Electra is geen sterke kant van Renault, of Franse auto's in het algemeen.
Wat wel handig is om te checken is wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen. Die moet elk 120.000 km óf om de vijf jaar (net wat eerder komt) vernieuwd worden. Laat bij vervangen van de riem ook de waterpomp vervangen. Heb je de auto met Bovag garantie gekocht en is de DR binnen die garantieperiode aan de beurt is het een klusje voor de verkoper
(regeltjes van Bovag: alle normale onderhoudswerkzaamheden die binnen een half jaar na verkoop moeten worden uitgevoerd moeten door de garage bij aflevering al zijn gedaan).
De hierboven genoemde penbobines sneuvelen inderdaad regelmatig. Normaliter hoeft er alleen een nieuwe in, het verhaal van Age is (helaas) uitzonderlijk.
Verder wil de motor nog wel eens wat hokkerig gaan lopen door vervuiling van het gasklephuis en stappenmotor. Kwestie van schoonmaken. De garage wil die nog wel gauw vervangen wat duurder is, maar vaak niet nodig.
Onder de parafan wil nog wel eens water blijven staan als de afvoergaten verstopt raken door vuil en bladeren. Gevolg kan zijn dat het water via je kachel naar binnen komt of zelfs dat de kachelventilator het begeeft. En bij de kachel aangekomen: kachelweerstand wil het wel eens begeven, dan werkt de blower alleen op de hoogste stand.
Roest hoef je je niet echt druk om te maken. Wel in de gaten houden natuurlijk. Een slecht herstelde schade kan het roestduiveltje activeren. Normaal is de auto tegen de 15 voordat de problemen komen.
Dit zijn wel zo'n beetje de meest gehoorde klachten dacht ik.