Hey,
Sinds een aantal dagen zit ik met een probleem of eerder een vraagje. Wanneer ik aan het karren ben met m'n clio valt het soms voor dat deze moeilijk in eerste versnelling raakt. Bijvoorbeeld wanneer ik moet stoppen voor een rood licht, het lijkt dan alsof iets verhinderd in 1e te schakelen. Alle andere versnellingen worden soepel genomen, zonder hinder. Moet ik me hierover zorgen maken?
Groetjes
Moeilijke 1e versnelling
- Gijs
- Oud-beheerder
- Contacteer:
Re: Moeilijke 1e versnelling
Is bij mij ook zo.. En als je dan stilt staat gaat hij wel in zijn 1 
-
802749sd
Het probleem is dat in 6 van de 10 gevallen hij ook moeilijk in 1ste versnelling schakelt als ik stil sta.
Groetjes
Groetjes
- Contacteer:
En als je eerst naar de 2 en dan meteen door naar zijn 1?
Zouden de synchromesh ringen kunnen zijn?
Zouden de synchromesh ringen kunnen zijn?
Groet, Age
je kunt bij de clio pas heel laat terug naar de 1e versnelling, je moet dan echt bijna stil staan. Maar als je dan stil staat zou het geen probleem moeten kunnen zijn..
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
-
802749sd
Eerst en vooral allemaal super bedankt voor deze onwijs snelle reacties...Ik voel me hier soms beter behandeld dan ergens waar men zo rond de pot draait dat ik er totaal nx van opsteek. Goede vriend van me heeft peugeot 307 en zocht tervergeefs naar soortgelijke uitleg.
Dit even ter zijde...handig te weten dat clio bij zeer lage snelheden terugschakelt is sterk verschillend dan met de scenic welke zeer losjes naar 1e terugschakelt.
Om te antwoorden op de vraag of hij goed schakelt van 2 naar 1, raar maar in dat geval schakelt het 99% goed...dus die ene procent is te wijten aan te hoge snelheid
jonge chauffeurs he. Ik heb niet zoveel verstand van een wagen maar heb deze clio overgekocht van een 93 jarige man die er zelf slechts 85000km mee heeft afgelegd dus synchromesh ringen versleten zou dat niet een beetje te snel zijn?
thknx
Dit even ter zijde...handig te weten dat clio bij zeer lage snelheden terugschakelt is sterk verschillend dan met de scenic welke zeer losjes naar 1e terugschakelt.
Om te antwoorden op de vraag of hij goed schakelt van 2 naar 1, raar maar in dat geval schakelt het 99% goed...dus die ene procent is te wijten aan te hoge snelheid
thknx
-
WKB
Als die oude man al een jonge puber heeft gereden die 85000 km kan het maar zo 
-
ApaX
De kilometerstand is niet zo belangrijk. Synchromeshringen hebben alleen wat te verduren als je schakelt. Als de oude man heel veel korte ritten heeft gemaakt dan heb je best kans dat de zaak naar zijn gootje is. Je kan er overigens niet veel aan doen, of je moet een nieuwe bak laten plaatsen. Gewoon zorgen dat je nooit naar zijn 1 schakelt als je beweegt, dan heb je er geen last van. Synchromo meshringen zijn niet noodzakelijk, wel makkelijk.
Wat ook nog zou kunnen, en dat is een iets lastiger verhaal. Al je een bak hoort tanden poetsen omdat iemand niet goed schakelt dan zijn dat niet de tandwielen die voor de overbrening zorgen. Ieder tandwiel in de bak wordt los/vast gekoppeld aan de as (alle tanden van alle voorwaartse versnellingen zijn altijd met elkaar in ingrijping). Dat doen ze met een soort schakelmof (zie hieronder) Je ziet hier heelduidelijk de driehoekige tandjes. Het patroon waar hij in schuift heeft ook deze driehoekige tandjes. Nu kan het zo zijn dat het patroon waar dit ding in moet schuiven niet precies goedstaan(sterker nog, dat gebeurt heel vaak). Die driehoekige tandjes zijn er voor om te zorgen dat als je ze tegen elkaar gaat duwen dat je automatisch iets verdraaien en inelkaar kunnen schuiven. Je voelt hem al aankomen, als je stelselmatig veel tandenpoets bij het schakelen dan worden de driehoekige tandjes steed vlakker. Als de tandjes steed vlakker worden dan wordt het steeds moeilijker om ze inelkaar te schuiven als ze niet precies goed uitgelijnd zijn. Dit kan wel verklaren waarom hij soms heel goed schakelt en soms niet.

Wat ook nog zou kunnen, en dat is een iets lastiger verhaal. Al je een bak hoort tanden poetsen omdat iemand niet goed schakelt dan zijn dat niet de tandwielen die voor de overbrening zorgen. Ieder tandwiel in de bak wordt los/vast gekoppeld aan de as (alle tanden van alle voorwaartse versnellingen zijn altijd met elkaar in ingrijping). Dat doen ze met een soort schakelmof (zie hieronder) Je ziet hier heelduidelijk de driehoekige tandjes. Het patroon waar hij in schuift heeft ook deze driehoekige tandjes. Nu kan het zo zijn dat het patroon waar dit ding in moet schuiven niet precies goedstaan(sterker nog, dat gebeurt heel vaak). Die driehoekige tandjes zijn er voor om te zorgen dat als je ze tegen elkaar gaat duwen dat je automatisch iets verdraaien en inelkaar kunnen schuiven. Je voelt hem al aankomen, als je stelselmatig veel tandenpoets bij het schakelen dan worden de driehoekige tandjes steed vlakker. Als de tandjes steed vlakker worden dan wordt het steeds moeilijker om ze inelkaar te schuiven als ze niet precies goed uitgelijnd zijn. Dit kan wel verklaren waarom hij soms heel goed schakelt en soms niet.

-
WKB
Het kan ja, maar je kan het beter niet doen als je een beste snelheid hebt.
- zarok
- forum starter
- Contacteer:
Bij mijn clio gaat hij soms ook moeilijk in zn 1 hoor! Maar dan vooral als ik nog rol en de motor koud is.
Als de motor warm is gaat het wel goed opzich, wel beetje weerstand maar niet veel. Gebruik de 1 zowiezo toch amper.
Dat van zn 2 naar zn 1 toe wat ier boven mij al een keertje genoemt was dat moest ik bij mij oude auto doen. Onder de motorkap was een soort aaneenschakeling van stukken die bewegen moesten als ik me koppeling induwde en met pook beweegde. Op 1 van deze onderdelen zat een beetje speling. Die speling beetje verminderd en het schakelen ging beter.
Als de motor warm is gaat het wel goed opzich, wel beetje weerstand maar niet veel. Gebruik de 1 zowiezo toch amper.
Dat van zn 2 naar zn 1 toe wat ier boven mij al een keertje genoemt was dat moest ik bij mij oude auto doen. Onder de motorkap was een soort aaneenschakeling van stukken die bewegen moesten als ik me koppeling induwde en met pook beweegde. Op 1 van deze onderdelen zat een beetje speling. Die speling beetje verminderd en het schakelen ging beter.
Renault Clio 2.3 2006 Community 1.2 16v LPG G3
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 4120 Weergaves
-
Laatste bericht door PeterKrabbe72
-