Pagina 1 van 1

Clio 1.6 16v initiale (bekende kwaaltjes)

Geplaatst: 11 jan 2011 14:37
door dion
hoi :mad:

ik heb zoals ik in het voorstel topic al aangaf een clio gekocht.

nu is mijn vraag wat zijn zoal de kwaaltjes die ik kan gaan verwachten van de clio en zijn er speciale dingen waar je goed op moet letten of die tijdig vervangen moeten worden???

alvast bedankt :thumbsup:

gr dion

Re: Clio 1.6 16v initiale

Geplaatst: 11 jan 2011 17:53
door WKB
Als je het onderhoud van de auto goed bijhoud en alles op tijd vervangt als het nodig is hoef je je motorisch niet heel erg druk te maken volgens mij.

Re: Clio 1.6 16v initiale

Geplaatst: 11 jan 2011 17:55
door stefan_
Bobines willen nog wel eens stuk gaan.

Re: Clio 1.6 16v initiale

Geplaatst: 11 jan 2011 20:08
door WKB
stefan_ schreef:Bobines willen nog wel eens stuk gaan.
oo ja helemaal vergeten, wegenwacht heeft altijd een voorraadje van die dingen speciaal voor renault in elke auto van ze liggen :mad:

Re: Clio 1.6 16v initiale

Geplaatst: 12 jan 2011 00:02
door Age
klopt! :lol: :lol:

Re: Clio 1.6 16v initiale

Geplaatst: 12 jan 2011 00:24
door Arjan
Electra is geen sterke kant van Renault, of Franse auto's in het algemeen.
Wat wel handig is om te checken is wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen. Die moet elk 120.000 km óf om de vijf jaar (net wat eerder komt) vernieuwd worden. Laat bij vervangen van de riem ook de waterpomp vervangen. Heb je de auto met Bovag garantie gekocht en is de DR binnen die garantieperiode aan de beurt is het een klusje voor de verkoper (regeltjes van Bovag: alle normale onderhoudswerkzaamheden die binnen een half jaar na verkoop moeten worden uitgevoerd moeten door de garage bij aflevering al zijn gedaan). :wink:

De hierboven genoemde penbobines sneuvelen inderdaad regelmatig. Normaliter hoeft er alleen een nieuwe in, het verhaal van Age is (helaas) uitzonderlijk.
Verder wil de motor nog wel eens wat hokkerig gaan lopen door vervuiling van het gasklephuis en stappenmotor. Kwestie van schoonmaken. De garage wil die nog wel gauw vervangen wat duurder is, maar vaak niet nodig.
Onder de parafan wil nog wel eens water blijven staan als de afvoergaten verstopt raken door vuil en bladeren. Gevolg kan zijn dat het water via je kachel naar binnen komt of zelfs dat de kachelventilator het begeeft. En bij de kachel aangekomen: kachelweerstand wil het wel eens begeven, dan werkt de blower alleen op de hoogste stand.

Roest hoef je je niet echt druk om te maken. Wel in de gaten houden natuurlijk. Een slecht herstelde schade kan het roestduiveltje activeren. Normaal is de auto tegen de 15 voordat de problemen komen.
Dit zijn wel zo'n beetje de meest gehoorde klachten dacht ik.

Re: Clio 1.6 16v initiale

Geplaatst: 12 jan 2011 15:40
door dion
ok bedankt voor de tips.
Wat voor prijs kan ik ongeveer verwachten mocht de distributie riem +waterpomp vervangen moeten worden??
Als ik bijvoorbeeld naar een renault garage ga of een andere?
gr dion

Re: Clio 1.6 16v initiale

Geplaatst: 12 jan 2011 17:28
door WKB
distributie gaat een behoorlijk bedrag worden, je kan gerust van rond de 800-1000 eu rekenen met werkuren erbij volgens mij

Re: Clio 1.6 16v initiale

Geplaatst: 12 jan 2011 19:00
door Arjan
Zoveel ben ik voor de Scénic kwijt, 880 euro voor de DR.
Voor een 1.6 Clio zal het denk ik iets lager liggen.

Re: Clio 1.6 16v initiale

Geplaatst: 12 jan 2011 19:07
door WKB
nou... je kan er moeilijk bij he, motorsteunen moeten in ieder geval los enow dus gaat wel tijd in zitten.

Re: Clio 1.6 16v initiale

Geplaatst: 17 jan 2011 09:23
door stefan_
Kijk even op: http://www.mijngarage.nl" onclick="window.open(this.href);return false; , hier zijn verschillende Bovag bedrijven bij aangesloten. De prijs is wel zonder waterpomp en multiriemen.