Audio vraag

Van tweeter tot Woofer
Plaats reactie
s_creemers

Audio vraag

Bericht door s_creemers »

Beste forummers,

Ben van een Pioneer radio weer terug naar een Tuner List (Cabasse 4x30W) en heb nu wat vragen over mijn 4 speakers (Blaupunkt 160W) en actieve Pioneer subwoofer TSWX11A (150W versterker).

Afbeelding

Op dit moment heb ik de Blaupunkts op de originele speakerplaatsen van de Clio aan de radio gekoppeld als FRONT speakers en de subwoofer (heeft line-in) als REAR. Ik vind het geluid van de 4 speakers erg tegenvallen (zeer slechte bass). Heeft dit te maken met het beperkte Wattage van de radio? Of is er iets anders aan de hand?

Daarnaast valt ook de zuiverheid van de Sub me tegen. Wellicht heeft dit te maken met de aansluiting. Alle kabels van de Sub zijn direct aangesloten op de ISO-kabels die naar de radio gaan. Moet ik hieraan iets veranderen?

Die line-in kabels van de Sub hebben vertakkingen om speakers op aan te sluiten. Weet iemand of die dan ook een versterkt signaal geven (150W) zodat ik er ovaaltjes voor in de hoedenplank op kan aansluiten?

Alvast bedankt!

Stijn
Prutz0r

Re: Audio vraag

Bericht door Prutz0r »

Om te beginnen moet je je wel realiseren dat de Cabasse idd maar 4x30W heeft, en hoogswaarschijnlijk had jou oude pioneer radio 4x50W (MOSFET). Hou er dus sowiezo rekening me dat je bijna de helft aan vermogen mist.

Ook omdat je de Blaupunkts alle 4 op 2 frontkanalen hebt aangesloten, krijgt je radio het nog zwaarder.
De beste oplossing zou zijn om gewoon nog een versterker te kopen en daar je Blaupunkts aan te hangen. Die versterker en je actieve sub zou je dan netjes aan kunnen sluiten met 2 van deze kastjes (front ééntje en rear ééntje) twv ongeveer €20 ps:
Afbeelding

Maargoed waarschijnlijk is dat niet wat je wil anders had je al wel een versterker gekocht :smash:
Zonder een nieuwe versterker zou ik het zo doen:
- 2 Blaupunkts op de kanalen front
- 2 Blaupunkts op de kanalen rear
- het bovengenoemde kastje tussen je rear kanalen knopen en op dat kastje je sub aansluiten

Dan kan je dus op de sub zelf deze afstellen. Zo zal je naar mijn idee het beste geluid krijgen met deze set-up...

Correct me if I'm wrong :lipssealed:

Suc7
s_creemers

Thanks voor je antwoord! Kan daar zeker wat mee! Ga na je tip toch maar eens kijken voor een versterker voor mijn speakers. Denk dat dat zeker wel loont. Nog tips voor het soort versterker en eventueel waar in te bouwen? Hou niet van audio-apparatuur in het zicht dus wellicht een kleine versterker die ik ergens compact weg kan bouwen...?

Stijn
Prutz0r

Bericht door Prutz0r »

Nou, een versterker (helemaal) wegwerken is voor zover ik weet makkelijker gezegt dan gedaan. Wat je wel vaak hoort is dat mensen een versterker op de plek van het reserve wiel leggen (kan alleen als je reserve wiel in de kofferbak ligt, en niet onder de auto hangt). Dan zou je voor het geval dat je een lekke band krijgt zo'n bandenplak-spuitbus in je auto kunnen leggen:
Afbeelding

Qua versterker zou ik persoonlijk voor 4 speakers voor een 4-kanaals gaan. Dan kan je alle 4 de Blaupunkts hierop netjes aansluiten. Zodra je dan besluit om ovale speakers erbij te hangen kan je 2 kanalen bezetten met 4 Blaupunkts, en dan de overgebleven 2 kanalen pakken voor 2 ovale speakers (aangezien je ovalen speakers waarschijnlijk een stuk meer vermogen zullen hebben, zal elk kanaal dan aardig gelijk belast worden).

Suc7 ;)
Laatst gewijzigd door Prutz0r op 16 nov 2009 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Sandy R
forum member
Contacteer:

Bericht door Sandy R »

ik heb deze v/d zomer aangesloten (volgens de gebruiksaanwijzing) op de achterspeakers
en heb een prima geluidje :chinrub: voor de rest ook std radio 4x15watt :oops: ,
Afbeelding
is het niet gewoon ff wennen
omdat je hiervoor een versterkt spul had?
s_creemers

Zal zeker een kwestie van wennen zijn ja. Het is ook geen ramp dat mijn geluid is zoals het nu is maar zou er toch graag wat aan doen. Heb een versterker op de kop weten te tikken dus ga daar eens mee aan de slag en ben benieuwd wat het geluid me dan zal brengen. Heb dan altijd nog de mogelijkheid ovaaltjes in de hoedenplank te monteren, maar hoop dat dit niet nodig zal zijn...
Plaats reactie

Terug naar “In Car Entertainment / ICE (vraag & antwoord)”