velgen - banden - et

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
neonic
forum member
Contacteer:

velgen - banden - et

Bericht door neonic »

Nou ben ik al een tijd 'op zoek' voor van die velgen ala Daan

Op de site van http://www.rsl-motorsport.de/Inhalt/CUL ... 5zoll.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; staan ook zulk soort velgen (alleen nou zonder zo'n kinky punt in de midden)
En in 'gallerij' staat ook een Clio met die velgen ...

Afbeelding

Hoe weet je nou wat er onder een Clio past (type 1, uit '95) ? Bedoel in de boeken staat wel wat er onder kan maar da's allemaal 'standaard'. Hoe, wat en welke ET waarde enzo, en in combinatie van banden en velggrootte.

Gevonden .....
Afbeelding
(ps. gouden boutjes zijn optioneel ... beetje dure hobbie :chinrub: )

Ben er ook van de week achtergekomen dat dat 'duitse' banden gedoe dat ze dat getrokken banden noemen. En dat té getrokken niet best is vanwege veiligheid.
Maar ... hoe weet je nou hoeveel 'getrokken' een band mag / kan ? en dan bedoel ik voor gewoon normaal (nouja) gebruik.
Is daar een soort van regeltje voor ofzo dat je bv 1J smaller kan gaan dan de velg ...

En die wielnaafdoppen ... die kan je er gewoon inklikken toch ? En wie weet waar je die dingen kan krijgen met zo'n punt er op, stond vroeger ook op die site van hierboven.

En als laatste ... als je velg nou een ET waarde heb van 35, met een normale band. En je neemt er eentje van 25, dan staat ie toch 1cm naar buiten toe ? En 1J is iets van 1 inch, en als je dan een getrokken band neemt met 1 maatje minder, dan is dat toch qua loopvlak zegmaar weer het zetzelfde als met die velg van 35 ?

Misschien beetje té veel vragen maar ... snap nog een paar dinge niet en ik wil gewoon ooit van die velgen, met punt é :wink:
B-boi

Re: velgen - banden - et

Bericht door B-boi »

ET 35 naar 25 is inderdaad 10mm meer naar buiten. Dat het loopvlak hetzelfde zou zijn met getrokken banden klopt niet. Het loopvlak zal sowieso ook 10mm meer naar buiten staan. De banden zijn namelijk zowel langs buiten als langs binnen getrokken. Het kan wel zijn dat getrokken bandjes dan nog wel in de wielkasten vallen en niet-getrokken banden niet.
neonic
forum member
Contacteer:

Bericht door neonic »

B-boi schreef:Dat het loopvlak hetzelfde zou zijn met getrokken banden klopt niet. Het loopvlak zal sowieso ook 10mm meer naar buiten
Kheb het misschien beetje verkeerd gezegd... maar ik bedoel eigelijk dat als de velg 10mm naar buiten komt en je hebt een band die voor een smallere velg is (zeg als voorbeeld 6J ipv7) dan komt het loopvlak toch maar voor de helft (½ J) naar buiten met dat ET25/35 verhaal ?
B-boi

Bericht door B-boi »

Het midden van de band komt ook 10mm naar buiten. Je moet vanaf het midden van de velg/band rekenen. Daarbij, de bandenbreedte wordt ook in mm aangeduid: 175, 195, 215 e.d. De band komt dan 10 mm + de helft van (de breedte van de nieuwe banden - de breedte van de originele banden) naar buiten. vb: originele banden 175 breed en ET35 en nieuwe banden 205 breed en ET 25, geeft: 10 + (205-175)/2 = 10 + 15 = 25 mm.
neonic
forum member
Contacteer:

Bericht door neonic »

kan iemand dit berichtje verwijderen
ivm 'dubbele post' ?
Laatst gewijzigd door Anonymous op 15 nov 2008 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
neonic
forum member
Contacteer:

Bericht door neonic »

Kheb effe een tek gemaakt ...

Afbeelding
't zwarte is me eigen velg, 15" Borbet T's met 195 banden, en een ET van 35.
't rode is een 14" velg (grootte is niet echt belangrijk voor het verhaal) maar met een ET van 25 een 'getrokken' band van 175
Dus 't loopvlak is even breed zegmaar en de rand word 1cm dieper.

Als iemand effe wil bevestigen of mijn 'theorie' klopt, graag ...

ps. weet iemand hoe getrokken een band mag wezen voor 'normaal' gebruik ???
Lee

Bericht door Lee »

hier vind je alles. zal je morgen mijn bandjes late zien zijn ook getrokken onder die OZ turbos.
http://clioclub.nl/viewtopic.php?f=59&t=1207
cliotuner
forum member
Contacteer:

Bericht door cliotuner »

8j 14 inch met et 15 past ook wel hoor heb ik er ook op liggen met 195 45 14 erop
Afbeelding
cliotuner
forum member
Contacteer:

Bericht door cliotuner »

Afbeelding

8 j 14 inch en verlaagd

wel stugge dempers gebruiken anders loopt het wel aan maar het wil dus wel!!!
Afbeelding

Bericht door deleted user »

Super laag kom je dan niet
Stugge dempers sowiso als je verlaagd.
Jouwne lijkt lekker laag omdat je skirts en een andere achterbumper hebt, daar moet hij wel rekening mee houde :thumbsup:
cliotuner
forum member
Contacteer:

Bericht door cliotuner »

bij mij komen de originele dorpels (de opstaande randjes ) nog onder de skirts hoor
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Clio 1 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”