Clio 2 "Community" 1.2 16v problematisch tegen 120km/h ?

Voor algemene Clio II vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
Plaats reactie
Entity_Razer
forum member
Contacteer:

Clio 2 "Community" 1.2 16v problematisch tegen 120km/h ?

Bericht door Entity_Razer »

Ok eerst en vooral,

Hallo :grin:

Heb vorige week mijn 1e auto gekocht en is een Clio 2 "Community" editie geworden.

Auto is:

1.2 16v in het Kersenrood en had 33 500 KM op de motor zitten, bouwjaar 2002.

Prijs was onder de 5000 dus ik was dan ook direct verliefd :)

Nu bij de test rit was het een PRACHT van een wagen maar wat me opviel was dat hem naar 120 krijgen in 5e echt een nachtmerrie was.

Dien er even bij te vertellen dat ik gewoon ben om met een 1.8 Laguna RT te rijden van 1995 dus dit kan er wel mee te maken hebben, maar ik vroeg mij af of dit "normaal" is.

Nu de auto haalt welliswaar 120km/u maar de acceleratie is op zijn minst sloom te noemen.
Hoe ik gewoon ben een auto (de laguna) te rijden is rond de 3000 toeren te schakelen, daar de teller van men Clio tot 8000 toeren (of 7000 ? ) gaat vermoed ik dat ik misschien gewoon hem hoger in toeren moet laten gaan om hem wat sneller te laten accelereren?

Aangezien er "maar" 33k kilometers op de motor staan en de dealer vanwaar ik hem gekocht heb me vertelde dat de vorige eigenaar een 40 + jarige dame was, heb ik een beetje "bang" om hem direct te hoog in toeren te smijten zonder dat ik er eerst een duidelijk gevoel voor de wagen krijg. Dus de vraag is, kunnen jullie me een beetje meer raad geven.

Concrete vragen:

- van 90 -> 120 gaat TRAAG in 5e, is dit "normaal" en rijd ik gewoon verkeerd met de Clio, moet ik hem hoger in toeren laten gaan of dergelijke ?

- Aangezien de vorige eigenaar, moet deze nog verder ingereden worden

- Handige tips / Do's en Don'ts die jullie me kunnen / willen meegeven ? :)

Alvast bedankt ;)
:thanks:
Revvin' up your engine listen to her howlin' roar,
Metal under tension beggin' you to touch and go !
Prom1se

Re: Clio 2 "Community" 1.2 16v problematisch tegen 120km/h ?

Bericht door Prom1se »

Aller eerst welkom,

Nou mij is altijd verteld mocht je een auto kopen van oude dame of heer dan moet je het rustig ermee aan doen want als jij nu opeens die slagen wat alles kwa vloeistof aanvoert naar het blok op zijn donder gaat geven en laten we stellen dat het rubber nu beetje poreus is dan gaat het rubber scheuren en zit je met een duur grapje in je handen.

Sowieso is het geen goed idee om de auto gelijk op zijn donder te geven doe het rustig aan breek hem rustig in dat hoor je wel vaker dat je gewoon rustig aan moet doen met een nieuwe motor nou deze is haast nieuw ik zou zeggen doe het rustig aan en vraag aan andere leden raad... nu ik het even nalees was ik vergeten te vermelden dat een warme motor beter tegen hogere toeren kan dan een koude motor persoonlijk als ik vlot wil door rijden (heb ook laguna 2.0 ) gereden dan reed ik eerst 10 km / 10 minuten rustig zodat hij warm was en dan kon je mooi vlot door rijden en hoefde je niet bang te zijn dat je het blok sloopt, voor een keer is het natuurlijk niet heel erg dat je met een koud blok flink door rijd maar het is je niet aan te raden als je dit op langere termijn zou gaan doen.

Hopelijk heb ik je nu iets verder geholpen want jou 1.2 is heel anders dan die 2.0 van mij dus ik heb daar totaal geen ervaring mee!

Groeten

Prom1se
DexterXL

Bericht door DexterXL »

Als je heel logisch gaat kijken naar de leeftijd tov de km-stand, dan weet je dat hij gemiddeld maar 4500km per jaar
heeft gereden, dat lijkt leuk bij aanschaf, maar wees er dan heel bewust van dat hij niet echt vaak goed warm is geweest,
dus vervuiling inwendig is zeer goed mogenlijk.
Ook doortrekken als een dolle is absoluut niet aan te raden, daarmee kan je in het ergste geval je koppaking eruit blazen,
wat je het beste kan doen is het rustig opbouwen, eerst goed warme rijden, pas na ruim 15 min. rijden eens wat hoger in
toeren gaan rijden (4000 tpm), wat ook goed helpt is gewoon de snelweg op en blijven rijden voor bv 75 km heen en dan
weer terug op een normaal tempo.
In dit geval zou ik ook adviseren om eerder je olie te verversen, na bv 7500km, dus alleen de olie en filter, een setje nieuwe
bougies zou mischien ook wel nuttig kunnen zijn, voor de rest is het echt een kwestie van goed warm rijden voordat je echt
gaat doortrekken,en af en toe een flesje injectiereiniger erin, uiteindelijk ga je merken dat hij steeds beter gaat lopen.

Dus GEDULD :thumbsup:
Entity_Razer
forum member
Contacteer:

Alvast bedankt voor de reacties zover :)

Momenteel heb ik men Clio nog niet maar normaliter (afgesproken bij verkoop / aankoop ) krijgt hij nu nog een onderhoud (olie, banden, filter ..... ) voor de keuring zodat hij "klaar" is als ik hem in ontvangst neem dus op dat vlak (van nieuwe olie / filter etc) zit ik wel goed denk ik.

Inderdaad ja ... rustig inrijden had ik ook in gedachten / aangeraden gekregen.

Wel een vraag omtrent die injectie reiniger, is dat spul gewoon bij de renault dealer te krijgen, moet ik daar omtrent iets speciaals in acht nemen (volle tank, halve, lege, hoog in toeren, laag in toeren houden ....) zodat ik niets stuk maak ?

Laatste vraag: Ik ga deze auto voornamelijk gebruiken om van / naar men werk te rijden (Antwerpen stad) en zal zo een ... 15 km enkel richting afleggen elke dag, stukje stad / dorp, stukje autostrade ....

Is dit aan te raden / ook goed of liever echt een half uurtje 120 aanhouden enkel richting en dan terug ?
niels001

Bericht door niels001 »

slam it on the gas!! is een benzine 16v!! op naar de 7000 voor de begrenzer ! trekken doet ie dan wel :grin:
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Ik herken het :thumbsup: doortrekken in zijn 4 tot de 120 en dan naar zijn 5 :sunny:
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
16valves
forum starter
Contacteer:

Bericht door 16valves »

Kan natuurlijk ook aan de overbrengings verhoudingen van de versnellingen liggen, dus dat de 5e versenelling echt een over-drive is. Acceleratie van 90-->120 zal bij veel auto's in de 5e versnelling niet echt indrukwekkend zijn :wink:
En of injectiereiniger uberhaupt veel zin heeft bij deze km stand is ook twijfelachtig lijkt me :dozey:
ApaX

Bericht door ApaX »

Als je is van plan bent om hem "schoon te rijden" dan is het wel is aan te raden om een paar tanken 98 benzine te tanken. Het grote voordeel is dat het octaan getal wat hoger ligt. Het motor managment gaat het onsteek tijdsteep lekker vroeg zetten en dan brand de het zaakje lekker goed.

Plank gas rijden een door trekken tot de toerenbegrenzen is nooit een goed idee om de zaak schoon te rijden. Verbranding in de motor produceert het minste roet als je voor langer tijd constante middel hoge vermogens vraagt. Het standaard devies is: zorg dat je flink stukken op de snelweg goed door kunt rijden.
DexterXL

Bericht door DexterXL »

16valves schreef:En of injectiereiniger uberhaupt veel zin heeft bij deze km stand is ook twijfelachtig lijkt me :dozey:
Of je het nu wilt geloven of niet.....maar ja, het werkt echt, dan moet je niet die meuk van Wynn's hebben, maar
professioneel spul (Forté)
Heb het gehad met een 5-je van mij, de laatste 4 jaar alleen maar korte stukjes, gevolg was een enorme vervuiling inwendig
na 3 busjes Forté was het na-dieselen weg, en liep hij weer als een zonnetje, ook de emissie-test was weer binnen de
normen, dit alles in een tijdsbestek van 1 maand, ditzelfde grapje heb ik gezien en gehoord met een VW transporter T5,
binnen 30 minuten liep hij 50% beter...en dat is geen tell-sell verkoop praatje :joker:

(en nee, ik werk niet in de autowereld....dus heb geen aandelen hierin :wink: )
Entity_Razer
forum member
Contacteer:

Holy Necro-Post batman !

hehe ...

Anyways ... Dit probleem doet zich al niet meer voor.

Na mijn "vakkundig inrijden" :driving: gedraagt de auto zich als een zonnetje. De trage acceleratie die ik ervaarde bij de proefrit in augustus is weg, de auto presteert vrij goed momenteel maar het enigte ding dat me nu wat tegen zit is dat hij precies wat meer drinkt dan vroeger.

Toen ik hem net had reed ik ong 6liter / 100, nu rijd ik 6,8 ong / 100.

Ik rijd ook volwaardig (altijd) op 98 omdat ik gemerkt heb dat dit gewoon vlotter / beter rijd voor mij. En die "paar" euro aan de pomp per keer is het me wel waard. (rijd enkel 95 in de winter omdat je dan die extra "vlotheid" toch niet gebruikt met altijd filerijden.)

Nuja .... All hail the Clio !

Oh: trouwens, nog een opmerking die ik had, als we dan toch bezig zijn:

Mijn Clio maakte de laatste tijd nogal veel geluid, voelde nogal grof aan zowel op de gas, koppel als rijstijl ... Heb van't weekeind de wagen gewassen, oliepijl nagekeken, vloeistoffen .....

Oliepijl was wat laag. Gisteren danmaar even in de garage van het werk olie bijgekapt (5w40 vol syntheet) en ineens rijd de auto terug als een zonnetje, maakt minder geluid .....

Kan zijn dat dit allemaal tussen mijn oren zit maar wat nieuwe propere olie na 5000 + KM doet wonderen :o
ClioMarcel

Bericht door ClioMarcel »

Entity_Razer schreef:Kan zijn dat dit allemaal tussen mijn oren zit maar wat nieuwe propere olie na 5000 + KM doet wonderen :o
ik mag toch voor je hopen dat je geen olie tussen je oren hebt :lol: :smash:
Entity_Razer
forum member
Contacteer:

Heb trouwens wel wat "leuk" voor :D

De dealer verkocht mij de Clio als "Community"
De Inschrijving van men clio zegt "Initiale"
Het handschoenkastje van men Clio zegt "Dynamique"

:D

Er aan uit kunnen, wie er aan uit kan
ClioMarcel

Bericht door ClioMarcel »

dr is een overzicht van de uitvoering van de Clio's hier opt forum ...

met de uitleg en opties van de desbetreffende uitvoeringen :thumbsup:
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Algemeen (vraag & antwoord)”