koelwater systeem bouwt druk op na vervangen koppakking

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Daniël

koelwater systeem bouwt druk op na vervangen koppakking

Bericht door Daniël »

Beste medeforum lezers,

ik ben nieuw hier en heb al het een en ander kunnen lezen over kachel problemen bij een Clio. Zo ben ik wijzer geworden dat Clio bekend staan om zijn defecte en verstopte kachels.

Nu heb ik toevallig twee Clio`s staan waarvan 1 al tijden geen warme kachel geeft. Ik ontdekte bij controle van vloeistoffen dat het koelwater wel erg roestig was. Kort daarna heb ik deze ververst en een nieuwe thermostaat gemonteerd. Tevens heb ik toen alles laten aflopen en doorgespoeld met water, inclusief de kachel. Destijds had ik een zeer slecht voorgevoel vanwege het vieze water en de drap die in het tankje zat.

Een week later is hij heet gelopen na een kort ritje supermarkt. Hij bouwde ontzettend veel druk op en had iets of wat witte rook in de uitlaatgassen. Ik heb toen besloten om er geen meter meer mee te rijden en direct de koppakking te vervangen al was het alleen maar met het oog op onderhoud. Hij heeft immers al bijna 2 ton gedraaid met een originele pakking.

Nu heb ik dan eindelijk de pakking vervangen wat op zich zelf ook hard nodig was. Kop was nog mooi vlak, niet overdreven verstopt en ook geen scheuren gevonden. De pakking zelf was wel verstopt op sommige plaatsen en aan de onderkant zou die doorgeslagen kunnen zijn, maar ik weet het niet zeker. Wat me wel opviel was dat er olie op de middelste zuigers lag terwijl je daar koelwater verwacht als de pakking de schuldige zou zijn geweest.

Maar goed, waar mijn vraag eigenlijk over gaat is dat het probleem nog niet verholpen is. De kachel is schoon gespoeld (kwam een hoop zooi uit), de thermostaat is vervangen, koelwater is ververst en de koppakking is nu dus nieuw.

Toch bouwt hij druk op en is binnen 5 min. aan de kook. Bovenste radiator slang is dan dan super hard en het expantievaatje kan het dan amper aan. Wat ook vreemd is is dat de kachel het ene moment wel warm wordt, maar pas als de motor te heet is geworden. En de koel-fan wil ook niet aanslaan terwijl ik de koelwatersensor in de radiateur heb vervangen.

Wie heeft er een idee? Ik zit zelf te denken om de kachel slangen tijdelijk even door te verbinden en zo de kachel buiten werking stellen...
Wouter
forum member
Contacteer:

Re: koelwater systeem bouwt druk op na vervangen koppakking

Bericht door Wouter »

Waarom de kop niet voor de zekerheid laten vlakken? Die paar tientjes extra geeft toch even wat meer zekerheid
Echte liefde roest niet, Renault helaas wel.
WKB

Bericht door WKB »

Als de radiator slang knetterhard is dan kan je de cilinderkop er weer opnieuw afhalen, de compressie uit de 1 van de cilinders of meerdere komt langs de pakking je koelsysteem in. daardoor word de slang zo hard, dus alles deraf en je kop laten afvlakken.

Er lopen ook oliekanalen langs de cilinders naar boven richting de nokkenassen, die kunnen ook gelekt hebben.

De fan die niet aanslaat kan zijn dat er ergens een zekering kapot is, check dat even. Als dat het niet is de accupolen even losmaken en een uurtje zo laten, dan reset alles zich en werkt het misschien weer.
ClioMarcel

Bericht door ClioMarcel »

Wouter schreef:Waarom de kop niet voor de zekerheid laten vlakken? Die paar tientjes extra geeft toch even wat meer zekerheid
Helaas mag een kop ook niet te vaak gevlakt worden ..
cliotuner
forum member
Contacteer:

Bericht door cliotuner »

ideetje verkoop de clio aan mij

ik ben nog op zoek naar een paar slopers
Afbeelding
gabbermaikel

Bericht door gabbermaikel »

ClioMarcel schreef:
Wouter schreef:Waarom de kop niet voor de zekerheid laten vlakken? Die paar tientjes extra geeft toch even wat meer zekerheid
waarom zou een kop niet gevlakt mogen worden? want dan is dit de eerste motor waarvan ik ook heb gehoord dat de kop niet gevlakt mag worden

maar ik denk ook dat je beter je kop had kunnen laten vlakken, het kost niet eens zo veel en meestal is het zo dat je koppakking er heel snel weer uit ligt als je je kop niet vlakt
en is je blok verder ook wel goed ontlucht? want mijn ervaring met renault is dat ze vaak vrij moeilijk willen ontluchten, en dan denk je dat het goed is maar dan zit er toch nog weer ergens een luchtbel
WKB

Bericht door WKB »

gabbermaikel schreef:
ClioMarcel schreef:
waarom zou een kop niet gevlakt mogen worden? want dan is dit de eerste motor waarvan ik ook heb gehoord dat de kop niet gevlakt mag worden

maar ik denk ook dat je beter je kop had kunnen laten vlakken, het kost niet eens zo veel en meestal is het zo dat je koppakking er heel snel weer uit ligt als je je kop niet vlakt
en is je blok verder ook wel goed ontlucht? want mijn ervaring met renault is dat ze vaak vrij moeilijk willen ontluchten, en dan denk je dat het goed is maar dan zit er toch nog weer ergens een luchtbel
Lezen is zeer belangrijk voor je de mond open trekt, ik heb het even dikgedrukt en extra groot voor je gezet in de quote :mad:

Een keer kan geen kwaad inderdaad maar doe je het te vaak dan komt de vorm van de cilinder in de kop niet meer overeen met de pakking, en dan gaat het fout ja.

Admin;

Laten we wel beleefd blijven!
gabbermaikel

een kop is heel snel krom als het ding 1 keer goed warm word, vooral ook omdat de kop vaak van aluminium is en het onderblok van staal, en aluminium zet veel meer uit dan staal, dus dan gaat het nog wat sneller
en 3km is in mijn ogen best nog wel een groot stuk met een motor die al te warm is, dat kan heel goed het verschil zijn tussen geen schade en een kapotte koppakking/kromme kop of zelfs een gescheurde kop

en als je lekkage tussen je olie en water kanaal hebt dan moet in 1 van die 2 een mayonaise drap komen, of soms zie je ook gewoon olie boven in je potje koelvloeistof, maar zoiets moet er dan in ieder geval gebeuren. als je oliedruk bijvoorbeeld 3 bar is dan gaat de olie gewoon zo je koelsysteem in, want daar is meestal nog geen 1 bar druk aanwezig dus dan gaat de olie naar het koelsysteem want dat gaat lekker simpel(weg van de minste weerstand) en vervolgens raakt je koelsysteem overvol waardoor de boel er waarschijnlijk bij het potje weer uit komt
maar dan moet daar ook al vrij snel iets van olie in te zien zijn omdat je waterpomp die olie troep dan ook wel mee gaat pompen, want dat blijft niet op 1 plek zitten als het je koelsysteem in gaat
WKB

Bericht door WKB »

@admin, Ten eerste ben ik altijd beleefd, komt alleen misschien niet altijd zo over :mad:

Mijn theorie vertrouwen getuigd uiteraard van grote wijsheid :devilish: Vandaar dat ik nogmaals een berichtje post :joker:

maar ontopic maar weer dan.

Ja kan de kop op vlakheid testen door een stalen rei (stuk ijzer dat 100% recht en vlak is) en voelermaten, je legt de cilinderkop op de kop neer zodat je de verbrandings ruimtes kunt zien. Eerst maak je de kop helemaal schoon zodat er geen pakkingsresten ofsow meer opzitten.Vervolgens leg je de stalen rei over de kop heen en kijk je hoeveel ruimte er onder de rei zit, check mijn vet coole bijgevoegde tekening voor hoe en waar je de metingen moet doen. De zwarte pijltjes geven aan hoe je de rei moet op de kop moet leggen.

Afbeelding

Je legt de rei dus over de kop heen en gaat met de voelermaat onder de rei door om te kijken hoeveel verschil er is. De standaardwaarde die tussen de kop en de rei mag zitten is uit mijn hoofd 0,5mm dus die voeler ga je gebruiken. Op de verbrandingsruimte moet je dus niet meten, maar alleen op de vlakke delen waar anders de pakking zit.

Een natte cilindervoering houd in dat er na het gieten van je onderblok er losse cilinderbussen geplaatst worden. Dus dan staan de bussen in direct contact met de koelvloeistof.

En de rare methode gok ik dat je bedoeld dat je de bouten van binnen naar buiten moest vastzetten? Dit is juist om te voorkomen dat als je de cilinderkop weer vast zet je de kop krom trekt.

Als alleen jouw oliekanaal lek is, kan er in principe geen hoge druk in je koelsysteem komen. Dit kan alleen als je koelkanalen naar je cilinders lekken of je oliekanaal lekt in je koelkanaal.
clio1800rsi

Bericht door clio1800rsi »

de kleine leiding naar het expantsietankje zal verstopt zitten, dan word die niet warm op stationair maar wel op hogere toerental omdat hij geen goede circulatie heeft en dan krijgen ze ook druk op het koelsysteem :thumbsup:

greetz
WKB

Bericht door WKB »

clio1800rsi schreef:de kleine leiding naar het expantsietankje zal verstopt zitten, dan word die niet warm op stationair maar wel op hogere toerental omdat hij geen goede circulatie heeft en dan krijgen ze ook druk op het koelsysteem :thumbsup:

greetz
Dat staar er los van, expansievat zit er alleen om het uitzetten van de koelvloeistof op te vangen naarmate de temperatuur hoger word. Het heeft verder niks met circulatie te maken. Dat geld voor zowel een koud als een warm expansievat.
jorna1.2rn

Bericht door jorna1.2rn »

hmm miss ben ik dan ff dom aan het redeneren. Als er druk opgebouwt wordt wordt de overdruk afgevoerd naar het expansie vat toch??. Dus als dat leidinkje dan verstopt zit kan dat niet. waar door de druk in het systeem blijft. als het slangetje verstopt zit kan de over druk dus het expansie vaatje neit bereiken. geen kwestie van circulatie maar van ontsnapping van over druk
WKB

Bericht door WKB »

Volgens mij moet er ook nog ergens op de radiateur een drukdop zitten dus dan kan die het er daar uitgooien als de druk te hoog word.

Ook schrijft Daniel dat het koelwater ververst is en dat moet via het expansievat bijgevuld worden, als die verstopt zit had dat nooit gekunt.
jorna1.2rn

Bericht door jorna1.2rn »

mee eens overheen gelezen mijn excuses. miss luchtbel in dat kleine slangetje om ff eigenwijs te doen
WKB

Bericht door WKB »

Denk ook niet dat het een luchtbel is, als het expansievat de druk nauwelijks aankan moet het wel een heel sterke luchtbel zijn :rolleyes3:
gabbermaikel

WKB schreef:Denk ook niet dat het een luchtbel is, als het expansievat de druk nauwelijks aankan moet het wel een heel sterke luchtbel zijn :rolleyes3:
waaarom? die luchtbel kan best ergens in je systeem blijven zitten, want als hij bijvoorbeeld boven in de kachelradiateur zit en daar is geen slang dan komt hij daar echt niet uit, ook niet als het koelsysteem enorm op druk staat, tenzij je kachelradiateur ploft, dan komt hij er wel uit.maar een (te)hoge druk zal grote luchtbellen niet zomaar er uit krijgen
de enige manier om zeker te zijn dat je geen luchtbellen krijgt is het systeem eerst vacuum trekken en dan door het vacuum de koelvloeistof er in laten trekken, dan is er dus geen lucht aanwezig en kun je dus ook geen luchtbellen krijgen
WKB

Bericht door WKB »

gabbermaikel schreef:
WKB schreef:Denk ook niet dat het een luchtbel is, als het expansievat de druk nauwelijks aankan moet het wel een heel sterke luchtbel zijn :rolleyes3:
waaarom? die luchtbel kan best ergens in je systeem blijven zitten, want als hij bijvoorbeeld boven in de kachelradiateur zit en daar is geen slang dan komt hij daar echt niet uit, ook niet als het koelsysteem enorm op druk staat, tenzij je kachelradiateur ploft, dan komt hij er wel uit.maar een (te)hoge druk zal grote luchtbellen niet zomaar er uit krijgen
de enige manier om zeker te zijn dat je geen luchtbellen krijgt is het systeem eerst vacuum trekken en dan door het vacuum de koelvloeistof er in laten trekken, dan is er dus geen lucht aanwezig en kun je dus ook geen luchtbellen krijgen
Dat zeg ik ook niet, ik reageer op jorna die dacht dat er misschien een luchtbelletje in het kleine slangetje naar het expansievat zat. :wink:
Daniël

Bericht door Daniël »

Bedankt voor alle reacties tot zover.

Helaas zijn er in mijn persoonlijke omstandigheden wat zaken veranderd waardoor ik mijn garage moet opzeggen. Daardoor heb ik besloten om te stoppen met zoeken naar de oorzaak van het probleem en mijn twee Clio`s weg te doen.

Dus mocht iemand nog interesse hebben in een Clio zonder kenteken, maar zonder noemenswaardige problemen. En een Clio met kenteken (kleur wit) met dit probleem zoals beschreven in dit topic. Ik zal ze beide nog wel even in de juiste rubriek plaatsen op dit forum met e.v.t een foto erbij.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 1 Motorisch (vraag & antwoord)”