Ruitenwissermotor kaduuk?
Ruitenwissermotor kaduuk?
Hoi mensen,
De ruitenwissers voor doen het niet meer. Ik wil deze graag doormeten want ik denk dat me wissermotor overleden is. Maar normaal hoorde ik altijd een tikgeluid als ik de wissers op interval had en dat hoor ik nu niet meer. Is dat tikgeluid van de relais? En kan ik die doormeten? Als ik weet waar die zit. Of maakt ie sowieso geen tikgeluid meer als de motor overleden is?
De zekering is btw nog heel, kan ik bij de zekeringkast ook doormaten? Moet de zekering er dan uit of kan ik dat doormeten als ie er nog in zit?
De ruitenwissers voor doen het niet meer. Ik wil deze graag doormeten want ik denk dat me wissermotor overleden is. Maar normaal hoorde ik altijd een tikgeluid als ik de wissers op interval had en dat hoor ik nu niet meer. Is dat tikgeluid van de relais? En kan ik die doormeten? Als ik weet waar die zit. Of maakt ie sowieso geen tikgeluid meer als de motor overleden is?
De zekering is btw nog heel, kan ik bij de zekeringkast ook doormaten? Moet de zekering er dan uit of kan ik dat doormeten als ie er nog in zit?

Re: Ruitenwissermotor kaduuk?
Je hebt niet toevallig de ruitenwissers aangezet toen ze vastgevroren zaten op de voorruit? Dat vind ie namelijk nooit zo fijn.
Maarja, je geeft zelf al aan dat de zekering nog heel is.
Die tik die je hoorde was inderdaad het relais.
Wat je nog wel even kan doen is bij de stekker met een spanningzoeker kijken of je daar spanning krijgt (om een draadbreuk uit te sluiten).
Maargoed, ik denk dat je de ruitenwissers aan hebt gezet terwijl de wissers op de ruit vast zaten. Dan brandt ie door. Kan gebeuren.
Nieuw motortje op de sloop moet te vinden zijn. Wellicht is het motortje van een Phase 1 hetzelfde, dat scheelt alweer zoeken
Je hebt bij de zekering 2 stukjes metaal waar je op kan meten (ingaand en uitgaand). Als hij op beide punten stroom heeft, dan is de stroomkring dus gesloten (als je de ruitenwissers aan hebt staan).roYa schreef:De zekering is btw nog heel, kan ik bij de zekeringkast ook doormaten? Moet de zekering er dan uit of kan ik dat doormeten als ie er nog in zit?
Maarja, je geeft zelf al aan dat de zekering nog heel is.
Die tik die je hoorde was inderdaad het relais.
Wat je nog wel even kan doen is bij de stekker met een spanningzoeker kijken of je daar spanning krijgt (om een draadbreuk uit te sluiten).
Maargoed, ik denk dat je de ruitenwissers aan hebt gezet terwijl de wissers op de ruit vast zaten. Dan brandt ie door. Kan gebeuren.
Nieuw motortje op de sloop moet te vinden zijn. Wellicht is het motortje van een Phase 1 hetzelfde, dat scheelt alweer zoeken

Heb een laagje sneeuw van me raam af gewist. Ging per ongeluk. Wissers stonden nog aan bij contact (dom). Maar daarna heeft ie het nog wel gedaan. Moet ik dan meten bij de stekker van de wissermotor? En hoeveel spanning moet er op de zekering staan? Want met de multimeter gaf hij niet veel voltage aan.
Door de parafan ( onder me ruitenwissers) eraf te halen kan ik de hele motor + mechaniek eruit halen toch?
Door de parafan ( onder me ruitenwissers) eraf te halen kan ik de hele motor + mechaniek eruit halen toch?

De buitenste pinnetjes heb ik gemeten staat gewoon 12 volt op. Maar de 2 binnenste niks. Meet ik verkeerd dan? Ik had zo snel geen foto van de stekker omdat ik parafan etc alweer terug geplaatst had. De 2 buitenste draadjes van de stekker zijn zwart (massa) en roze/rood achtig (+)
De 2 binnenste draden zijn groen en grijsachtig. Hoe moet ik die dan meten? Want het lijkt me als ik de ruitenwisser op interval; hebt dat de spanning dan ook schakelt tussen 0 en 12 volt? Dat gebeurde bij de buitenste draden dus niet. Maar misschien is dat continue?

Nou, in principe is het heel simpel. Als je op de stekker wel spanning meet, maar het motortje doet het niet, dan is hij dus stuk.
Ik weet zo niet welke aansluiting waarvoor is. Denk dat het tijd is voor een nieuwe. Gelukkig valt het demonteren nog mee zo te zien
Ik weet zo niet welke aansluiting waarvoor is. Denk dat het tijd is voor een nieuwe. Gelukkig valt het demonteren nog mee zo te zien

Ja joh, ik had de hele motor + wisserarm er binnen een half uur uit. Voordeel dat me wisserarmen niet super vast zaten maakte het werk een stuk makelijker.
Maar de buitenste aansluitingen gaf continue 12 volt aan. Hoe zit dat dan als ik hem op interval heb staan? Hoe meet ik de binnenste 2 stekkers? gewoon + draad van multimeter op die middelste en de massadraad op de massastekker?
Want ik wil niet een motor kopen en erachter komen dat er dan iets anders stuk is:P Btw, wissermotortje kan ik niet uit elkaar halen om te zien welke draden en aansluitingen waar heen lopen. Is dichtgelijmd. En dat zwarte dopje zit het anker met windingen en magneten al in. Ik ga morgen nog wel eventjes meten
Maar de buitenste aansluitingen gaf continue 12 volt aan. Hoe zit dat dan als ik hem op interval heb staan? Hoe meet ik de binnenste 2 stekkers? gewoon + draad van multimeter op die middelste en de massadraad op de massastekker?

Want ik wil niet een motor kopen en erachter komen dat er dan iets anders stuk is:P Btw, wissermotortje kan ik niet uit elkaar halen om te zien welke draden en aansluitingen waar heen lopen. Is dichtgelijmd. En dat zwarte dopje zit het anker met windingen en magneten al in. Ik ga morgen nog wel eventjes meten

Weet niet of er een sloperij op Texel zit? Anders kun je daar ff heen. Bij ''mijn'' sloop zijn ze nooit zo moeilijk met terugbrengen (kom er ook wel vaak).
ja sloop hebben we wel. Vraag me alleen af of ze daar een clio 2 sloop hebben staan. Maar ben eruit hoe ik door moet meten. Ga ik morgen even doen. Motortje zelf zag er van binnenuit roestig uit.

Ik heb een Valeo wissermotor.
Ik heb deze op ebay gevonden: http://cgi.ebay.nl/Wischermotor-VALEO-V ... 3646wt_905" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ik heb een CB1L (1.4 16V met 72 KW maar bouwjaar 2002)
Dit staat erbij, geschikt voor:
CLIO II (BB0/1/2_, CB0/1/2_) 1.4 16V (B/CB0L)
bouwjaar: 10.1999 08.2000
Motorinhoud: 1390
Ps: 95
KW: 70
Motorcode: K4J 712, K4J 713
Kan deze dan ook in mijn auto? Jawel toch?
Ik dacht dat het enige verschil zou zijn dat het een Bosch of Valeo zou kunnen zijn en de stekkers dus anders zijn.
Of zijn er meerdere verschillen? (Manier van montage bijv?)
Ik heb deze op ebay gevonden: http://cgi.ebay.nl/Wischermotor-VALEO-V ... 3646wt_905" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ik heb een CB1L (1.4 16V met 72 KW maar bouwjaar 2002)
Dit staat erbij, geschikt voor:
CLIO II (BB0/1/2_, CB0/1/2_) 1.4 16V (B/CB0L)
bouwjaar: 10.1999 08.2000
Motorinhoud: 1390
Ps: 95
KW: 70
Motorcode: K4J 712, K4J 713
Kan deze dan ook in mijn auto? Jawel toch?
Ik dacht dat het enige verschil zou zijn dat het een Bosch of Valeo zou kunnen zijn en de stekkers dus anders zijn.
Of zijn er meerdere verschillen? (Manier van montage bijv?)

Ja maar het stikkertje van op mijn ruitenwissermotor zit, is zo verweerd dat het niet meer te lezen is. Anders had ik het oo kwel geweten;) Maar heb hem besteld. Fittie met de dealer omdat ik niet bij hun wou bestellen na prijsopvraag. 184 ex btw
Stelletje afzetters:P

Dialogys werkt niet meer bij mij. Heb op me desktop x64 en op me laptop draai ik tegenwoordig linux. Maar het gaat alleen om dat verschillende getal achter F4R staat. want op ebay staat dat het voor zowel c1bl als c0bl is. Ik zie het wel, zoveel verschil kan er toch niet zijn als er gewoon een Valeostekker aan zit?

Zal kijken of ik dual boot weer ga draaien op laptop. Maar dan heb ik die wissermotor van ebay allang binnen gok ik zo en dus al uitgevonden heb of het past 

Ik hoef geen virtual pc, ik vind het gewoon niks waard. Heb het liever gescheiden. En die ene keer dat ik dan in dialogys kijk, start ik me laptop wel op. Gebruik me laptop sowieso bijna nooit dus moet hem dan alsnog aanzetten wil ik kijken. Vmware, virtualpc vind ik allemaal niks. HyperV daarintegen weer wel. Maar dat is ook eff wat mooier en professioneler.

je kan het motortje gewoon open maken deksel is dichtgekit hieronder zit een sleepcontact die je goed moet schoonmaken maak ook het ankerhuis open 2 schroeven en wat kracht is ook gekit kan zijndat de magneten stukjes afgebroken zijn verwijderen en goed schuren in elkaar zetten en hij doet het weer was bij mij ook
gr
gr
Ik heb al een nieuwe;) Dat kapje losmaken, hoe krijg je dat voor elkaar zonder dat je het kapot maakt want het aansluitpunt is bij mij al deels afgebroken doordat ik teveel kracht zette.