2x starten voordat hij blijft lopen
2x starten voordat hij blijft lopen
Hallo,
Sinds een tijd heb ik het probleem dat ik de auto 's morgens 2x moet starten voordat hij blijft lopen.
Zodra ik hem de eerste keer start slaat hij gewoon aan en klimt naar 1000rpm. Vervolgens zakt hij meteen naar 0.
Daarna start ik hem onmiddellijk nogmaals en klimt hij weer naar de 1000rpm en blijft hij netjes lopen ergens tussen de 750 en 1250rpm totdat hij zichzelf terug regeld naar 500 rpm.
Als ik bij de eerste keer starten gas bij geef en even op gang houd, slaat hij af zodra ik het gas loslaat.
Weet iemand wat ik zou moeten controleren of vervangen?
De krukaspositie sensor is recent vervangen (<3 maand). Zelf zit ik te denken aan een lucht massa meter of een temperatuur sensor. Maar heeft iemand enig idee waar ik deze kan vinden?
Het gaat om een Renault Clio II 1.6 16V van 2005.
Groet,
Erwin Grutter
Sinds een tijd heb ik het probleem dat ik de auto 's morgens 2x moet starten voordat hij blijft lopen.
Zodra ik hem de eerste keer start slaat hij gewoon aan en klimt naar 1000rpm. Vervolgens zakt hij meteen naar 0.
Daarna start ik hem onmiddellijk nogmaals en klimt hij weer naar de 1000rpm en blijft hij netjes lopen ergens tussen de 750 en 1250rpm totdat hij zichzelf terug regeld naar 500 rpm.
Als ik bij de eerste keer starten gas bij geef en even op gang houd, slaat hij af zodra ik het gas loslaat.
Weet iemand wat ik zou moeten controleren of vervangen?
De krukaspositie sensor is recent vervangen (<3 maand). Zelf zit ik te denken aan een lucht massa meter of een temperatuur sensor. Maar heeft iemand enig idee waar ik deze kan vinden?
Het gaat om een Renault Clio II 1.6 16V van 2005.
Groet,
Erwin Grutter
Re: 2x starten voordat hij blijft lopen
aloha !!
als ik dit zo lees , denk ik eerder aan je gasklephuis / stappenmotor ... die ff schoonmaken
als ik dit zo lees , denk ik eerder aan je gasklephuis / stappenmotor ... die ff schoonmaken

- Marco (ClioII)
- forum starter
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 02 nov 2008 22:10
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: 2x starten voordat hij blijft lopen
Idd wat Marcel zegt, gasklephuis even controleren/schoonmaken. 

Re: 2x starten voordat hij blijft lopen
In dit geval eerder de stappenmotor dan het gasklephuis.
Re: 2x starten voordat hij blijft lopen
Ik ga het eens bekijken. Bedankt, ik heb al een How-to gezien op het forum alleen die van mij ziet er natuurlijk weer net anders uit, maar ik ga het uitzoeken. Bedankt.
Verder kreeg ik van een collega van mij de tip om hem eens twee keer op contact te zetten voor het daadwerkelijk starten van de motor. Dit omdat je dan het zelfde doet als twee keer starten maar zonder het inschakelen van de motor. Hierdoor zou je volgens heb kunnen uitsluiten of het iets electronisch is of meganisch. Mijns inziens gedeeltelijk waar, maar tot op heden nog geen positief resultaat hierop.
Nu heb ik gehoort in de wandelgangen dat de labda-sonde verwarmt word, en dus redelijk snel zou moeten werken. Weet iemand ook of de labda-sonde al zo snel aan de gang is dat het de eerste seconde of 2 al werkt/regelt?
Groet,
Erwin
Verder kreeg ik van een collega van mij de tip om hem eens twee keer op contact te zetten voor het daadwerkelijk starten van de motor. Dit omdat je dan het zelfde doet als twee keer starten maar zonder het inschakelen van de motor. Hierdoor zou je volgens heb kunnen uitsluiten of het iets electronisch is of meganisch. Mijns inziens gedeeltelijk waar, maar tot op heden nog geen positief resultaat hierop.
Nu heb ik gehoort in de wandelgangen dat de labda-sonde verwarmt word, en dus redelijk snel zou moeten werken. Weet iemand ook of de labda-sonde al zo snel aan de gang is dat het de eerste seconde of 2 al werkt/regelt?
Groet,
Erwin
Re: 2x starten voordat hij blijft lopen
Zou lekker beginnen met het schoonmaken van het gasklephuis. Daarna zeker even 10 minuten laten draaien. Zodat het gasklephuis zich weer even kan inleren.
En het idee wat je collega je voorstelde heeft er niks mee te maken/klopt niet. En kan dus naar de rijk der fabelen worden gestuurd.
Lambdasonde kan je wegcijferen. Want die doet bij koude motor nog niks namenlijk.
Succes ermee
En het idee wat je collega je voorstelde heeft er niks mee te maken/klopt niet. En kan dus naar de rijk der fabelen worden gestuurd.
Lambdasonde kan je wegcijferen. Want die doet bij koude motor nog niks namenlijk.
Succes ermee
Renaultmonteur
Re: 2x starten voordat hij blijft lopen
Ik vind het advies van je collega wel een goede. Als de auto consequent goed blijft straten nadat je hem een keer op en een keer van contact hebt afgehaald dan heb je in iedergeval wat informatie gewonnen. Als dat zou zou zijn dan zou je kunnen denken aan de start onderbreker. Maar ik begrijp dat dit geen resultaat heeft opgeleverd?
500 toeren is overigens wel erg laag. Normaal loopt de motor 750 toeren stationair plus of min 50. Koude start even buiten beschouwing gelaten, dan kan het toerental tegen de 1750 aan zitten in het begin.
Als je is probeerd de motor langer aan te houden na de 1ste keer starten. Laten we zeggen dat je hem 2 a 3 minuten 1500 toeren laat lopen. Slaat hij dan nogsteeds af als je gas loslaat?
Als je voor het starten de auto 1 minuutje op contact laat staan en dan start, blijft hij dan wel aan?
500 toeren is overigens wel erg laag. Normaal loopt de motor 750 toeren stationair plus of min 50. Koude start even buiten beschouwing gelaten, dan kan het toerental tegen de 1750 aan zitten in het begin.
Als je is probeerd de motor langer aan te houden na de 1ste keer starten. Laten we zeggen dat je hem 2 a 3 minuten 1500 toeren laat lopen. Slaat hij dan nogsteeds af als je gas loslaat?
Als je voor het starten de auto 1 minuutje op contact laat staan en dan start, blijft hij dan wel aan?
Laatst gewijzigd door ApaX op 31 dec 2010 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- Vinnie
- Oud-beheerder
- Berichten: 2377
- Lid geworden op: 26 mei 2008 00:12
- Locatie: Houten (UT)
- Contacteer:
Re: 2x starten voordat hij blijft lopen
2x contact is bij de iets oudere auto's waaronder de clio 1 van toepassing, je zet 2x de brandstof pomp aan en heb je meer druk in het benzine systeem.
bij jou zou het eerder de stappenmotor zijn, aangezien deze nu niet een beetje open gaat staan om de motor te laten draaien...
de bdp sensor zou het ook nog kunnen zijn, deze ziet of de motor wel of niet draait en hoe veel toeren hij maakt
bij jou zou het eerder de stappenmotor zijn, aangezien deze nu niet een beetje open gaat staan om de motor te laten draaien...
de bdp sensor zou het ook nog kunnen zijn, deze ziet of de motor wel of niet draait en hoe veel toeren hij maakt
Groeten, Vincent.
Re: 2x starten voordat hij blijft lopen
Probleem opgelost!
Idd. gasklephuis en inlaatspruitstuk en sensoren schoonmaken heeft het probleem opgelost! De auto start gewoon in één keer en klimt dan naar de 1000 toeren en zakt langzaam af. Tevens slaat hij niet meer af als de airco aanslaat en ik afrem.
Het schoonmaken is ook zo gebeurt. Er zit veel aanslag in / aan het gasklephuis en het inlaatspruitstuk. Tevens heb ik de sensor die op het inlaatspruitstuk goed schoongemaakt.
Bedankt voor de tips.
Groet,
Erwin
Idd. gasklephuis en inlaatspruitstuk en sensoren schoonmaken heeft het probleem opgelost! De auto start gewoon in één keer en klimt dan naar de 1000 toeren en zakt langzaam af. Tevens slaat hij niet meer af als de airco aanslaat en ik afrem.
Het schoonmaken is ook zo gebeurt. Er zit veel aanslag in / aan het gasklephuis en het inlaatspruitstuk. Tevens heb ik de sensor die op het inlaatspruitstuk goed schoongemaakt.
Bedankt voor de tips.
Groet,
Erwin
Re: 2x starten voordat hij blijft lopen
Egrutter,
Ik zie dat jij ook (net als ik ) een 16/16 hebt.
Is het erg lastig het gashuisklep schoon te maken.
Ben niet helemaal een leek maar ben bang dat dit net iets te ver voor mij gaat aangezien er geen "how to" voor is.
Ik zie dat jij ook (net als ik ) een 16/16 hebt.
Is het erg lastig het gashuisklep schoon te maken.
Ben niet helemaal een leek maar ben bang dat dit net iets te ver voor mij gaat aangezien er geen "how to" voor is.