Speakerset, kan dit op mijn versterker?

Van tweeter tot Woofer
Plaats reactie
frido

Speakerset, kan dit op mijn versterker?

Bericht door frido »

Hallo,
ik heb nu in mijn Clio :
- standaard tweeters (2 voorin)
- standaard boxen (2 voorin)
- JBL GT5-652 boxen (2 hoedenplank) 45 RMS, 135 Max Watt
- JBL GT5-1204BR subwoofer 275 RMS, 1100 Max Watt
- JBL GT5-A604 versterker 640 Watt

Ik heb gelezen dat je voorin ook 16,5 cm speakers kan plaatsen met een speciale ring.
graag zou ik dan mijn boxen op mn hoedenplak (GT5 652) verplaatsen naar voren en dan of:
- JBL GT5-963 3-weg 70 RMS, 210 max Watt
- JBL GT0-938 3-weg 100 RMS, 300 max Watt
in mijn hoedenplank.
ik wil dan al mn speakers over mn versterker plaatsen
Mijn vraag is kan dit? ik heb niet superveel verstand van versterkers en dergelijke vandaar dat ik het even vraag ;).
Ik ben benieuwd!
Mvg
Frido
ApaX

Re: Speakerset, kan dit op mijn versterker?

Bericht door ApaX »

De informatie die je geeft is niet zo heel intressant. Je moet even opzoeken wat de impedantie is van de woofers, en of de versterker dat kan aansturen. Meestal staan er in de specs van een versterker zoiets van 100 watt aan 8 ohm, en 150 watt aan 4 ohm, en misschien nog 200 watt aan 2 ohm. Heb je speakers van 4 ohm (heel gebruikelijk)?. Meestal kan je het dan probleemloos aansluiten.
frido

Bericht door frido »

oh oke
van de versterker is het:
60W RMS x4 kanalen @ 4 ohm
80W RMS x4 kanalen @ 2 ohm
160W RMS x2 kanalen @ 4 ohm

de impedantie van de speakers is 4 ohm en van de woofer is ook 4 ohm

de impedantie van de 2 speakers die ik wil kopen is:
-> de GT5 70W RMS @ 4 ohm
-> de GT0 100W RMS @ 2 ohm
ApaX

Bericht door ApaX »

frido schreef:oh oke
van de versterker is het:
60W RMS x4 kanalen @ 4 ohm
80W RMS x4 kanalen @ 2 ohm
160W RMS x2 kanalen @ 4 ohm

de impedantie van de speakers is 4 ohm en van de woofer is ook 4 ohm

de impedantie van de 2 speakers die ik wil kopen is:
-> de GT5 70W RMS @ 4 ohm
-> de GT0 100W RMS @ 2 ohm
De keuze is verder aan jou. De versterker kan dus maximaal een rms vermogen uitsturen van 80 watt aan een 2 ohm last (speaker). Wil je het maximale vermogen uit je versterker kunnen halen dan kan je het beste voor een 2 ohm speaker gaan. Overigens zegt dit nog niks over welk van de twee speakers het hardste kan. Het genoemde vermogen is het maximaal toelaatbare electrisch vermogen. Hoe efficient hij daar geluid van maakt staat daar los van.

Als je alle vier de speakers wilt aanslutien op dezelfde 4 kanaals versterker dan zou ik kiezen voor de 4 ohms GT5 speakers. Je kan wel kiezen voor een voor een 2 ohms variant, maar dan staat de versterker (bij gelijk uitgestuurd voltage) meer vermogen aan de 2 ohms speakers te leveren. Dat is opzich geen probleem. Je hebt kans dat de versterker en de speakers achter al tegen het maximale aanzitten en de voorste nog niet, met als gevolg dat je de versteker uitgang voor de 2 2 ohms speakers moet knijpen om vervolgens geen profeit te hebben van het feit dat je 100 watt speakers hebt gekocht waar je niks aan hebt.
Plaats reactie

Terug naar “In Car Entertainment / ICE (vraag & antwoord)”