Sub voor onder de stoel (Of toch maar in de kofferbak)
Sub voor onder de stoel (Of toch maar in de kofferbak)
Ik heb zondag de focal bus20 van Age gehoord. Nu zit ik even verder op internet tegen en kom ook de sub boss bass 600 tegen:
http://www.bossaudio.com/main/649#" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Kent iemand dit? Ik snap niet waarom het vermogen van deze zoveel hoger is als die van de focal bus20. De woofer is even groot. Weet iemand hier meer over?
http://www.bossaudio.com/main/649#" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Kent iemand dit? Ik snap niet waarom het vermogen van deze zoveel hoger is als die van de focal bus20. De woofer is even groot. Weet iemand hier meer over?
Laatst gewijzigd door goos op 28 nov 2009 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Sub voor onder de stoel
waarom het vermogen zo hoog is weet ik ook niet Martijn ......
maar ik kan je wel vertellen dat et niet veel bijzonders is .....
een vriend van me heeft een subje van 300 W rms achter in ze BMW liggen ....
Een kippescheet klinkt nog harder !
dus in mijn ogen zou ik ff verder kijken
maar ik kan je wel vertellen dat et niet veel bijzonders is .....
een vriend van me heeft een subje van 300 W rms achter in ze BMW liggen ....
Een kippescheet klinkt nog harder !

dus in mijn ogen zou ik ff verder kijken

- Contacteer:
tja, die van mij is maar 120 W.
maar denk dat dat echte Watt's zijn (Focal kennende), en die andere erg overdreven.
Verder hoeft het van mij niet zwaarder, het klinkt voor mij erg goed.
maar denk dat dat echte Watt's zijn (Focal kennende), en die andere erg overdreven.
Groet, Age
Er zit ook een groot verschil in de prijs, de boss is maar iets duurder dan de helft van de Focal. En tja, zit dat dan in de kwaliteit, of ook in de naam...Age schreef:tja, die van mij is maar 120 W.
@marcel, wees gerust, ik ga ook niet gelijk iets kopen, maar ik vroeg me af waarom er zoveel verschil in zit. De boss is 400W RMS en de Focal bus20 60W RMS en dat terwijl ze ongeveer even groot zijn, en de boss zelfs veel goedkoper is. Ik heb op internet gezien dat er een audiozaak in Zaandam zit, dus daar ga ik binnenkort ook even heen, maar des te meer info ik heb des te beter

- Contacteer:
Dit zijn de gegevens van het subje:
TECHNISCHE GEGEVENS
- 20cm (8“) Subwoofer
- Aluminium behuizing
- Interne versterker: 120W max / 60W rms
- Externe bass remote
- Afmetingen: 76x242x348mm
- Frequentie bereik: 50Hz – 400Hz

Voor ondersteuning in het laag is dat voldoende.
Voor echte power niet natuurlijk, maar daar gaat het mij ook niet om.
oja, dat kastje weegt een dikke 4 à 5 kilo... best wel zwaar.
En dit heb ik in mijn voor portieren:
Focal 130 VRS Slim line
Specificaties Composet
13 cm
RMS: 50 watt
Peak 100 watt
Impedance: 4 ohm
Sensitivity: 91dB
Frequency Response: 80Hz - 20kHz
Controls:
- Tweeter Level : 0, -3, -6dB

Het moest de slim-line zijn, vanwege de toch wel krappe inbouwdiepte in de deuren....
Alles bij mekaar heb je gehoord en bevalt me PRIMA!!
is alleen vrij kostbaar....
TECHNISCHE GEGEVENS
- 20cm (8“) Subwoofer
- Aluminium behuizing
- Interne versterker: 120W max / 60W rms
- Externe bass remote
- Afmetingen: 76x242x348mm
- Frequentie bereik: 50Hz – 400Hz

En dit heb ik in mijn voor portieren:
Focal 130 VRS Slim line
Specificaties Composet
13 cm
RMS: 50 watt
Peak 100 watt
Impedance: 4 ohm
Sensitivity: 91dB
Frequency Response: 80Hz - 20kHz
Controls:
- Tweeter Level : 0, -3, -6dB

Het moest de slim-line zijn, vanwege de toch wel krappe inbouwdiepte in de deuren....
Alles bij mekaar heb je gehoord en bevalt me PRIMA!!
is alleen vrij kostbaar....
Laatst gewijzigd door Age op 24 nov 2009 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Age
Btje dubbelop he!Age schreef:
Maar goed, het is geen boem box, maar gewoon een lekkere ondersteuning in het laag.
precies voldoende voor mij.

Haha, Die Boss woofer is toch niet de kwaliteit van de Focal....
je hebt ook een 25cm versie he... (10'')....
ik heb nog wel een subkist voor je te koop, kan je ook op zitten?.. voor vervanging van je stoel?

De ervaring met subs voor onder je stoel die ik heb is niet erg positief..
Qua ruimte is het een mooi oplossing, maar voor het geluid hoef je het echt niet te doen. En als je zo'n composet erop zet, kom je met een onder-je-stoel sub denk ik wel lage tonen te kort op hoger volume..
Anders sub in de ruimte van je reservewiel plaatsen? Zo'n bus TyreLeak in je auto voor het-geval-dat je een lekker band krijgt en klaar. Maar daar zal je al wel naar gekeken hebben
Qua ruimte is het een mooi oplossing, maar voor het geluid hoef je het echt niet te doen. En als je zo'n composet erop zet, kom je met een onder-je-stoel sub denk ik wel lage tonen te kort op hoger volume..
Anders sub in de ruimte van je reservewiel plaatsen? Zo'n bus TyreLeak in je auto voor het-geval-dat je een lekker band krijgt en klaar. Maar daar zal je al wel naar gekeken hebben

- Vinnie
- Oud-beheerder
- Contacteer:
handig een sub onder de auto, klinkt leuk voor buiten,Prutz0r schreef:De ervaring met subs voor onder je stoel die ik heb is niet erg positief..
vind ik hem beter onder de stoel

maargoed,
je kan hem ook aan de pagagiers voeten eind zetten

Groeten, Vincent.
Zoals vinnie al aangeeft, het reservewiel hangt onder de autoPrutz0r schreef:Anders sub in de ruimte van je reservewiel plaatsen? Zo'n bus TyreLeak in je auto voor het-geval-dat je een lekker band krijgt en klaar. Maar daar zal je al wel naar gekeken hebben

@age, bedankt voor de info, ik moet ook nog nieuwe boxen voor in m'n portieren hebben. Nu heb ik nog die mooie renault boxen

De sub die ik in mijn megane had is 48 x 38 x 35 cm, en vind ik dus onhandig voor in de kofferbak van m'n clio.
Ik zat ook naar sub's te kijken met een lage inbouwdiepte, maar snap dit niet helemaal. Ik zie er nu bijvoorbeeld diverse met een inbouwdiepte van 8 cm die een subwooferkist van slechts 14 L nodig heeft. Voorbeeld: http://www.mbcaraudio.nl/a-7820668/subw ... s-sw3001s4" onclick="window.open(this.href);return false; Is die sub nou 8 cm diep? Of hoeft de kist er omheen maar 8cm diep (dus hoogte kist + sub 8 cm) te zijn en maak je de kist breder?
Ahh jongens, je moet toch ook een beetje denken aan je medeweggebruikers? Die moet je toch ook een beetje leuk geluid gunnen? 
Ik zeg al nix meer

Ik zeg al nix meer
- Contacteer:
Prutz0r schreef:De ervaring met subs voor onder je stoel die ik heb is niet erg positief..
eigen ervaring prutser??
Of van horen zeggen?
Ik vind het ruim voldoende, heb een gruwelijke hekel aan die petjes met lawaaibakken en wil gewoon mooi geluid.
Ieder zijn ding, maar er komt echt wel goed geluid uit, anders had ik het niet gedaan.
Groet, Age
@ Age
Nee eigen ervaring, een maat van me wou het ook hebben. Die heeft meerdere verschillende platte subs gehad, maar allemaal ronduit slecht..
Plus dat je niet om het feit heen kan dat een mooie, lage klank behaaldt word dmv een grote omhuizing. Ze maken die subkisten niet voor niets zo groot.
Het verschil is er wel degelijk, alleen blijkbaar hoor jij dat niet
Nee eigen ervaring, een maat van me wou het ook hebben. Die heeft meerdere verschillende platte subs gehad, maar allemaal ronduit slecht..
Plus dat je niet om het feit heen kan dat een mooie, lage klank behaaldt word dmv een grote omhuizing. Ze maken die subkisten niet voor niets zo groot.

Ik kan je voor 219,- een nieuwe Soundstream Stealth 13BX aanbieden, zit een volgens mij 14 literkistje bij, heel plat en compact!
Is een 13'' subje 200wrms...
Is een 13'' subje 200wrms...
Is dat een beetje een goed ding Thijs? en wat zou je daar verder nog voor nodig hebben om die te laten werken?
Ik heb nu 2 standaard speakertjes in de deur en 2 in de hoedenplank.
Maar wil graag wat betere Bass hebben
Ik heb nu 2 standaard speakertjes in de deur en 2 in de hoedenplank.
Maar wil graag wat betere Bass hebben
Ik heb zondag geluisterd, en je hoort de sub wel degelijk, en het geluid dat er uit komt klinkt goed. En ja, natuurlijk kan er uit een sub met meer vermogen en een grotere kist (mits goede kwaliteit) beter(harder) geluid komen.Prutz0r schreef:@ Age
Age zegt toch ook niet dat hij geen verschil zou horen. Hij geeft aan dat het voor hem ruim voldoende is.
Ik ben net zelf ff achter in de clio gaan zitten en merk wel dat je met je voeten onder de voorstoel zit, en aangezien er best wel vaak mensen achter in zitten zit een subje onder de voorstoel misschien ook wel in de weg.
Dus misschien moet er toch iets voor in de kofferbak komen. M'n vriendin doet de meeste boodschappen, dus ik heb net met haar afgesproken dat als zij weer boodschappen doet zij kijkt of ze meer ruimte in de hoogte of in de diepte nodig heeft.
Daarna kan ik wel beslissen of die soundstream of een andere oplossing iets voor me is.
- Contacteer:
@ prutsor: Tuurlijk zit er verschil in (heb ik volgens mij ook nooit beweerd, maar goed)
Zo'n subje van mij kan nooooit zo laag en hard als een grote, maar dan boeit me niet.
Ik WIL dat niet eens!!!!
Als ik laag wil horen, ga ik wel thuis op de bank een film zien, kan me huis laten trillen.....
@Goos, als je idd veel mensen achterin hebt, is het lastiger, maar de sub kan ook nog een heeel stuk naar voren als het moet hoor!.
Zo'n subje van mij kan nooooit zo laag en hard als een grote, maar dan boeit me niet.
Ik WIL dat niet eens!!!!
Als ik laag wil horen, ga ik wel thuis op de bank een film zien, kan me huis laten trillen.....
@Goos, als je idd veel mensen achterin hebt, is het lastiger, maar de sub kan ook nog een heeel stuk naar voren als het moet hoor!.
Groet, Age
@ Age
Oké mijn excuses dat ik je zo aanviel, je hebt inderdaad nooit gezegt dat er geen verschil was.

Oké mijn excuses dat ik je zo aanviel, je hebt inderdaad nooit gezegt dat er geen verschil was.
Denk dat ik zo reageerde doordat ik me aangesproken voeldeAge schreef:heb een gruwelijke hekel aan die petjes met lawaaibakken

- Contacteer:
hahaha, en, doe je dat???
:lol:
Geeft niet, zullen vast ook wel goeie petjes met lawaaibakken rondrijden.... maar is gewoon niet mijn ding......
Vind het meestal sneue gastjes als ze weer met erg veel herrie langs winkels en cafe's rijden.
hmmmmm, zou het dan toch die generatie kloof zijn.....
maar ieder zijn ding
ps, op een meeting mag je gerust horen hoe die Focal van mij klinkt, want die klinkt stukken beter dan die plastieken pioneers...

Geeft niet, zullen vast ook wel goeie petjes met lawaaibakken rondrijden.... maar is gewoon niet mijn ding......
Vind het meestal sneue gastjes als ze weer met erg veel herrie langs winkels en cafe's rijden.

hmmmmm, zou het dan toch die generatie kloof zijn.....

maar ieder zijn ding

ps, op een meeting mag je gerust horen hoe die Focal van mij klinkt, want die klinkt stukken beter dan die plastieken pioneers...
Groet, Age
Ik ben gisteren bij een audio zaak geweest en daar heb ik een kicker sub gezien. Deze past in een hele ondiepe behuizing. Deze zou ik dus in de kofferbak tegen de linker of rechter kant kunnen plaatsen:
http://www.rondevries.nl/index.php?page ... bgroep=119" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
of
http://www.rondevries.nl/index.php?page ... bgroep=119" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze zijn maar zo'n 16 cm diep. En zo'n 55 cm lang en dat past precies in de diepte van m'n kofferbak. Ik kan natuurlijk ook alleen de woofer die er in zit kopen en er zelf een behuizing om heen maken die precies past.
Iemand ervaring met deze woofers?
Nu ook nog even uitzoeken hoe ik de speaker kabels achter moet splitten. Op onderstaande versterker kunnen deze speakerkabels gewoon worden aangesloten:
http://www.rondevries.nl/index.php?page ... bgroep=136" onclick="window.open(this.href);return false;
of
Deze zijn maar zo'n 16 cm diep. En zo'n 55 cm lang en dat past precies in de diepte van m'n kofferbak. Ik kan natuurlijk ook alleen de woofer die er in zit kopen en er zelf een behuizing om heen maken die precies past.
Iemand ervaring met deze woofers?
Nu ook nog even uitzoeken hoe ik de speaker kabels achter moet splitten. Op onderstaande versterker kunnen deze speakerkabels gewoon worden aangesloten:
http://www.rondevries.nl/index.php?page ... bgroep=136" onclick="window.open(this.href);return false;
goeie keus Martijn
Kicker is hele goeie kwaliteit kan ik je vertellen. Goeie en krachtige woofers en met de versterkers zit et ook wel goed

Kicker is hele goeie kwaliteit kan ik je vertellen. Goeie en krachtige woofers en met de versterkers zit et ook wel goed

Netjes!
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Re: Sub voor onder de stoel (Of toch maar in de kofferbak)
Mijn voorkeur zou voor SQ (sound quality) toch meer naar die Soundstream sub uitgaan, zit een SUPER geluid in!!!!!
(geen verkooppraatje, maar 400rms uit zo'n klein subje ga je nooit halen)

(geen verkooppraatje, maar 400rms uit zo'n klein subje ga je nooit halen)
De afmetingen van die soundstream vind ik niet handig, dan moet hij tegen de bank aan worden gezet. De kicker past precies aan de zijkant, en waar ik was vonden ze de soundstream juist weer minder als de kicker. (misschien kwestie van smaak??)
Denk wel een kwestie van smaak ja, misschien ook wel een ECHT verkoop praatje! hahaha
Er zit een zelfgemaakt kistje om de soundstream heen hoor, geen standaart kist...
en het is een 13'' woofer he, geen 12''....
En dan nog, je haalt NOOIT het rendement uit een beetje versterker van 400rms, dan heb je ook al een 20mm kwardraat + kabel nodig enz enz enz enz, terwijl je op MAX 200rms makkelijk met een 8 of 10mm af kan....
T is jou keuze, maar je gaat nooit die 400rms gebruiken denk ik...
Er zit een zelfgemaakt kistje om de soundstream heen hoor, geen standaart kist...
en het is een 13'' woofer he, geen 12''....
En dan nog, je haalt NOOIT het rendement uit een beetje versterker van 400rms, dan heb je ook al een 20mm kwardraat + kabel nodig enz enz enz enz, terwijl je op MAX 200rms makkelijk met een 8 of 10mm af kan....
T is jou keuze, maar je gaat nooit die 400rms gebruiken denk ik...

Misschien wel, maar hij verkoopt die soundstream ook en er zit niet heel veel prijsverschil in, dus ik weet niet wat hij daar mee op schiet..Thijs Bosmann schreef:Denk wel een kwestie van smaak ja, misschien ook wel een ECHT verkoop praatje! hahaha
Ik kan van de week ook altijd nog vragen of ik even naar die soundstream kan luisteren voor het verschil...