Afstellen stugheid schokbrekers Koni geel
- Triggerhappy
- forum member
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 20 jun 2009 15:30
- Contacteer:
Afstellen stugheid schokbrekers Koni geel
Nu ik in het bezit ben van een setje Koni geel met -4cm Apex zou ik graag willen weten hoe ik de dempers afstel.. nou snap ik natuurlijk wel dat dat met dat stelschroeffie aan de bovenkant moet, maar ik bedoel wat zijn de regels?
Wat voor invloed heeft het strakker zetten of juist losser op rijeigenschappen prestaties, en is er een soort van handleiding of voorschrift of basis waar je vanuit moet gaan??
Iemand hier die er meer over kan zeggen? van de dingen die ik tot nu toe op internet heb gevonden ben ik niet bepaald wijzer geworden.
Wat voor invloed heeft het strakker zetten of juist losser op rijeigenschappen prestaties, en is er een soort van handleiding of voorschrift of basis waar je vanuit moet gaan??
Iemand hier die er meer over kan zeggen? van de dingen die ik tot nu toe op internet heb gevonden ben ik niet bepaald wijzer geworden.
Clio RS 172 (verkocht)
Megane GT tce180 (verkocht)
Megane IV GT 205
Megane RS Trophy
Megane GT tce180 (verkocht)
Megane IV GT 205
Megane RS Trophy

Re: Afstellen stugheid schokbrekers
Achter zou ik ze niet stugger zetten, dan krijg je een sterk overstuurd weggedrag.
Ik heb mijn koni geel achter 1 standje harder als het zachtse, dus wordt iets overstuurd
wat prettig is met insturen. Voor kun je het zo stug zetten als je wil, maar zou ik niet doen als je
de auto dagelijks gebruikt. Wordt dan namelijk erg stuiterig op hobbelige en klinkerwegen en das ook niet prettig. Op het circuit ideaal, maar daar kan je ze altijd stugger zetten.
Ik heb mijn koni geel achter 1 standje harder als het zachtse, dus wordt iets overstuurd
wat prettig is met insturen. Voor kun je het zo stug zetten als je wil, maar zou ik niet doen als je
de auto dagelijks gebruikt. Wordt dan namelijk erg stuiterig op hobbelige en klinkerwegen en das ook niet prettig. Op het circuit ideaal, maar daar kan je ze altijd stugger zetten.
- Triggerhappy
- forum member
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 20 jun 2009 15:30
- Contacteer:
Re: Afstellen stugheid schokbrekers
Dankje voor je reactie, iemand anders hier nog iets aan toe te voegen? iemand met een duidelijke beschrijving van de effecten op een internetpagina ofzo? ben wel benieuwd hoe eea samenhangt
Clio RS 172 (verkocht)
Megane GT tce180 (verkocht)
Megane IV GT 205
Megane RS Trophy
Megane GT tce180 (verkocht)
Megane IV GT 205
Megane RS Trophy

Re: Afstellen stugheid schokbrekers
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... f391b3a041" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar als je echt jezelf wil inlezen kun je beter 1 van de volgende boeken lenen bij de bieb:
Hands-On Race Car Engineer van John H. Glimmerveen
Drive to Win: The Essential Guide to Race Driving
Tune to win
Competition driving (van Alain Prost!)
Engineer to Win
How to Make Your Car Handle
Competition Car Suspension: A practical handbook
Speed Secrets 4: Engineering the Driver
Race Car Vehicle Dynamics (R146)
Je hoeft ze niet allemaal te lezen
maar zitten wel een paar aanraders bij 
Maar als je echt jezelf wil inlezen kun je beter 1 van de volgende boeken lenen bij de bieb:
Hands-On Race Car Engineer van John H. Glimmerveen
Drive to Win: The Essential Guide to Race Driving
Tune to win
Competition driving (van Alain Prost!)
Engineer to Win
How to Make Your Car Handle
Competition Car Suspension: A practical handbook
Speed Secrets 4: Engineering the Driver
Race Car Vehicle Dynamics (R146)
Je hoeft ze niet allemaal te lezen


- Triggerhappy
- forum member
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 20 jun 2009 15:30
- Contacteer:
Re: Afstellen stugheid schokbrekers
De link doet het niet?
Clio RS 172 (verkocht)
Megane GT tce180 (verkocht)
Megane IV GT 205
Megane RS Trophy
Megane GT tce180 (verkocht)
Megane IV GT 205
Megane RS Trophy

Re: Afstellen stugheid schokbrekers
Denk dat je een account moet hebben / ingelogd moet zijn, hier werkt die prima 

- Triggerhappy
- forum member
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 20 jun 2009 15:30
- Contacteer:
Re: Afstellen stugheid schokbrekers
Nu werkt de link wel, de site lag plat denk ik op het moment dat ik er naar keek. Het topic geeft niet echt antwoord op mn vraag.Het gaa voornamelijk over bandenspanning.
Waar ik in geinterreseerd ben is hoe ik een zo goed mogelijke wegligging krijg met mijn instelbare dempers moet het juist zo hard mogelijk zijn.. of juist zacht.. maakt het nog (veel) uit of het wegdek nat is of droog en is er een wezenlijk verschil in de afstelling voor en achter.. dat soort dingen.
Waar ik in geinterreseerd ben is hoe ik een zo goed mogelijke wegligging krijg met mijn instelbare dempers moet het juist zo hard mogelijk zijn.. of juist zacht.. maakt het nog (veel) uit of het wegdek nat is of droog en is er een wezenlijk verschil in de afstelling voor en achter.. dat soort dingen.

Clio RS 172 (verkocht)
Megane GT tce180 (verkocht)
Megane IV GT 205
Megane RS Trophy
Megane GT tce180 (verkocht)
Megane IV GT 205
Megane RS Trophy

- derbimarcel
- forum starter
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 03 jan 2009 17:30
- Locatie: zwartewaal
- Contacteer:
Re: Afstellen stugheid schokbrekers
ik heb 4 gele koni`s op me 1.8 16v.
voor met de draaiknop.
helemaal naar rechts draaien en ze staan op 0. (slap)
0-180 linksom draaien sport
180-360 linksom (1 rondje) racing
zo staat het in mijn koni boekje.
achter heb ik 3 standen en staan ze op zijn stugst want op midium waren ze zachter
als de originele.
voor met de draaiknop.
helemaal naar rechts draaien en ze staan op 0. (slap)
0-180 linksom draaien sport
180-360 linksom (1 rondje) racing
zo staat het in mijn koni boekje.
achter heb ik 3 standen en staan ze op zijn stugst want op midium waren ze zachter
als de originele.
- Triggerhappy
- forum member
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 20 jun 2009 15:30
- Contacteer:
Re: Afstellen stugheid schokbrekers
tnx voor je reply.. meer info is nog altijd welkom!
Clio RS 172 (verkocht)
Megane GT tce180 (verkocht)
Megane IV GT 205
Megane RS Trophy
Megane GT tce180 (verkocht)
Megane IV GT 205
Megane RS Trophy

Re: Afstellen stugheid schokbrekers
Bandenspanning achter altijd harder dan voor, omdat je een voorwiel aangedreven auto hebt.
De achterbanden komen dus moeilijker op temperatuur. Welke spanning je moet hebben hangt ook van het merk en type band af (comfortband of een sportieve band met harde wang).
Zoals ik al zei, achter gewoon zacht anders breekt je auto te snel uit. Voor is gewoon experimenteren wat het lekkerste rijdt.
De achterbanden komen dus moeilijker op temperatuur. Welke spanning je moet hebben hangt ook van het merk en type band af (comfortband of een sportieve band met harde wang).
Zoals ik al zei, achter gewoon zacht anders breekt je auto te snel uit. Voor is gewoon experimenteren wat het lekkerste rijdt.
Re: Afstellen stugheid schokbrekers
harde achterbanden is ook overstuur....... Zacht heb meer grip dus komt je kont je inhalen..... En voor meer gewicht erop dus die zakken meer in dus heb je zo in zo voor al meer rubber op het asfalt....
vind ik dus beetje onzin.....
vind ik dus beetje onzin.....
- Triggerhappy
- forum member
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 20 jun 2009 15:30
- Contacteer:
Re: Afstellen stugheid schokbrekers
Ik heb ze nu beiden 180 graden terug gedraaid van de hardste stand, dit rijdt redelijk comfortabel, en grip is ook wel aardig.. mn banden zijn wel oke vind ik zelf Goodyear Eagle F1 195-50-15
Clio RS 172 (verkocht)
Megane GT tce180 (verkocht)
Megane IV GT 205
Megane RS Trophy
Megane GT tce180 (verkocht)
Megane IV GT 205
Megane RS Trophy

Re: Afstellen stugheid schokbrekers
Harde banden achter is geen overstuur, vraag het eens aan mensen die op het circuit rijden met voorwielaandrijving 
