Clio III 1.4 16v houdt in
Geplaatst: 09 nov 2013 15:45
Mijn Clio III (K4J 2006) houdt sinds dit weekend in. Vrijdag begon hij op drie pitten te lopen, heb ik hem uitgelezen en zag ik een misfire, voor de betreffende cilinder heb ik de bobine vervangen. Nu loopt hij weer op 4 pitten, echter als ik het gas vol in druk wil hij niet vooruit (vooral in zijn 2 bij 2000 toeren), hou ik gas vast dan besluit hij in een keer om toch maar vermogen te gaan leveren. Dit is overigens niet altijd. Ook wil hij wel eens licht haperen tijdens het rijden. Er zit nu dus één hagelnieuwe bobine in, de andere 3 zijn nog de sagems met grijze kap. Voorheen heb ik dit probleem nooit gehad.
Ik vraag mij nu af of de andere bobines dit zouden kunnen veroorzaken, als ik rustig rij doen gewoon alle 4 de cilinders mee. Als ik hem uitlees geeft hij geen enkele fout meer aan, ook geen misfire o.i.d. Of zou het toch iets anders zijn dat het veroorzaakt. Toen ik merkte dat de auto op drie pitten begon te lopen heb ik nog circa 15 km naar huis gereden en hem toen stil gezet, dus ik ga er vanuit dat het de katalysator niet zal zijn. Wat wel opvalt is dat als ik het gas loslaat hij direct naar ca. 1000 toeren gaat en het heel even duurt voor hij terugvalt naar 850~900 (vio obd gemeten) toeren, zou dit er iets mee te maken hebben of hebben alle Clio's dit? Hij heeft verder geen afsla neigingen en ook stationair loopt hij prima.
Hoop dat jullie me kunnen helpen, maar heb zelf het idee dat een bobine alleen echt stuk kan zijn en niet een beetje? Klopt dit, of kunnen ze ook een 'beetje' stuk zijn en dit veroorzaken?
Ik vraag mij nu af of de andere bobines dit zouden kunnen veroorzaken, als ik rustig rij doen gewoon alle 4 de cilinders mee. Als ik hem uitlees geeft hij geen enkele fout meer aan, ook geen misfire o.i.d. Of zou het toch iets anders zijn dat het veroorzaakt. Toen ik merkte dat de auto op drie pitten begon te lopen heb ik nog circa 15 km naar huis gereden en hem toen stil gezet, dus ik ga er vanuit dat het de katalysator niet zal zijn. Wat wel opvalt is dat als ik het gas loslaat hij direct naar ca. 1000 toeren gaat en het heel even duurt voor hij terugvalt naar 850~900 (vio obd gemeten) toeren, zou dit er iets mee te maken hebben of hebben alle Clio's dit? Hij heeft verder geen afsla neigingen en ook stationair loopt hij prima.
Hoop dat jullie me kunnen helpen, maar heb zelf het idee dat een bobine alleen echt stuk kan zijn en niet een beetje? Klopt dit, of kunnen ze ook een 'beetje' stuk zijn en dit veroorzaken?