Winterbanden en bandenmaat

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
Midri
Beheerteam
Contacteer:

Winterbanden en bandenmaat

Bericht door Midri »

Goedendag

Ik heb pas een Clio III 1.6 16v gekocht. Hierop zitten banden met de maat: 205/45/16.
Nu wil ik winterbanden laten leggen, maar overal waar ik vraag zijn ze verbaasd over de bandenmaat. De meesten raden mij aan om een 14" te laten leggen, een paar 15", maar geen enkele die mij de 16" aanraad die er nu opligt.

Nu ben ik ook wezen kijken voor banden.
14" kost mij gemiddeld, incl. btw, montage en standaard velg, 630 euro.
Als ik 15" laat leggen, dan kost het 772 (Continental banden 185/55/15 82T met 'Dezent RE' velgen).

Online kan ik wel banden vinden die dezelfde maat zijn als mijn huidige zomerbanden. Deze kan ik dan thuis laten bezorgen en dan in de garage erop laten zetten. Maar als ik dit zou kiezen, ben ik niet zeker als deze wel 'passen' bij mijn wagen.
Dit zijn de banden die ik kan bestellen:

Michelin Primacy Alpin PA3 - 205/45 R16 87H XL GRNX
Goodyear EAGLE ULTRA GRIP GW3 - 205/45 R16 83H M+S keurmerk
Maxxis MA-PW - 205/45 R16 87H XL
Kumho KW23 - 205/45 R16 87H XL M+S keurmerk
Kumho KW23 - 205/45 R16 83H UHP, M+S keurmerk
Toyo SNOWPROX S 953 - 205/45 R16 87H XL M+S keurmerk
Bridgestone Blizzak LM-25 - 205/45 R16 83H M+S keurmerk BSW
Hankook W310 - 205/45 R16 87H XL BSW, M+S keurmerk

Ik rij gemiddeld 30.000 per jaar, moet ook veel reizen voor het werk en ook in Duitsland zijn waar winterbanden dus verplicht zijn.
Als ik niet naar de prijs zou kijken, is het dan beter om met mijn 16" te blijven rijden, of toch omschakelen naar een 14" of 15"?
Met vriendelijke groet, Tommy

Afbeelding
Contacteer:

Re: Winterbanden en bandenmaat

Bericht door Age »

Gewoon een paar stalen velgen 15" met winterbanden...
Werkt goed :thumbsup:
is goedkoper dan 16" banden en elk jaar 2 keer banden wisselen is ook niet bevorderlijk voor je banden.
Groet, Age
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Frank [Factory] »

Ik rijd in de winter ook op 16 inch Bridgestone Blizzak. Bevalt hardstikke goed. Maar ik zou dan een mooie set 17 inch aanschaffen voor de zomer. Dat heb ik ook. Blijven wisselen zou ik niet doen, dan blijf je aan t balanceren.
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

Midri schreef:Ik heb pas een Clio III 1.6 16v gekocht. Hierop zitten banden met de maat: 205/45/16.
Nu wil ik winterbanden laten leggen, maar overal waar ik vraag zijn ze verbaasd over de bandenmaat. De meesten raden mij aan om een 14" te laten leggen, een paar 15", maar geen enkele die mij de 16" aanraad die er nu opligt.
205 is ook wel breed voor winterbanden voor een clio. Hoe breder hoe minder kracht per cm3, dus in de sneeuw ben je in je nadeel met bredere banden.
Midri schreef: 14" kost mij gemiddeld, incl. btw, montage en standaard velg, 630 euro.
Als ik 15" laat leggen, dan kost het 772 (Continental banden 185/55/15 82T met 'Dezent RE' velgen).
Ik heb ook winterbanden in de maat 185/60/15 genomen op lichtmetalen velgen. Als je besluit om hier voor te gaan, deze bandenmaat wordt al lastiger te verkrijgen (door de vele verkoop). Ook zijn de Dezent RE velgen in 15" al niet meer overal tijdig leverbaar. Ik heb daarom uiteindelijk gekozen voor Mak fever -5R, ook 5 spaaks. Je kan dus even in mijn topic kijken hoe 15 inch 5-spaaks staat.
Midri schreef:Online kan ik wel banden vinden die dezelfde maat zijn als mijn huidige zomerbanden. Deze kan ik dan thuis laten bezorgen en dan in de garage erop laten zetten. Maar als ik dit zou kiezen, ben ik niet zeker als deze wel 'passen' bij mijn wagen.
Dit zijn de banden die ik kan bestellen:

Ik rij gemiddeld 30.000 per jaar, moet ook veel reizen voor het werk en ook in Duitsland zijn waar winterbanden dus verplicht zijn.
Als ik niet naar de prijs zou kijken, is het dan beter om met mijn 16" te blijven rijden, of toch omschakelen naar een 14" of 15"?
Ik zou als ik jou was (zoals de anderen ook al aangeven) niet elke keer de banden wisselen. Als je van plan was om toch een keer mooie 17" velgen aan te schaffen kan je inderdaad eventueel de winterbanden om je huidige velgen leggen (alhoewel ik 205 wel erg breed vind voor winterbanden onder een clio) zoals Frank al aangeeft, en anders zou ik overgaan naar 15" lichtmetaal voor in de winter.
Groet,
Martijn

Afbeelding
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Frank [Factory] »

Wat voor velgen heb je er onder? 205 is in ieder geval niet de juiste maat voor de 16 inch standaard velgen. Ik zal mijn bandenmaat nog wel even opzoeken.
Midri
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door Midri »

Dankzij de tips hier, ben ik nog eens rondgegaan om te kijken voor winterbanden.
Jammer genoeg waren de Bridgestone Blizzak nergens meer te verkrijgen, of een wachttijd tot na nieuwjaar. Duurt me dus iets te lang.
Heb wel deze nog kunnen vinden:
185/60 R15 88T Winterhawk 2 EVO
185/60 R15 88T Continental Wintercontact TS 800
185/60 R15 88T Hankook W440

Prijzen ervoor zijn ongeveer gelijklopend.

Over mijn velg, ik denk dat het velgen van Renault zelf zijn., zal hier even een link van de foto bijplaatsen (anders is de layout misschien verkloot als ik het ga embedden)
http://i56.tinypic.com/2ngfv6g.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Bedankt voor de uitleg trouwens :)

Afbeelding
Freakky

Bericht door Freakky »

even een vraagje tussen door

ik ben ook op zoek naar winterbanden voor me RS
nou heb ik nog de standaard 16inch velgen liggen waar ik de banden omheen wil doen
maar welke maat raden jullie aan gewoon standaard 195/45/16 ?
en waar kopen jullie de banden dan bij kwikfit ofzo ?
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

Midri schreef:Dankzij de tips hier, ben ik nog eens rondgegaan om te kijken voor winterbanden.
Jammer genoeg waren de Bridgestone Blizzak nergens meer te verkrijgen, of een wachttijd tot na nieuwjaar. Duurt me dus iets te lang.
Heb wel deze nog kunnen vinden:
185/60 R15 88T Winterhawk 2 EVO
185/60 R15 88T Continental Wintercontact TS 800
185/60 R15 88T Hankook W440

Prijzen ervoor zijn ongeveer gelijklopend.
205 is idd niet de normale maat voor 16". Mijn 16" was af fabriek dacht ik 195/55/R16. (de 55 weet ik zo ff niet meer zeker, zou ook 50 kunnen zijn)

ANWB heeft een test gedaan waarin de winterhawk en de continental staan:
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/te ... -r15-t.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij de autoweek komt de Continental er zelfs zo'n beetje als beste uit. Dus als de prijzen ongeveer gelijk zijn zou ik daar voor gaan.
Groet,
Martijn

Afbeelding
Midri
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door Midri »

Alex128 schreef:Hé Midri,
ik heb dezelfde velg met de Michilin Alpin band.Weet je zeker dat ie 15" is? Mijne is namelijk 16" 195-50-16 Ik heb deze overgenomen van iemand via Marktplaats. Het is een originele Renault velg maar ik kan niet achterhalen op welk type clio deze zit (heeft gezeten). Zaten ze origineel onder jouw auto? Zo ja welk type en welk bouwjaar?

Bedankt.
Hey Alex128.

Het is een 16" ja, maar met zomerband erop (205/45/16). De reden waarom ik over 15" begon is omdat ik andere velg (staal of licht metaal) erop wil leggen met winterbanden.
Ik heb deze wagen tweedehands gekocht bij een dealer, nadat mijn vorige er de brui aan had gegeven voor de zoveelste keer. De wagen die ik nu heb is een Clio 1.6 16v Paris Initiale uit 2005.

@ goos: Bedankt voor de link! De Continentals zijn (incl. velg) 115,90 per stuk, de Firestones 120,90 per stuk. Het zal deze winter maar een standaard velgje worden, de rest komt later wel. Eerst alles in orde hebben voor ik zo niets meer heb. De eerste winterprik is er al en het is hier al glad genoeg, zeker met zomerbanden nog erop.

Afbeelding
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

goos schreef:Bij de autoweek komt de Continental er zelfs zo'n beetje als beste uit. Dus als de prijzen ongeveer gelijk zijn zou ik daar voor gaan.
Ik heb de Conti's onder de Scénic. En eerlijk, ze vallen zwaar tegen. Grip met sneeuw is lang niet zo als in de test wordt aangegeven. Daarom zitten er onder de Clio nu Goodyears. Heb daar enorm goede ervaring mee. Als ik zo in de testuitslagen kijk naar de verschillen tussen de Dunlop en de Goodyear, vind ik de Goodyear er voor Nederlands weer (en rijomstandigheden) net even beter uitkomen.
Starplus
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Starplus »

als je voor 15" gaat is de standaard maat 185-60
deze heb ik nu als zomerbanden onder de auto.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 3 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”