Pagina 1 van 1

remtrommels demonteren

Geplaatst: 16 okt 2013 15:58
door ruspek
Hallo,

Ik ben bezig met een revisie van de achter remmen van een clio 2 phase2.
Ik krijg alleen met geen mogelijkheid de remtrommel van de as.
Ik heb de centrale moer losgedraaid, even met een houtenhamer op de rand v.d. trommel geklopt.
Maarrrrrrr hij wil er niet af... :thumbsdown:

Wat doe ik verkeerd / zie ik over het hoofd?
De trommel is wel "los" het lijkt alsof ie op het lager blijft hangen.

Of moet ik toch met domme kracht (poelietrekker) de trommel lossen?
Is dan ook het lager gelijk aan gort?

En dan vraag twee:
Hoe is de handrem bij te stellen? (losser en / of strakker?)

ik zie jullie reactie tegemoet,

groet ruben

Re: remtrommels demonteren

Geplaatst: 16 okt 2013 16:46
door sj0ertum
Kun je de trommel wel rond draaien? Waarschijnlijk is er een randje aan de achterkant ontstaan door het slijten van de remblokjes in je trommel. Deze blijft nu denk ik achter je remvoering hangen.

Re: remtrommels demonteren

Geplaatst: 16 okt 2013 17:22
door ruspek
ja hoor, trommels zijn gewoon rond te draaien.
Ik heb ook niet het idee dat het het randje is waar ze achterblijven hangen. Zover komen ze nl. niet eens...

Re: remtrommels demonteren

Geplaatst: 17 okt 2013 00:21
door Arjan
Je moet met een schroevendraaier via het wielboutgat het heveltje van de verstelling los drukken. Dan trekken de remblokken terug naar de beginstand en pak je de trommel er zo af.

Re: remtrommels demonteren

Geplaatst: 17 okt 2013 20:24
door ruspek
mmm OK,

en waar zitten ze dan ongeveer? Ik ben aan het zoeken en voelen geweest maar kon ze niet vinden.

Re: remtrommels demonteren

Geplaatst: 18 okt 2013 18:50
door Arjan
ACHTERTREIN
Remtrommels

Beide remtrommels moeten altijd dezelfde binnendiameter hebben; de trommels moeten dus altijd samen
worden uitgedraaid. De maximale slijtagediameter staat in de trommel gegraveerd.
ONMISBAAR SPECIAAL GEREEDSCHAP

Emb. 880 Slagtrekker
Rou. 943 Trekker voor naafdop

AANTREKKOPPELS (in daN.m)
Wielbouten 9
Naafmoer 17,5

UITBOUWEN
Verwijder de naafdop met de gereedschappen Rou. 943 en Emb. 880, Zet de handrem los en ontspan de secondaire handremkabels, zodat de hefbomen achter de trommels volledig terug kunnen komen. Steek een schroevendraaier door een gat van één van de wielbouten en druk tegen de hefboom van het handremmechanisme zodat de nok (E) vrijkomt van de remschoen. Druk daarna de hefboom geheel naar achteren.

Afbeelding

Bouw uit:
- de naafmoer en de ring op de astap,
- de remtrommel.

INBOUWEN
Maak de trommel en voeringen stofvrij met een remmenreinigingsmiddel.
Monteer :
- de remtrommel,
- de ring en de naafmoer die u op de astap vastzet met het voorgeschreven koppel,
- de naafdop.
Stel af:
- de remschoenen door enkele malen op het rempedaal te drukken,
- de handrem (zie hoofdstuk 37).

AFSTELLING
Een verkeerd afgestelde, te strakke handremkabel:
• verhindert de goede werking van het automatische stelmechanisme van de remschoenen.
• veroorzaakt een te lange slag van het rempedaal.

Om deze verschijnselen te bestrijden mogen de kabels beslist niet strakker gespannen worden, want dan zouden de klachten in korte tijd terugkomen. Met de handremkabels mag de speling niet afgesteld worden. De handremkabels mogen alleen gesteld worden na het vervangen van:
- de remschoenen,
- de handremkabels,
- de handremgreep.

Bij andere werkzaamheden mag er niets aan de afstelling veranderd worden. Plaats de auto op een hefbrug die onder de carrosserie aangrijpt, draai de moer (1) los en trek het verdeeljuk geheel naar achteren.

Afbeelding

Bouw uit:
- de twee achterwielen,
- de twee trommelremmen.
Controleer de werking van het stelmechanisme door de tandsektor (D) in de twee richtingen te verdraaien. Vervolgens draait u de tandsektor 5 tot 6 klikken terug om hem te ontspannen.

Afbeelding

Controleer :
- de gangbaarheid van de kabels,
- of de handremhefbomen (B) correct tegen de remschoenen aanliggen.

Afbeelding

Span de handremkabels geleidelijk bij het centrale verdeeljuk zodat de hefbomen (B) opkomen tussen de 1e en de 2e klik van de handremgreep en aangrijpen bij de 2e klik.

Blokkeer de contramoer (4).

Monteer de remtrommels en de achterwielen.

Laat de auto weer op zijn wielen rusten en stel de remschoenen af door enkele malen het rempedaal geleidelijk geheel in te drukken. U moet daarbij het stelmechanisme horen klikken.

Re: remtrommels demonteren

Geplaatst: 18 okt 2013 19:57
door ruspek
hee helemaal TOP!

Ik ga er eens goed mee bezig.

Nog twee vraagjes: hoe kom ik bij de handrem om af te stellen? Tussen de twee stoelen zit er nl. ook een beschermkap, kan deze er gewoon afgetrokken worden?
Hoe ontspan ik de secundaire handremkabels? (waar zit de spanner?)

Re: remtrommels demonteren

Geplaatst: 18 okt 2013 20:08
door Arjan
Met enig gepast geweld haal je de kap eraf.

Afbeelding

Re: remtrommels demonteren

Geplaatst: 18 okt 2013 20:20
door ruspek
zou je me in woord kunnen vertellen hoe het zit?
Ik kom uit de tekening er niet helemaal uit.

Waar moet ik het lossen? is dat bij de trommels, in het midden onder de auto (één centrale moer???) of zitten er twee afzonderlijke moeren?

Moet dan het hitteschild (en mss uitlaat) eraf? of kan ik er zo bij?

Re: remtrommels demonteren

Geplaatst: 18 okt 2013 20:30
door Arjan
Moer 7 lossen. Ik weet zo even niet hoe het er precies uit ziet. Gewoon de kabels volgen :wink:

Re: remtrommels demonteren

Geplaatst: 19 okt 2013 08:12
door ruspek
OK. duidelijk.
er is dus één centrale moer. om te lossen.

Er is dus wel over nagedacht :sunny:

voor de rest is het een zelfstellend systeem? dus links/rechts verschil zal er niet op kunnen treden?

Re: remtrommels demonteren

Geplaatst: 19 okt 2013 11:35
door Arjan
Naarmate de blokken slijten zal een klein tandheugeltje verstellen om de afstand tussen blok en trommel gelijk te houden. Dat werk per zijde onafhankelijk.

Re: remtrommels demonteren

Geplaatst: 19 okt 2013 23:57
door Duck
Kan ook zijn dat je lager is vastgekoekt / vastgeroest op je astap.
Dan zou je met een slagtrekker resultaat kunnen hebben.

Re: remtrommels demonteren

Geplaatst: 21 okt 2013 19:40
door ruspek
ik heb het spul los gekregen, was inderdaad vastgekoekt op de as.
met beleid en hamer :sneaky: het geheel los kunnen krijgen.
Alles vernieuwd (was toch al de bedoeling) en het spulletje doet het weer zoals het hoort.

Alleen in tegenstelling wat ik eerder aangaf: er is niet over nagedacht......
De secundaire handremkabels zitten keurig in een houder / verdeelpunt die vervolgens ONDER!!! :furious3: het hitteschild en uitlaat zitten. Met geen mogelijkheid bij te komen dus.

Met een beetje wrikken en duwen alles wel voor elkaar gekregen maar tssss, wat een systeem :thumbsdown: