vraag ivm Subwoofer (behuizing)

Van tweeter tot Woofer
Plaats reactie
neonic
forum member
Contacteer:

vraag ivm Subwoofer (behuizing)

Bericht door neonic »

Heb nog 2 subs liggen welke ik elk in een eigen kist wil timmeren, of eigelijk ... de kisten komen in een soort van 'kist'.
Alleen vraag ik me af hoe het dan zit met geluid en/of de druk.
De 'kist' is overigens niet echt bepaald luchtdicht en de bovenkant is in princiepe open. Nouja de hoedenplank ligt er wel op maar die komt er ca. 1a 2cm boven te hangen dus er zit dus een kier tussen van die breedte/dikte, net hoe je het bekijkt.
Verder zijn er aan de achterkant (stoelenkant zegmaar) ook nog wel een paar openingen ivm kabels en koeling.

Weet iemand of dat kwaad kan ivm het geluid en/of de druk ?

Misschien ook handig om er bij te vertellen ... het zijn 2 8" subs en de muziek waar ik naar luister is voornamelijk rock en metal, te denken aan Metallica, Therion, GNR, Slayer, Dragonforce en dat soort ellende. Dus niet echt snelle bassen, alhoewel Dragonforce enzo ook wel aardig rap gaat...
Jerox
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: vraag ivm Subwoofer (behuizing)

Bericht door Jerox »

nja ik kan je zowiezo zeggen.
als de kist voor je woofer niet luchtdicht is doet ie het niet goed. tenzij het een gepoorte kist is.
dit is omdat een subwoofer druk om moet bouwen voor de bas.
op het moment dat de kist open is kan je woofer geen druk op bouwen
en klinkt het helemaal nergens naar.

en dan zit je nog met of het volume voor je kist groot genoeg is voor je subwoofer.
als die te groot is hebben de geluidsgolven te veel ruimte en zullen ze afzakken oftewel de sub kan weer geen druk op bouwen.
maak je hem te klein kan de sub ook geen druk opbouwen omdat hij dan geen lucht meer kan verplaatsten binnen de kist.

en dit verschilt per subwoofer, per merk, per grootte en wat voor versterker der aan zit.

ik kan je ook aanraden naar je muziek keuze kijkende een gepoorte kist te maken.
dit is beter in combinatie met jouw muziek.
verder kun je nog meer informatie vinden op de site van http://www.12vhifi.nl

als je er niet uitkomt bied ik mij aan om je te helpen.

groetjes en succes ermee
cleaningcreations

Bericht door cleaningcreations »

Ik zou zelf het niet aanraden om zo tegaan gaan spelen.Omdat je anders free air speelt zodra je woofer te hard staat gaat het flabberen en gaat het kapot en dat zou zonde zijn van je spullen .Plus het klinkt ook voor geen meter eigenlijk.Ik zou kijken of je een plank kan maken die in de kist valt dat je em der net in krijgt netjes met hout lijm en kit en wat schroeven en je kist is weer luchtdicht :thumbsup:
neonic
forum member
Contacteer:

Bericht door neonic »

Bedankt voor de reacties maar .... denk dat jullie het niet erg snappen. Kan ook door mijn wazig verhaaltje komen :chinrub:

De subs komen ieder in een kist. Gewoon simpel kistje met de aanbevolen inhoud die de fabrikant opgeeft. Heb er verder niet veel verstand van/ervaring mee dus lijkt me verstandig om die inhoud aan te houden.
Me vorige sub klonk ook wel aardig, dus die kist was ook wel aardig gelukt.
Gewoon cirkelzaag gebruiken, klauwtje schroeven en een een hoop houtlijm. Had ook de 'naden' van binnen nog ingesmeerd later met houtlijm dus ... komt wel goed.

Het 'probleem' is dus zegmaar dat ik een 'bak' wil maken als het ware over de gehele breedte van mijn kofferbak. De subs komen dan links en rechts te staan. Elk in dus een aparte kist. Alleen vraag ik me dus af wat voor invloed dat heeft op het geluid.
De 'kist' is dus in princiepe open. Alleen hangt er een hoedenplank, ca. 2cm erboven. Dus rondom zit er zowiezo een kier van die hoogte.
De achterkant, bij de stoelenkant, is ook gedeeltelijk open. Is dat genoeg wat geluid betreft, of is het te 'gesloten' ivm de subs ?

Zal wel effe een tekeningetje maken want komt denk knap vaag over :chinrub:
neonic
forum member
Contacteer:

Bericht door neonic »

Zo, vandaag effe zitten kliederen op een stuk karton.
Afbeelding

Eerst ff modelletje getekend, op ware grootte, met de hoogte, diepte en een schuin kantje. En toen beetje zitten klooien met een programmaatje om de breedte te bepalen zodat ik op het juiste volume uitkom, of in ieder geval ... in de buurt.

Heb al 2 platen mdf, 18mm dus van de week maar eens aan beginnen denk...
Jerox
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Jerox »

het zal wel aan mij liggen maar het is nog steeds knap vaag
ook met die tekening :dizzy2:
neonic
forum member
Contacteer:

Bericht door neonic »

jerox schreef:het zal wel aan mij liggen maar het is nog steeds knap vaag
Bij deze :wink: ...

Afbeelding

subwoofer (deels onder de 'zijpanelen')
versterker (komt in de vloer te liggen)
'voorkant' (word denk een glasplaat met daarop blinderingsfolie)
De 'achterkant' word ook zoiets als op het shoppie. Wel komen er nog wat gaten en gleuven in voor kabels, koeling en lampies enz.

En dit komt er dan boven. Komt zo'n 1a 1,5cm er boven dus er zit een 'kier' rondom.
Afbeelding
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Blijft leuk, maar wanneer komt er iets af :smash: Van je bumpers, middenconsole, ICE :worship: Verder vind ik het toch knap wat je al doet
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Didi

Bericht door Didi »

ik zag dat je ook op SYS je vraag al had gesteld, maar de vraagstelling was in het begin erg onduidelijk.

zoals ik het nu kan beoordelen spelen de woofers bijde in een gesloten kist. en deze staan dan in een ruimte waarbij er aan de bovenkant een opening rondom is. :idea:

ik denk dat je zo best kunt spelen en dat er geen problemen zullen optreden.
een sub in een gesloten kist ,in de kofferruimte van een sedan staat tenslotte ook in een gesloten ruimte en dat gaat ook.
dus ..... waarom niet.
neonic
forum member
Contacteer:

Bericht door neonic »

't Leek me zelf ook niet echt een probleem maar dacht laat ik het toch maar eens in de groep gooien, voor het geval er toch iets is dat men zegt van ... dat kan niet, of das niet handig.

Gewoon met speakers kan je zegeen van ik zet het volume gewoon wat harder, maar met 2 subs heb je toch ook dat gedoe met de luchtdruk zegmaar. Zou beejte lullig wezen dat je hoedenplank bij elke dreun op en neer stuitert ;)
Zat gisteren ook te denken ... ik zou in de hoedenplank ook een gleuf kunnen maken, beejte zelfde hoogte als de roosters in de speakers. Zodat het toch wat meer 'open' is.
Jerox
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Jerox »

als didi zegt dat het kan
hoef je er geen zorgen over te maken.
hij is hier denk ik 1 van de meest geleerde wat betreft audio weetjes.

greetz
Didi

Bericht door Didi »

Nou , nou , ....
bedankt voor de eer. :oops:

jazeker , ik heb door de jarenlange deelname aan internationale Car-audio-wedstrijden en door enkele jaren als aktief inbouwjurylid heel wat bouw-werken mogen aanschouwen.
en ook mogen beluisteren.

maar ook ik ben natuurlijk niet alwetend.

als inbouw-jury kijk je gewoonweg of alle deelnemers zich aan de regels hebben gehouden.
deze regels staan allemaal in het EMMA-regelement.
en net zoals er bij voetbal, ijshockey of welke sport dan ook regels zijn , zijn deze er ook voor de EMMA-wedstrijden.

misschien zijn er wel regels in die overdreven zijn, maar als men wil deelnemen hoort men zich hieraan te houden om zoveel mogelijk punten te kunnen scoren.

maar wat betreft ideen voor de car-audio-installaties, heb ik inderdaad al heel veel mogen aanschouwen.

dus, zet mij nou niet op een voetstuk, maar beschouw mij gewoonweg als gelijke.

samen kom je vaak eerder met oplossingen voor problemen dan alleen.

en daarbij wil ik zeer zeker niets afdoen aan de ervaringen van andere forum-leden.
ook ik kom nog steeds dingen tegen waarvan ik denk........... :chinrub:

maar ......Jerox....... :thanks:
Jerox
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Jerox »

tja maar geluidstechnisch ben jij iets verder dan menig man en vrouw hier.
en ik heb dat mogen beluisteren.
bedankt nog voor de uitgebreide uitleg :thumbsup:

groetjes
Didi

Bericht door Didi »

graag gedaan .

Any time.
Plaats reactie

Terug naar “In Car Entertainment / ICE (vraag & antwoord)”