Mijn ouders hebben een probleem met de Clio. Het betreft een Clio 1 Ph2 1.4 8V (59KW) bouwjaar 1995.
Het probleem is dat de auto heel moeilijk start. Bij een koude start, dus 's ochtends of aan het einde v/d werkdag dan duurt het zeker 8 á 10 seconden voordat de motor aanslaat. Als je bijvoorbeeld even boodschapjes hebt gedaan loopt hij zo weer.
De accu is recentelijk (1,5 maand geleden) vervangen.
Daarnaast heeft hij vlak na een koude start een hik. Altijd op nagenoeg dezelfde plaats, tijdens het invoegen op de provinciale weg hier 800 meter vandaan. Dus wanneer de motor echt nog koud is. Misschien dat dit er iets mee te maken heeft? Overigens is dit ook als bijrijder duidelijk te vernemen. Meestal net boven de 2500RPm in de 2e en 3e versnelling.
Mijn moeder had van te voren als een zeer gering vertrouwen in de Clio (ze reed eerst een Astra F). Maar dat word met dit soort gevallen alleen maar erger.
Heeft iemand enig idee wat het kan zijn?

Had al even op internet gezocht, daar kwam ik het volgende tegen;
Betreft: Motor kan moeilijk of niet gestart worden. Motor valt stil, oplichten lampje inspuiting (oplossing Actis 5682).
Betrokken voertuigen: Alle modellen behalve Vel Satis
Klacht van de klant: Herinnering voor het toepassen van oplossing 5682 voor de motoren D7D / D7F / K4J / K4M / E7J / E7F / K7J / F4P / F4R / F5R / L7X / K9K / F8Q / F9Q
Technische informatie:
Omtrent het toepassen van oplossing 5682, herinneren we er u aan dat het noodzakelijk is de BDP sensor alsook de aangepaste kabelkit. Bij het afzonderlijk vervangen van één van de onderdelen (sensor of kabelkit) kan het probleem opnieuw voor komen.
Heb geen idee of dit van toepassing kan zijn, heb overigens nog nooit een lampje zien branden.
Bij voorbaat dank.
Martijn
Fotootje erbij