Pagina 1 van 2
Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.
Geplaatst: 31 mar 2012 13:17
door pjbosvelt
En daar komt nog bij dat als jullie gewoon Esso tanken,
je Arjan én mij aan het werk houdt

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.
Geplaatst: 31 mar 2012 15:08
door Arjan
Dat gaat dan over:
Shell V-power,
Esso Energy Supreme
BP Ultimate
Maar dan:
Texaco XL
Total Excellium
Q8....

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.
Geplaatst: 31 mar 2012 15:18
door Arjan
Wat is het effect tussen 95 en 98 kwa verbranding. Je hoort vaak verschillen in verbrandingstemperatuur, dat 98 een hogere verbrandingtemperatuur zou hebben dan 95 en dat je dan dus kool aanslag van je cilinders en kleppen kan afbranden door er 98 in te gooien. In Duitsland heb je ook 100 en soms nog hoger. Het zou je meer PK's geven.
Dat soort fabeltjes en mythen

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.
Geplaatst: 31 mar 2012 16:59
door ClioRb172
mooie info:)!
Grootste voordeel voor mij is ,dat er een hele goedkope BP pomp in de buurt zit

!
geloof dat de BP Ultimate nog zon 5cent goedkoper is dan de gewone 95 langs de snelwegen :P haha!

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.
Geplaatst: 31 mar 2012 17:44
door Klomp
Zijn die additieven in dat theekopje hetzelfde voor de verschillende merken? Of bestaat daar ook nog verschil in? Iedere toko zal toch wel zijn eigen research-afdeling er op losgelaten hebben, en als ze dan iets gevonden hebben het niet aan de concurrentie gunnen.
Van thee heb je immers ook verschillende soorten en smaken.
Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.
Geplaatst: 31 mar 2012 17:50
door Vinnie
Wat is eigenlijk het verschil tussen diesel en vpower diesel (of van andere merken)
Ik mer ket verschil op dat hij wel degelijk meer "wil" en dat hij een stuk meer roet
Het laatste kan liggen omdat het een en ander schoon word gebrand.
Gr vincent
Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.
Geplaatst: 31 mar 2012 19:50
door dopestuff
bedankt voor dit verhelderende topic arjan!
Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.
Geplaatst: 01 apr 2012 14:46
door Elektronized
Ik merk ook dat, wanneer ik bij Gulf tank, de Clio meer "wil" dan als ik pakweg tank bij Q8 en Texaco..

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.
Geplaatst: 01 apr 2012 17:37
door PaulCliosport
Zover ik weet is het verschil tussen 95 en 98 idd de ontbrandingstemperatuur, atmosferische motoren zoals die van de Clio RS hebben een vrij hoge compressieverhouding en door die hogere compressieverhouding komt er al veel warmte vrij alvorens het mengsel een vonkje krijgt voor te ontsteken. Dit KAN er voor zorgen dat je mengsel al ontbrandt voordat de vonk komt wat voor detonatie zorgt, ook wel als 'pingelen' bekend.
Uiteraard ook turbomotoren wordt vaak aangeraden om 98 te tanken
Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.
Geplaatst: 01 apr 2012 19:05
door sj0ertum
Hoe zit het met de ' loodvrije' benzine van tegenwoordig? Vroeger zat er dus lood in benzine, de oudere auto's (lees 1975 en daarvoor) missen dit nu dus? Mijn schoonvader gooit altijd een dopje loodvervanger in de volle tank wanneer hij zijn VW T2 uit 1973 tankt. Is dit onzin, of verstandig? Want die flesjes zijn vrij prijzig, heb ze zelf ook gebruikt toen ik met de T2 op vakantie ging.
Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.
Geplaatst: 13 apr 2012 10:47
door Arjan
Elektronized schreef:Ik merk ook dat, wanneer ik bij Gulf tank, de Clio meer "wil" dan als ik pakweg tank bij Q8 en Texaco..

Dan moeten ze bij Gulf de meters opnieuw ijken

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.
Geplaatst: 13 apr 2012 11:06
door R27
ArjanRS schreef:Dus er is geen 'slechte' benzine meer waar je je motor op kapot kan rijden.
Dan zou ik toch eens met Henk van Fastchip gaan praten, die is een heel andere mening toegedaan.
Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.
Geplaatst: 13 apr 2012 15:17
door sj0ertum
Wat is zijn mening dan? Alleen aan deze melding heb ik niets

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.
Geplaatst: 13 apr 2012 16:03
door R27
Dan zou ik toch eens met Henk van Fastchip gaan praten.
Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.
Geplaatst: 13 apr 2012 20:51
door Arjan
R27 schreef:Dan zou ik toch eens met Henk van Fastchip gaan praten.
Je bedoeld dat Sjoerd met Henk moet gaan praten, niet jij.
Jij hebt dat blijkbaar al gedaan...
Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.
Geplaatst: 13 apr 2012 21:16
door sj0ertum
Ik ken heel die man niet, Wie A zegt moet ook....

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.
Geplaatst: 16 apr 2012 19:01
door Rickert
Ehh, kwil ook wel evne inhaken hierop
Als ik bij de Tango tank, bokt me motor en hij houdt in..
Dit is ook zo bij de GULF, Q8...
Bij de total, shell ect heb ik er geen last van, dus ik zeg toch dat die bezine slechter is dan bij de shell. Wat denk jij er over Arjan?

:lol:
Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.
Geplaatst: 18 apr 2012 23:52
door Rickert
Dat komt wel goed, ik vindt het alleen raar dat me motor er anders op reageert. Bij me vader zijn clio 2 ph1 1200 die heeft er weer geen last van. En me broer met de 1.4 16v heeft er wel weer last van.. kvind het raar :lol:
Trouwens over die 95 en 98..
het getal is het octaan getal, hoe hoger deze is hoe minder snel de brandstof uitzich zelf verbrand.
Daarom is het bij oudere sport auto's ( denk aan 5 GTT ) maar ook vooral de nieuwe Polo's/ Golfjes ect met TFSI motoren belangrijk dat je euro 98 tank, zo heb je minder kans op het pingelen van de motoren.
Het wordt zelfs bij aankoop van een polo / golf gezegt ( ook instructie boekje en binnenkant tank klepje ) wordt het vermeld dat je Euro 98 moet tanken

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.
Geplaatst: 19 apr 2012 14:51
door Entity_Razer
worden buiten additieven ter vanging van smering enzo nog andere toegevoegd ?
Ik heb namelijk ooit eens een "test" gedaan voor mezelf, 2 tanken bij tankstation X, dan 2 bij Y, 2 bij Z ... en verbruik genoteerd.
kwam uit dat bij ESSO tankstation de wagen "netter" liep dan met de benchmark brandstof (DATS 98) en een "normaal" verbruik had.
Bij Q8 vond ik de wagen wat nerveuzer voelen en klonk hij ook gewoon anders tijdens het rijden (allemaal tijdens de zomer getest dus niet dat' de ene moment regende, de andere 30°C was)
en bij Total bijvoorbeeld vond ik dat'ie in het algemeen zoals de ESSO brandstof liep / geluid maakte, maar geen andere verbeteringen / verslechteringen.
wat ik me dan afvraag is kappen sommigen misschien wat kerosine ofzo in hun benzine ?
Was ook niet dat ik zo achter me stuur zat en "oh kijk ... wat nou hij voelt precies anders aan" gevoel had. neen ik ging er echt op uit om de brandstoffen te testen (na een lange discussie met een nonkel, voormalig monteur die me verteld de dat ik ergens anders moest gaan tanken omdat mijn auto "te schraal" klonk / liep)
Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.
Geplaatst: 19 apr 2012 15:36
door R27
Ik tankte met de Clio en met de S2000 altijd Euro100 in Duitsland. Dat maakte ècht verschil, jammer dat ik niet langer 3km van de grens af woon.
Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.
Geplaatst: 22 apr 2012 12:48
door Uufd
Ik heb ook al eens gehoort over die additieven... Heb van mensen gehoort dat het toch een pozitieve werking heeft en dat je simpele (kleine) problemen met de motor kunt oplossen door het erin te doen. bv als de motor niet mooi op ze stationair draait. Tevens zeggen ze dat het (roet) mogelijke aanslag ook wordt verwijdert en een smering is voor de motor. Het product
http://www.marly.com/lang/nl-nl/winkel/ ... ven-1.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; C2i Benzine (brandstof additief) zou wel goed zijn werking moeten doen... ( naar horen zeggen ) Andere mensen met ervaring?
Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.
Geplaatst: 25 apr 2012 12:27
door 16 kleppert
Daarom is het bij oudere sport auto's ( denk aan 5 GTT ) maar ook vooral de nieuwe Polo's/ Golfjes ect met TFSI motoren belangrijk dat je euro 98 tank, zo heb je minder kans op het pingelen van de motoren.
Tis alleen erg jammer dat het bij steeds minder tankstations verkrijgbaar is.
Dichtsbijzijnde tankstation voor mij,waar ron 98 verkrijgbaar is, is 19 km.
Als ik dus met de impreza gtt op pad ga,moet ik eerst research doen of er wel een tankstation op de route ligt,waar ik ron 98 kan tanken .
Groetjes,
Sander
Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.
Geplaatst: 25 apr 2012 12:46
door Frank [Factory]
Bij de BP hebben ze 98.
Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.
Geplaatst: 28 jun 2012 23:29
door Rickert
Bij de Tango hebben ze ook meestal wel 98

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.
Geplaatst: 29 jun 2012 17:52
door Arjan
Total en Texaco hebben ook 98. Shell ook. Volgens mij nog wel meer...