is wel veel te hoog en 1000 bij stilstand is ook te hoog. Je moet denk ik eerst even opzoek naar een vacuum lek. Even uitsluiten of dat een probleem is.
-
thijsschetters
Nouja, er is wel meer aan de hand dan alleen een toerental wat schommelt. Ik merk nu ook dat als ik langzaam rijdt met constant gas, dus niet accelereren of vertragen, hij af en toe schokt enzo. Maar dan niet dat je denkt; he, voel ik een schokje?
Dus lijkt me dan sterk dat het iets met vacuum te maken heeft of niet?
-
dennes
Hoi Thijs,
Dat probleem wat je uitlegt in je laatste bericht heb ik precies hetzelfde.
Zie tekst hieronder:
Ik merk nu ook dat als ik langzaam rijdt met constant gas, dus niet accelereren of vertragen, hij af en toe schokt enzo. Maar dan niet dat je denkt; he, voel ik een schokje?
Dus lijkt me dan sterk dat het iets met vacuum te maken heeft of niet?
Dit heb ik dus ook en vooral als ik in z'n 2de versnelling rij.
Heb je al een oplossing voor dit probleem? Zou graag willen weten wat je eraan hebt gedaan.
Groeten,
Dennes
Dat probleem wat je uitlegt in je laatste bericht heb ik precies hetzelfde.
Zie tekst hieronder:
Ik merk nu ook dat als ik langzaam rijdt met constant gas, dus niet accelereren of vertragen, hij af en toe schokt enzo. Maar dan niet dat je denkt; he, voel ik een schokje?
Dit heb ik dus ook en vooral als ik in z'n 2de versnelling rij.
Heb je al een oplossing voor dit probleem? Zou graag willen weten wat je eraan hebt gedaan.
Groeten,
Dennes
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 8 Reacties
- 5705 Weergaves
-
Laatste bericht door Vickemmm