Inbouwen van een subwoofer. R Clio Initiale Tyep 2 Phase 2

Van tweeter tot Woofer
Plaats reactie
groenegovert

Inbouwen van een subwoofer. R Clio Initiale Tyep 2 Phase 2

Bericht door groenegovert »

Sinds een paar weken ben ik in het bezit van een R. Clio Initiale uit nov 2004. :sunny:

Ik meen dat het dan een type 2 phase 2 variant is. Toch???

Nu wil ik voor een beter geluid een subwoofer inbouwen.

Maar graag behoud ik wel de originele Renault radio, maar ik vraag mij dan af hoe ik die sub moet aansluiten, aftappen van b.v. de achter speakers is niet echt de manier neem ik aan. En moet er een extra versterker bij om te voorkomen dat de standaard radio overbelast raakt, of zitten die al in de sub ingebouwd. Ben overigens niet van plan om voor een mega sub te gaan hoor!!!!

Heb wel zo'n cd wisselaar onder de voor stoel liggen, geen idee of dat uitkomst kan bieden voor het aansluiten??

Graag doe ik het in een keer goed, maar wil niet de originele radio overbelasten en dus mollen!!

Oke, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. :thanks:

Gr Bas
sj0ertum
Oud-beheerder

Re: Inbouwen van een subwoofer. R Clio Initiale Tyep 2 Phase 2

Bericht door sj0ertum »

Een versterker is geen optie met de originele radio....dit omdat er geen Tulp uitgang op de originele radio zit. Dus als je een sub wil....moet je het geluid met soort filters gaan aftappen van de achterste speakers :thumbsup:
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
groenegovert

.....betekend dat iedreen met een standaard radio inprincipe zijn systeem niet kan uitbreiden.....?? Dat lijkt mij toch wel raar :shock:
Zijn er geen plugjes, kabeltjes of wat voorn stekkertjes dan ook om toch niet een externe box (subwoofer) aan te sluiten?

Ik zelf weet het niet hoor maar in deze moderne tijd moet er toch wel een betere manier zijn dan aftappen van je achter boxen??
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Er is maar 1 output van geluid op de standaard radio, en dat zijn de kabels naar je speakers...dus daar zit idd de enigste oplossing :thumbsup:
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
RickH

Bericht door RickH »

groenegovert schreef:.....betekend dat iedreen met een standaard radio inprincipe zijn systeem niet kan uitbreiden.....?? Dat lijkt mij toch wel raar :shock:
Zijn er geen plugjes, kabeltjes of wat voorn stekkertjes dan ook om toch niet een externe box (subwoofer) aan te sluiten?

Ik zelf weet het niet hoor maar in deze moderne tijd moet er toch wel een betere manier zijn dan aftappen van je achter boxen??
Je kan pre out signaal aftappen vanaf de hoofdprint voor de eindtrap.. Maar daarvoor heb je wel serieus verstand van zaken nodig
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

En zo moeilijk moet het denk ik niet worden, een sub op originele word echt een kastje ertussen om het signaal van je speakers af te tappen :thumbsup:
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
groenegovert

Oké, thanks.

:huh:
Zijn er mensen die dit ook gedaan hebben, subwoofer aansluiten/aftappen van bestaande speakers. En wat is jullie ervaring hiermee....

Treed er hoorbaar kwaliteitsverlies op een heeft het andere negatieve gevolgen.....niet slecht voor de radio zelf?? Of kan het prima....

Alvast Bedankt!!!!! :thanks:
Thijs Bosmann

Bericht door Thijs Bosmann »

groenegovert schreef:Oké, thanks.

:huh:
Zijn er mensen die dit ook gedaan hebben, subwoofer aansluiten/aftappen van bestaande speakers. En wat is jullie ervaring hiermee....

Treed er hoorbaar kwaliteitsverlies op een heeft het andere negatieve gevolgen.....niet slecht voor de radio zelf?? Of kan het prima....

Alvast Bedankt!!!!! :thanks:

Ikkuh bij Chris zijn auto..

Ik vond t wel kick klinken en install fluitje van een cent!..

Vooral bij een 3 deurs.. 5 deurs ietsje minder ivm de bedrading.. :thumbsup:
groenegovert

sj0ertum schreef:Een versterker is geen optie met de originele radio....dit omdat er geen Tulp uitgang op de originele radio zit. Dus als je een sub wil....moet je het geluid met soort filters gaan aftappen van de achterste speakers :thumbsup:

Het gebruik van een filter is niet nodig??

En tap je van beide achter boxen af of is één voldoende.

Ps ik neem aan dat ik wel een subwoofer met ingebouwde versterker moet hebben, of is dat inmiddels standaard??

Heren bedankt!!
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

je hebt wel een pre out kastje nodig,
deze zet je op 1 van de achterspeakers
en een actieve sub en je bent klaar (na de bedrading trekken dan)
Groeten, Vincent.
Thijs Bosmann

Bericht door Thijs Bosmann »

nee,.. Filter zit meestal in een versterker!..

Je moet een MONOBLOCK versterker pakken, die kan je zelf het signaal laten filteren, beter geen actieve sub (met ingebouwde versterker) en je pakt van beide speakers de + en de -.
groenegovert

Thijs Bosmann schreef:nee,.. Filter zit meestal in een versterker!..

Je moet een MONOBLOCK versterker pakken, die kan je zelf het signaal laten filteren, beter geen actieve sub (met ingebouwde versterker) en je pakt van beide speakers de + en de -.

:driving: Ben nog geen week lid maar ik moet zeggen: dit is TOP :thumbsup: :

Dus even samenvattend:
-Bedrading van beide boxen (+ en -) doortrekken
-Op de bedrading een "monoblock versterker" aansluiten
-geen actieve subwoofer aansluiten op Monoblock
-Klaar (?)
Clio_1988

Bericht door Clio_1988 »

Ik had hetzelfde probleem.
Wat heb ik precies gedaan:

- Ik heb een 5 deurs. Elke deur heeft 1 speaker
- Bij de achterste speaker heb ik een pre out systeem van Caliber op aangelosten.
- Het pre out systeem gaat naar de versterker.
- Versterker gaat naar de subwoofer.
- Geluidskwaliteit: Ik heb een 300 Watt versterker met een 350 Watt Hifonics Subwoofer ===> SUPER !!! Geen ruis of iets dergelijke en de bass is mooi zuiver!

Installatie duurde bij mij 2 á 3 uur (geen ervaring).

Een Pre out systeem is zeker een aanrader!
fab

Bericht door fab »

Heb ook een Clio 2 ph 2, met de standaart radio
Pre out ook van caliber op de tussen de achterspeakers, ik heb namelijk ook 4 speakers achterin, tulp naar de versterker, sub eraan en knallen :thumbsup:

mooie optie voor je +plus kabel weg te werken zonder boren :thumbsup:
Onder je voorstoel
Afbeelding
zit in de steunbalk een gat, daar gaat kabel in.
Afbeelding
onder je auto zit z'n dopje
Afbeelding
eruit halen, gat in rubber maken en daar kan je kabel doorheen
Afbeelding
dan onderlangs je auto, en achter je spatschermen langs omhoog
Afbeelding
en dan kwam hij bij mij hier uit
Afbeelding
Bij mij zat er netjes een zwart plasic bescherm hoes bij voor de plus kabel, die je om gedeelte doet wat buiten de auto zit.
Maak in het rubber dopje onder je auto eerst een gat en doe je kabel hier door heen voor je naar voren gaat, niet achteraf zoals mij :smash:
Succes :thumbsup:
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Frank [Factory] »

Kun je daar niet even een howto van maken Fab?
Clio1.5dCi
forum starter
Contacteer:

Bericht door Clio1.5dCi »

Heb zelf een Infinity actiefe sub in mijn clio. Deze sub heeft naast tulp ook een high-input. Op de High-input kun je de normale speaker bekabelingaansluiten.
Heb simpelweg speaker signaal L+R van de achterspeakers gesplitst en aan gesloten op de sub.

Werkt perfect!

ps voedingskabel kan via rubber van doorvoer motorkap-ontgrendeling naar binnen. Rubber van binnenuit opzoeken en vervolgens doorprikken met schroevendraaier. Vervolgens voedingskabel vastmaken aan stuk isolatiedraad en via gat in rubber naar binnen trekken.
rubber zoeken in motorruimte is even zoeken, maar zit als het ware onder reservoir ruitenwisservloeistof. Links bij accu langs naar beneden achter geluidsdempend materiaal. Succes!
groenegovert

Oke, het wordt mij helemaal duidelijk, super!!!

optie 1

-Draden aftappen
-aansluiten op pre out kastje
-versterker op pre out kastje aansluiten.
-sub op versterker aansluiten
-klaar, toch??

optie 2

actieve sub met high input, hierop kunnen direct de af getapte draden van je speakers.

Oke, dit is mij duidelijk. :thumbsup:

Dan het volgende:

Nu meen ik gelezen te hebben dat een losse versterker met een daarop aangesloten sub (optie 1) de voorkeur geniet.
Maakt dit echt uit? En wat kan het is prijs schelen?

Als je hier voor gaat, moet je dan nog een speciaal soort hebben, eerder werd een "Monoblock" (versterker) genoemd??? :huh:
Deze zijn alleen veel duurder meen ik? en wat is het verschil eigenlijk tussen een niet monoblock en een "gewone" versterker.......de versterker krijgt toch al mono geluid binnen door het pre out kastje.....of sla ik nu echt de plank mis :smash:

Dan nog; afstel mogelijkheden (veel en minder bas, is dat ook te regelen op een versterker)

oke, weer wat nieuwe vragen maar ik wordt er steeds wijzer van.... alvast bedankt!!! :thanks:

fab

Bericht door fab »

Frank [Factory] schreef:Kun je daar niet even een howto van maken Fab?
Zal ik doen :thumbsup:
@ groenegovert:
Ik heb een 2 kanaals versterker, brugbaar!, met daaraan een sub.
Kan makkelijk alleen een "normale" 2 kanaals versterker, zolang hij maar brug baar is, zodat je het volledige vermogen kan benutten.
clio-gijbels
forum starter
Contacteer:

Bericht door clio-gijbels »

ik heb een sub steken en deze hangt op een 2 kanaals versterker niet overbrugt, ik heb namelijk met een pre out kastje afgetapt van de lingse en de rechtse box achteraan en had dus 2 kanalen ( links en rechts) dit is een versterker van monacor van 750W en er hangt een sub op die dubbelspoels is en deze 2x 200W rms en 2x 300W max en deze speelt heel zuiver en heel goed, de installatie heeft iets van een 350€ gekost , zie hiervoor mijn topic http://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... =27&t=4708
Prutz0r

Bericht door Prutz0r »

@ groenegovert

Idd gaat de voorkeur uit naar je 'optie 1'. De voordelen van een losse versterker zijn:
- Vaak veel beter af te stellen
- Vaak veel betere kwaliteit (monoblok dan voornamelijk)

Nadelen echter:
- Neemt meer ruimte in beslag, aangezien je nu een sub EN een versterker kwijt moet (normaal dus alleen de actieve sub omdat daar al een versterker inzit)

Een monoblok zegt het zelf al eigenlijk: mono (dus enkel)
Monoblokken versterken één kanaal (dus prima voor een sub)

Echter als je later denkt aan uitbouwen is een 4-kanaals versterker denk ik geschikter:
- 2 kanalen voor eventueel ovale speakers
- 2 kanalen gebrugt (gebrugt = van 2 kanalen naar 1, dus je vermogen verdubbelen waardoor je sub genoeg vermogen krijgt)
Neem dan wel een 4-kanaals versterker waarvan je de dus die 2 kanalen die je gaat gebruiken voor je sub apart kan afstellen, zodat hier alleen lage tonen heen gaan.

Suc7
Marcel83

Bericht door Marcel83 »

zal ik morgen eens vragen hoe mijn maat met zijn rs phase 2 het gedaan heeft? die heeft een subwoofer, en de orginele cabasse :wink:
Plaats reactie

Terug naar “In Car Entertainment / ICE (vraag & antwoord)”