Lauwe airco (reeds hervuld)
Geplaatst: 25 mei 2014 18:29
Hallo iedereen, ik rij sinds 2010 (met alle tevredenheid)(als eerste eigenaar) met een Clio III 1.5dci Exception, (bijna 4,5j en de 60d km gepasseerd).
Nu heb ik een probleem met de airco, (dit is de automatische versie-climate control), vandaar mijn bezoek aan dit forum.
Mijn binnentemperatuur staat naar gewoonte ingesteld op 21°C en hoe het altijd geweest is:
-Heeft de auto buiten gestaan in de zon, maar is het buiten onder de 20°C,
dan was het binnenin na een minuutje aangenaam op temperatuur, en sloeg de airo daarna vaak af,
gezien de ventilatie het daarna op temperatuur kon houden.
-Stond hij dezelfde dag in de zon, maar was het richting 25°C of meer,
dan toerde de ventilatie op, met airco, had ik het na diezelfde minuut naar mijn zin.
Daarna toerde de ventilatie af, en bleef de airco rustig meedraaien.
Tot op heden... met onlangs een warme week te hebben gehad, krijg ik de auto niet meer fris.
De ventilatie en airco toeren op, toeren na enkele minuten terug af terwijl het nog niet fris is.
Ik verwacht geen onrealistische zaken, maar enkel het comfort hoe het altijd geweest is.
Iemand uit de familie heeft dezelfde auto gekocht op hetzelfde moment, en die koelt wél nog steeds zoals het hoort (dus prima referentie).
De terugrit van mijn werk is 30km, (een halfuurtje), en heb de airco manueel op 15°C gezet, zonder voldoening.
Nu ben ik 2 dagen terug bij de dealer langsgeweest (waar de auto steeds keurig op onderhoud langsgaat, laatste onderhoud 1 maand geleden).
Ik heb hen niet kunnen overtuigen van een probleem (manueel werd de airco op 15°C gezet, welliswaar s'ochtends, en in de schaduw), en toen kwam er lucht uit, even fris als de omgeving, wat toen volgens hen voldoende was.
Om problemen uit te sluiten heb ik toch gevraagd de airco opnieuw te vullen, er zat nog 3/4e van de druk op, en was dus op zich niet noodzakelijk geweest (nog 3/4e van de druk, dus duidelijk geen lek)
Zonet een ritje van een half uur achter de rug, de airco op automatisch laten staan,
en de gebruikelijke 21°C moeten verlagen, alsook daarna manueel naar het koudste... nog steeds geen comfortabel klimaat, enkel een plakkende t-shirt...
Verder heb ik sinds net geen 2j, een nieuwe condensor(airco radiateur) gezien die toen lek was.
Onder de motorkap heeft de leiding die van de pomp komt, ijskoud, en is nat van de condens.
Als ik de auto opnieuw binnen moet doen (gezien volgens hen geen probleem),
dan ben ik hem alvast een dag kwijt om hem daar in de zon te laten staan, zodat ze erna zelf kunnen concluderen,
en vrees ik dat er op goede hoop, componenten vervangen zullen worden,
om mij tevreden te stellen, waardoor dit een nogal dure aangelegenheid zou kunnen worden.
Heeft iemand een idee als er zelf nog zaken te testen zijn? Ervan uitgaande dat er geen lekken zijn, en de airco 100% gevuld is.
zitten er nog temeratuursswichtes, kleppen, ventielen, zekeringen... die geblokkeerd kunnen zijn, tussen de koude aircopomp en de ventilatieroostertjes?
Ik wil absoluut niet zelf de held uithangen (hoewel in bezit van een oldtimer, dus geen 2 linkerhanden), maar zit nu toch wel zeer verveeld met de aankomende zomer... misschien heeft iemand weet van een vergelijkbare situatie, van zwakke plekken in het systeem, of kan iemand mij in de goede richting sturen, de Haynes manual staat alvast op bestelling als aanvulling van de kennis, en ik neem deze week eens een thermometer mee en maak een lijstje hoe warm het in de auto is voor en tijdens.
Alvast bedankt voor alle input.
Daan
Nu heb ik een probleem met de airco, (dit is de automatische versie-climate control), vandaar mijn bezoek aan dit forum.
Mijn binnentemperatuur staat naar gewoonte ingesteld op 21°C en hoe het altijd geweest is:
-Heeft de auto buiten gestaan in de zon, maar is het buiten onder de 20°C,
dan was het binnenin na een minuutje aangenaam op temperatuur, en sloeg de airo daarna vaak af,
gezien de ventilatie het daarna op temperatuur kon houden.
-Stond hij dezelfde dag in de zon, maar was het richting 25°C of meer,
dan toerde de ventilatie op, met airco, had ik het na diezelfde minuut naar mijn zin.
Daarna toerde de ventilatie af, en bleef de airco rustig meedraaien.
Tot op heden... met onlangs een warme week te hebben gehad, krijg ik de auto niet meer fris.
De ventilatie en airco toeren op, toeren na enkele minuten terug af terwijl het nog niet fris is.
Ik verwacht geen onrealistische zaken, maar enkel het comfort hoe het altijd geweest is.
Iemand uit de familie heeft dezelfde auto gekocht op hetzelfde moment, en die koelt wél nog steeds zoals het hoort (dus prima referentie).
De terugrit van mijn werk is 30km, (een halfuurtje), en heb de airco manueel op 15°C gezet, zonder voldoening.
Nu ben ik 2 dagen terug bij de dealer langsgeweest (waar de auto steeds keurig op onderhoud langsgaat, laatste onderhoud 1 maand geleden).
Ik heb hen niet kunnen overtuigen van een probleem (manueel werd de airco op 15°C gezet, welliswaar s'ochtends, en in de schaduw), en toen kwam er lucht uit, even fris als de omgeving, wat toen volgens hen voldoende was.
Om problemen uit te sluiten heb ik toch gevraagd de airco opnieuw te vullen, er zat nog 3/4e van de druk op, en was dus op zich niet noodzakelijk geweest (nog 3/4e van de druk, dus duidelijk geen lek)
Zonet een ritje van een half uur achter de rug, de airco op automatisch laten staan,
en de gebruikelijke 21°C moeten verlagen, alsook daarna manueel naar het koudste... nog steeds geen comfortabel klimaat, enkel een plakkende t-shirt...
Verder heb ik sinds net geen 2j, een nieuwe condensor(airco radiateur) gezien die toen lek was.
Onder de motorkap heeft de leiding die van de pomp komt, ijskoud, en is nat van de condens.
Als ik de auto opnieuw binnen moet doen (gezien volgens hen geen probleem),
dan ben ik hem alvast een dag kwijt om hem daar in de zon te laten staan, zodat ze erna zelf kunnen concluderen,
en vrees ik dat er op goede hoop, componenten vervangen zullen worden,
om mij tevreden te stellen, waardoor dit een nogal dure aangelegenheid zou kunnen worden.
Heeft iemand een idee als er zelf nog zaken te testen zijn? Ervan uitgaande dat er geen lekken zijn, en de airco 100% gevuld is.
zitten er nog temeratuursswichtes, kleppen, ventielen, zekeringen... die geblokkeerd kunnen zijn, tussen de koude aircopomp en de ventilatieroostertjes?
Ik wil absoluut niet zelf de held uithangen (hoewel in bezit van een oldtimer, dus geen 2 linkerhanden), maar zit nu toch wel zeer verveeld met de aankomende zomer... misschien heeft iemand weet van een vergelijkbare situatie, van zwakke plekken in het systeem, of kan iemand mij in de goede richting sturen, de Haynes manual staat alvast op bestelling als aanvulling van de kennis, en ik neem deze week eens een thermometer mee en maak een lijstje hoe warm het in de auto is voor en tijdens.
Alvast bedankt voor alle input.
Daan